خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر در گفت و گو با ایلنا؛

با اقناع سازی مقاومت‌های موجود در بارگذاری اطلاعات در سامانه شفافیت را برطرف می کنیم/ لزوم ایجاد سیستم هوشمند برای تحلیل داده ها/ تاکید بر معرفی سامانه به شهروندان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۶۲۳۰

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران گفت: باید باگ های سامانه شفافیت را پیدا کنیم و سیستم هوشمندی تعریف کنیم که داده های ورودی به سامانه را تحلیل و اگر جایی خلاف ضوابط است بتواند آلارم بدهد.

«احمد صادقی» رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که کمیته شفافیت در شورای پنجم آغاز به کار کرد، اما همچنان مقاومت در بارگزاری اطلاعات وجود داشت، آیا قرار است در این دوره تغییری در سامانه شفافیت و رویکردهای کمیته شفافیت ایجاد شود؟ اظهار کرد: فساد ستیزی یکی از شعارهای شورای ششم است و در این مساله عمده بحث ما بر روی این است که اطلاعات را به روز در اختیار مردم قرار دهیم و این پایه و اساس موضوع شفافیت بوده است که در دوره قبل انجام شده است. 

باید با اقناع سازی مقاومت های موجود در بارگذاری اطلاعات در سامانه شفافیت را برطرف کنیم

او با بیان اینکه باید از دو منظر به مساله شفافیت نگاه کرد، گفت: کمیته شفافیت نهاد نوپایی است که تازه فعالیت خود را شروع کرده بود و نیاز به زیرساخت‌هایی داشت که تا حدی فراهم شده است. باید ابتدا زیرساخت‌ها را توسعه دهیم و براساس مصوبات قانونی از مدیریت شهری بخواهیم تمام آن چیزی که در مصوبات است را در سامانه‌های شفافیت پیاده کنیم. 

صادقی درباره مقاومت‌هایی که در بارگذاری اطلاعات رخ می‌دهد، گفت: قطعا مقاومت‌هایی هست و شاید مدیریت شهری ملاحظاتی را ببیند و باید با برگزاری جلسات این اقناع‌سازی را به وجود آوریم که این اتفاق رخ دهد. تا جایی که متوجه شدم عمده قراردادهایی که در حوزه شفافیت با سامانه‌های مختلف بسته شده بود به روز نشده است و تا زمانی که این قراردادها مجددا برقرار شود، زمان کوتاهی می‌برد که در حال پیگیری آن هستیم تا با قوت بیشتر از قبل و زیرساخت بهتر از قبل گزارش لحظه به لحظه‌ای از شهر تهران و آنچه در مدیریت شهری رخ می‌دهد را به شهروندان بدهیم و این اتفاق پایه موضوع فسادستیزی که شهردار تهران و مدیریت شهری دنبال آن است بشود. 

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا طرح یا ایده جدیدی قرار است در سایت شفافیت در دوره ششم اعمال شود؟ گفت: اینکه الان به طرح خاصی اشاره کنم و بگویم مصوب شده است، خیر. با توجه به اینکه این کمیته تازه فعالیت خود را شروع کرده است، خروجی جلسات طرح خاصی نیست. مهمترین بحث ما در جلسات کمیته شفافیت این است که بدانیم وضعیت موجود سامانه شفافیت چیست و آنرا احصا کنیم، چرا که وضع موجود کنونی با موضوع گزارشات متفاوت است و باید وضع موجود را راستی آزمایی کنیم و براساس آن بتوانیم نسبت به توسعه طرح‌های جدید فکر کنیم. به محض اینکه راستی آزمایی وضعیت موجود انجام شد، طرح‌های بعدی ارائه خواهد شد. 

او در واکنش به اینکه در سامانه شفافیت کلی گویی به حدی است که نیاز به رمزگشایی از مطالب بارگزاری شده وجود دارد، اظهار کرد: اتفاقا سامانه به ریز جزئیات حرف می‌زند و آیتم‌ها و قراردادها ذکر می‌شود. هر سامانه‌ای تعریف خود را دارد و به تفکیک معاونت‌ها سامانه وجود دارد و در مجموع ۲۹ سامانه در آن تعریف شده است که به موضوعات می‌پردازد. 

سامانه شفافیت باید هوشمند باشد و برای تخلفات آلارم دهد

صادقی در واکنش به اینکه اما اعمال اطلاعات به صورت سلیقه‌ای و مصلحتی در این سامانه مشهود است برای مثال در مساله تخلف واکسیناسیون در شهرداری که در منطقه ۶ رخ داد، کدملی و محل خدمت همه مناطق شهرداری به جز همان منطقه‌ای که در آن تخلف گسترده رخ داد، در سامانه ثبت نشد، اظهار کرد: در سامانه شفافیت باید این باگ‌ها را پیدا کنیم و برای آن‌ها چاره اندیشی کنیم تا این قبیل اتفاقات رخ ندهد. یکی از مواردی که در حوزه شفافیت باید پیگیری کنیم این است که سیستم هوشمند باشد و بتواند داده‌های ورودی را تحلیل کند و اگر جایی خلاف ضوابط است بتواند آلارم بدهد. 

او با بیان اینکه باید روی این موضوع تاکید داشته باشیم، ادامه داد: برای مثال اگر برای موضوع مشخصی باید مجوز گرفته شود و در سامانه بارگزاری نشده باشد، سامانه این قابلیت را داشته باشد که آلارم بدهد. برای مثال در همین مساله واکسیناسیون اگر کسانی غیرقانونی واکسن دریافت کردند، باید آلارم بدهد. 

تاکید بر معرفی سامانه به شهروندان

صادقی در پاسخ به این سوال که با توجه به مقاومت‌هایی که در این دوره مدیریت شهری نیز قطعا وجود خواهد داشت، چه رویکردی در پیش خواهید گرفت، گفت: با توجه به هماهنگی بسیار خوبی که بین مدیریت شهری و شورا وجود دارد، تا به امروز مقاومتی ندیدم. نکته مهم این است که در حوزه شفافیت و هوشمندسازی ضلع شهرداری و شهروندان را داریم. تاکنون رضایت شهروندان را در حوزه شهر هوشمند و شفافیت ارزیابی نکردیم در حالی که مساله مهمی است و باید این اتفاق رخ دهد. در حوزه شهرسازی باید ارزیابی رضایتمندی شهروندان انجام شود چرا که نظرات شهروندان به تکمیل پروژه حوزه شفافیت کمک می‌کند. 

او افزود: چند نشست تخصصی در این زمینه برگزار شده است و در حال برنامه ریزی هستیم تا طی دو الی سه هفته آینده این اتفاق رخ دهد. یکی از مهمترین بحث‌های ما این است که باید سامانه شفافیت را به شهروندان معرفی کنیم و آنرا بشناسند و درگاهی تعیین شود تا نقطه نظرات خود را به ما انتقال دهند و از آن استفاده کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز