خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

۹۰ هزار دانشجوی خارجی داریم/ به دانشجویان غیرایرانی اینترنت رایگان داده می‌شود/ حمایت ویژه از تحصیل اتباع افغانستانی در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۱۲۲۸

مدیرکل اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان درباره افزایش میزان دانشجویان خارجی گفت: طبق برنامه ششم توسعه باید ۲.۱ درصد کل دانشجویان کشور غیرایرانی باشند، از همین رو تلاش می‌کنیم تعداد دانشجویان خارجی را به مبنای مورد نظر برسانیم.

"افشین آخوندزاده بستی" مدیرکل اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جمعیت دانشجویان خارجی و اقدامات صورت گرفته برای گسترش تعداد این دانشجویان در کشور اظهار داشت: بر اساس آنچه که برنامه ریزی شده، اکنون نزدیک ۹۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در کشور ما وجود دارد. طبق برنامه ششم توسعه سال ۱۴۰۰ که باید ۲.۱ درصد کل دانشجویان کشور غیرایرانی باشند، تلاش می‌کنیم تعداد دانشجویان خارجی را به آن مبنای مورد نظر برسانیم.

وی اضافه کرد: با توجه به تمهیدات جدیدی که اتخاذ شده و همچنین مصوبات جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که به شورای عالی سیاستگذاری دانشجویان غیر ایرانی ابلاغ شده، یکی از اهداف ما افزایش دانشجویان خارجی هم به لحاظ کیفی و هم از نظر کمی است که ما اکنون در همین مسیر حرکت می‌کنیم.

آخوند زاده در پاسخ به این سوال که آیا تعداد دانشجویان خارجی حاضر در ایران با توجه به شیوع کرونا کاهش پیدا نکرده یا خیر؟ گفت: خیر ما نه تنها کاهش جمعیت دانشجوی غیر ایرانی در کشور نداشتیم، بلکه در این مدت تعداد دانشجویان خارجی ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

مدیرکل اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان در واکنش به اینکه دانشجویان غیرایرانی بیشتر تمایل دارند در چه رشته‌هایی تحصیل کنند؟ گفت: تمایل دانشجویان خارجی برای تحصیل در ایران شامل همه رشته‌ها می شود. از رشته‌های فنی مهندسی گرفته تا علوم انسانی و حتی کشاورزی متقاضی تحصیل در ایران وجود دارد.

وی در واکنش به شرایط حضور دانشجویان خارجی در ترم جدید سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: ما در این زمینه تابع ستاد مقابله با کرونا هستیم، البته تعداد ۲ تا ۳ هزار نفر از همین دانشجویان به دلیل کارهای پایان نامه و مقالات خود در ایران مانده بودند. برای سایر دانشجویان هرچه که ستاد مقابله با کرونا به ما ابلاغ کند، طبق آن اقدام خواهیم کرد.

آخوندزاده درباره واکسیناسیون دانشجویان خارجی خاطر نشان کرد: واکسیناسیون دانشجویان غیرایرانی که در کشور ما حضور دارند همگی انجام شده است. قاعدتاً دانشجویان خارجی زمانی که می‌خواهند برای شرکت در کلاس‌های حضوری سال تحصیلی جاری به ایران بیایند باید کارت واکسن داشته باشند.

مدیرکل اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان درباره ارائه اینترنت رایگان به دانشجویان خارجی گفت: مسئله اینترنت آن‌ها نیز در حال بررسی و پیگیری است زیرا سال گذشته هم اینترنت رایگان به این دانشجویانی که ایران بودند تعلق گرفته بود. امسال نیز تلاش می‌شود تا به زودی طی نامه‌ای که از طرف ریاست سازمان امور دانشجویان به وزارت ارتباطات نوشته شده، اینترنت رایگان برای دانشجویان غیرایرانی نیز در نظر گرفته شود. در این میان یک تعدادی از دانشجویان ما شامل دانشجویان اتباع افغانستانی می‌شوند که آن‌ها نیز می‌توانند از اینترنت رایگان استفاده کنند.

وی در پاسخ به این سوال که اسکان دانشجویان غیر ایرانی به چه صورتی است؟ گفت: هیچ تفاوتی بین دانشجوی غیرایرانی و ایرانی وجود ندارد، اگر خوابگاه برای دانشجویان ایرانی وجود دارد طبق آن برای دانشجویان خارجی نیز وجود خواهد داشت، همچنین در این زمینه طبق مصوبات ستاد مقابله با کرونا اقدام خواهد شد.

آخوندزاده با اشاره به حمایت و پشتیبانی از دانشجویان اتباع افغانستان با توجه به مسائل و مشکلاتی که کشور افغانستان به آن دچار شده است، گفت: مسئله کمک به دانشجویان اتباع افغان از پیش هم مطرح بوده و مسئله روز ما نیست. من پیشتر که مدیر کل دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه تهران بوده‌ام می‌دانم که از پیش نیز یک بسته حمایتی جداگانه برای دانشجویان افغانستان در نظر گرفته شده بود.

مدیرکل اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان در پایان تاکید کرد: به طور مثال تلاش شد شهریه دانشجویان غیر ایرانی به غیر از افغانستانی ها که متناسب با دلار محاسبه می‌شد، با ریال محاسبه شود. اما برای دانشجویان افغان بسته‌ حمایتی جداگانه‌ای در نظر گرفته شد. این حمایت‌ها از لحاظ اقامتی، ویزایی و… بوده است تا فعلا مشکلی برای دانشجویان به وجود نیاید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز