خبرگزاری کار ایران

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت:

۲۷ درصد جمعیت کشور در سال ۱۴۲۵ سالمند هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۹۶۷

مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: با انجام واکسیناسیون، ابتلا به کرونا در مراکز نگهداری سالمندان ۷۵ درصد و مرگ و میر ۶۵ درصد نسبت به قبل کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سیدحامد برکاتی»، مدیر کل سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در نشستی به مناسب هفته سالمندان گفت: شعار امسال ما بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال است، ما وضعیت چندان خوبی در گروه سالمندان از این نظر نداریم و با توجه به وضعیت کنونی به خصوص شیوع کووید حتما به این نیاز است که سالمندانمان بتوانند از فناوری‌ها در جهت ارتقای سطح زندگی و سلامت استفاده کنند. 

او افزود: بررسی چهار پنج سال پیش از سوی مرکز آمار ایران انجام شد که نشان می‌دهد پنج درصد سالمندان زن و ده درصد سالمندان مرد یه طور متوسط به فناوری‌ها دسترسی داشتند.

برکاتی گفت: در مردان بالای شصت سال استفاده از رایانه در یک سال گذشته ۱۳.۵ درصد در جمعیت شهری و حدود ۲.۶۴ درصد در جمعیت روستایی بوده است. گروه برخوردار جامعه خیلی بیشتر از رایانه و اینترنت استفاده کرده اند، حدود ۲۵ درصد هر دو جنس به این مساله دسترسی داشته اند. در ۲۰ درصد نابرخوردار جامعه این آمار ۲.۸ درصد است. یعنی تقریبا گروه برخودار ده برابر بیشتر از رایانه استفاده کرده اند. 

او افزود: استفاده از اطلاعات دیجیتال در کنار رسانه‌های دیداری و شنیداری حتما کمک می‌کند که اطلاعات گروه‌های مختلف جامعه به ویژه سالمندان ارتقا پیدا کند و بتوانند به روز باشند و کانال ارتباطی مطمئنی برایشان ایجاد شود. 

برکاتی گفت: مطالعاتی که پژوهشکده آمار ایران در رسانه‌های دیداری و شنیداری در سال‌های ۹۴ تا ۹۶ انجام داد  این بود که ۸۰ درصد سالمندان شهری زن از تلویزیون استفاده می‌کنند.

برکاتی گفت: در رسانه‌های نوشتاری بسیار فقیر هستیم. به این دلیل که سالمندان از سطح سواد کمتری برخوردارند و بهترین حالت ۴۰ درصد مردان و ۲۴ یا ۲۵ درصد زنان سالمند از رسانه‌های نوشتاری استفاده می‌کنند. با سالمند شدن جمعیت‌های بعدی این تعداد ارتقا و بهتر شده است و ۵.۶۴ درصد زنان سالمند و ۱۲ درصد مردان سالمند روزنامه‌ها را مطالعه می‌کنند. 

برکاتی گفت: از حدود ۶ درصد جمعیت سالمند در حدود سال‌های ۱۳۴۰، به ۸ درصد در سال ۱۳۹۰، ۹.۲ درصد در سال ۹۵ و حدود بالای ۱۰ درصد جمعیت سالمند در سال ۱۴۰۰ رسیده ایم. این وضعیت رو به تزاید دارد و در سال ۱۴۲۵ حدود ۲۷ درصد جمعیت کشور سالمند خواهد بود. علت این پدیده که در سال ۱۴۲۵،  جمعیت سالمندان ۲۷ درصد خواهند شد با این مساله که درسال‌های اخیر جمعیت‌شان افزایش داشته، متفاوت است. علت این است که با افزایش امید به زندگی‌ که از ۵۵ سال به حدود ۷۵ سال رسیده است، طبیعتا درصد سالمندان افزایش داشته است. 

او افزود: با به سن سالمندی رسیدن جوانان و میانسالان، جمعیت سالمندمان در سال‌های ۱۴۲۵ به بعد افزایش پیدا خواهد کرد. تمام ساختارهای کشور تا آن موقع باید سه برابر ظرفیت امروزشان را برای دادن خدمات به همین شکل افزایش بدهند، اما بازهم این سه درصد کافی نخواهد بود به این علت که ما بازهم عدد سالمندانمان زیاد می‌شود و نیروی کار کنار می‌روند، به همین دلیل چالش‌های عدیده‌ای را خواهیم داشت. 

او افزود: بیش از ۹۵ درصد افرادی که در مراکز سالمندان هستند دو دوز واکسن را گرفته‌اند و این پنج درصد هم به خاطر تغییراتی است که در جمعیت افراد جدید ایجاد شده و اینها دوز اول را گرفته‌اند و در شرف گرفتن دوز بعدی هستند. ۷۵ درصد ابتلای کمتر و ۶۵ درصد مرگ کمتر به دلیل کرونا در مراکز سالمندان نسبت به قبل داشتیم. این ارقام برای تیرماه است و الان این اعداد بسیار بهتر شده، به این دلیل که تزریق واکسن بیشتر شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز