خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان بهزیستی در گفت‌وگو با ایلنا:

عدم رضایت برخی خانواده‌ها برای واکسیناسیون سالمندانِ تحت پوشش/ راه‌اندازی خانه‌های کوچک با ظرفیت ۱۰ تا ۱۵ نفر برای افراد سالمند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۳۲۹

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار سالمند در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، گفت: با انجام کامل واکسیناسیون کرونا در مراکز نگهداری، میزان مرگ و میر در این مراکز از یک بیستم کمتر شده است.

"محمد نفریه" معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت مراکز سالمندان با توجه به تداوم شیوع کرونا گفت: سازمان بهزیستی کمیته‌ای به نام پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دارد و خوشبختانه تفاهم‌نامه‌ای با وزارت بهداشت در سال ۹۸ در این باره امضا شده بود. ما در مدیریت پیک دوم آنفلوآنزا در سال ۹۸ بودیم که شیوع بیماری کرونا در چین اعلام شد. با توجه به اینکه دوستان وزارت بهداشت به ما این هوشیاری را دادند که امکان ورود این بیماری به کشور ما نیز وجود دارد از بهمن‌ماه دستورالعمل‌ و بخشنامه‌های مختلفی را در این خصوص تهیه و صادر کردیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سازمان بهزیستی برای پیشگیری از شیوع کرونا ادامه داد: برای مدتی پذیرش‌ها و ملاقات‌ها ممنوع شده بود. همچنین آموزش گروه مددیاران و پزشکیاران در دستور کار قرار گرفت. همچنین بیش از ۸۰ پروتکل بهداشتی دیگر برای هر مرکز به صورت جداگانه تهیه و ابلاغ شد.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه میزان مرگ و میر در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی نسبت به میزان مرگ و میر به ویژه در مراکز سالمندان در کشورهای دیگر بسیار پایین‌تر بود، تصریح کرد: خوشبختانه با شروع واکسیناسیون کرونا، واکسیناسیون در مراکز سالمندان با پرسنل بهداشت شروع شد و پس از آن مددجویان در مراکز سالمندان واکسینه شدند.

نفریه خاطرنشان کرد: واکسیناسیون در مواردی به دلیل کهولت سن سالمند و حساسیتی که ممکن بود وجود داشته باشند به دستور پزشک انجام نشده است و یا خانواده رضایت ندادند تا فرد سالمند واکسینه شود و جز این موارد مابقی همه دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرگ و میر در مراکز سالمندان از یک بیستم کمتر شده است و میزان مرگ و میر در این مراکز به شدت کاهش پیدا کرده است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵ هزار سالمند در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند و اکثر افرادی که در مراکز سالمندان نگهداری می‌شوند، افرادی هستند که با معلولیت مواجه هستند.

نفریه همچنین درباره خانه‌های کوچک حمایتی برای نگهداری سالمندان گفت: پایلوت این طرح تمام شده و دستورالعمل این طرح در سال گذشته بازبینی شد و از سال گذشته ابلاغ شده است. در مراکزی که کوچک‌سازی شده بودند و به صورت خانواده بودند، کنترل بیماری راحت‌تر و درگیری افراد کمتر از مراکز بزرگتر بود و در واقع مراکز بزرگ در دروه بیماری کرونا در ریسک بیشتری هستند. سیاست سازمان بهزیستی نیز گسترش این خانه‌های کوچک حمایتی است که صرفا ۱۰ تا ۱۵ سالمند در آن زندگی می‌کنند.

وی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا برای مددجویانی که در مراکز شبانه‌روزی بهزیستی نگهداری می‌شوند، تصریح کرد: در سال گذشته در تمام مراکز شبانه‌روزی به صورت رایگان واکسن آنفلوآنزا تزریق شد این روند هر ساله است و ما امسال نیز مکاتباتی انجام داده‌ایم و منتظر هستیم تا در این زمینه وزارت بهداشت به ما زمان واکسیناسیون آنفلوآنزا را اعلام کند تا کنون هنوز هیچ زمانی به ما اعلام نشده و ما پیگیر این موضوع هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز