خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و گو با ایلنا مطرح شد:

رفع محدودیت‌ها منوط به واکسیناسیون شده است/ تزریق دُز یادآور برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۷۱۰

رییس بیمارستان شهدای تجریش گفت: اگر بتوانیم به محدوده ۷۰ یا ۸۰ درصدی واکسیناسیون برسیم، قطعا از اپیدمی خارج می‌شویم و میزان ابتلا، بستری و فوتی‌ها در حد آندمی پایین خواهد آمد.

«رضا جلیلی خشنود»، رییس بیمارستان شهدای تجریش در پاسخ به این سوال که آیا نباید نتایج مطالعات در ایران برروی استفاده از سینوفارم برای افراد زیر ۱۸ سال منتشر شود و آیا نگرانی‌ها در این زمینه صحیح است، گفت: وزارت بهداشت کاری را غیر از تاییدیه‌های سازمان بهداشت جهانی انجام نمیدهد. وقتی سازمان بهداشت جهانی تزریق واکسن سینوفارم برای آن محدوده سنی را تایید کرده است، ما هم قطعا از سازمان بهداشت جهانی تبعیت می‌کنیم. ما فردگرا نیستیم که هرکس بخواهد نظر شخصی خودش را در برنامه واکسیناسیون کشور اعمال کند. 

او درادامه گفت: تابع سازمان بهداشت جهانی هستیم و این سازمان هرچه را که تایید کند، ما هم در داخل کشور همان را استفاده می‌کنیم. مطمئن باشید که چه در واردات و چه در تزریق واکسن محدوده سنی هرچه را که سازمان بهداشت جهانی تایید می‌کند، ماهم قطعا همان را انجام می‌دهیم. همانطور که ما در واکسیناسیون بقیه بیماری‌ها تابع سازمان بهداشت جهانی هستیم در این مورد هم به همین صورت است. 

خشنود در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر عجله در بازگشایی اماکن از جمله ورزشگاه‌ها از مهرماه برای برخی از بازی‌های ملی گفت: باید این اخبار به صورت کامل نقل شود. آقای دکتر زالی هم گفتند کسانی که واکسینه شده‌اند می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند. اگر مثال زده می‌شود که پس از بازگشایی مدارس در کشور سنگاپور نرخ ابتلا بالا رفته است، من هم از کشورهای اروپایی مثال می‌زنم. همین الان می‌بینیم که در مسابقات ورزشی و لیگ‌هایشان حتی ماسک هم نمی‌زنند، بدون فاصله اجتماعی فوتبال را تماشا می‌کنند و در مراسم‌هایی که جمعیت زیادی حضور دارند شرکت می‌کنند. 

او افزود: همانطور که آقای زالی هم گفتند، کسانی که طبق سند ملی واکسن را دریافت کرده‌اند و واکسیناسیون آن‌ها کامل شده است، می‌توانند از ورزشگاه‌ها استفاده کنند و راجع به بازگشایی مدارس هم گفته‌اند که اگر واکسیناسیون انجام شود، مدارس هم بازگشایی خواهند شد. تمام بازگشایی ها، چه ورزشگاه ها، چه مدارس و چه دانشگاه‌ها منوط به واکسیناسیون شده است.

خشنود در ادامه گفت: با روند رو به تکمیل واکسیناسیون و اینکه هرروز تعداد بیشتری از مردم واکسینه می‌شوند و محدودیت‌های سنی حذف می‌شوند، می‌توانیم در آینده خیلی از محدودیت‌ها را برداریم. اگر بتوانیم به محدوده ۷۰ یا ۸۰ درصدی واکسیناسیون برسیم، قطعا از اپیدمی خارج می‌شویم و میزان ابتلا، بستری و فوتی‌ها در حد آندمی پایین خواهد آمد. 

او درپاسخ به این سوال که تزریق دوز یادآور در ایران به چه صورت خواهد بود و آیا دوز سوم برای همه مردم ضروری است، گفت: درکشورهایی هم که واکسیناسیونشان از ما جلوتر بوده است، چندروزی بیشتر نیست که اعلام شده است تنها سالمندان و افرادی که مشاغل پرخطر دارند باید دوز سوم را بزنند. درکشور ما نیز هنوز تصمیم گیری در این باره انجام نشده است، اما احتمالا کسانی که مشاغل پرخطر دارند نیاز به دوز سوم داشته باشند. 

رییس بیمارستان شهدای تجریش درپاسخ به این سوال که درحال حاضر برخی از اماکن بسیار شلوغ هستند و گفته می‌شود ممکن است از اثر واکسیناسیون بکاهد، آیا بهتر نیست در فرصت طلایی فعلی که میزان ابتلا پایین آمده است، برخی و محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها نیز اعمال شود که پیک ششم دیرتر و سبک‌تر باشد، گفت: بارها و بارها از سوی رسانه گفته شده است که باوجود اینکه واکسیناسیون به نقاط خوبی رسیده است، اما محدودیت‌ها و فاصله‌گذاری اجتماعی باید رعایت شود و از تراکم و ازدحام پرهیز شود.

او افزود: مردم هم باید به این توصیه‌ها توجه کنند و فکر نکنند که اگر واکسن زده‌اند به این معناست که می‌توانند ماسک را بردارند، فاصله اجتماعی را رعایت نکنند و در مراسم‌ها و ازدحام‌ها شرکت کنند. بالاخره هنوز تمام ابعاد این بیماری روشن نشده است و ما هرقدمی که برمی داریم، باید بااحتیاط باشد.

خشنود گفت: به همین دلیل بازهم از مردم خواهش می‌کنیم که بااینکه واکسیناسیون درحال انجام است و به مراحل خوبی خواهد رسید، اما بازهم تا بسیاری از دستاوردها کاملا به ثمر بنشینند، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از حضور در اجتماعات و انجام سفرهای درون شهری و برون شهری غیرضروری پرهیز کنند تا انشالله به نقطه خوبی برسیم و از این اپیدمی‌ها رد شویم و به آندمی برسیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز