خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی خبر داد:

بحران در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۵۳۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی از بحران جدی در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس در پی خشکسالی حاکم بر این منطقه خبر داد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، در پی پایش هشت‌ساعته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان به همراه معاونین و روسای روسای ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان‌های استان در پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس با مشاهدات صورت گرفته از خشک شدن و از بین رفتن پوشش گیاهی منطقه تا تلفات کل و بز، در صورت‌عدم چاره اندیشی در این خصوص، آینده روشنی در انتظار این پناهگاه نخواهد بود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در حاشیه این پایش گفت: پناهگاه حیات وحش نایبندان یکی از بکرترین و کم تعارض‌ترین زیستگاههای کشور به لحاظ تعارضات و ورود دام اهلی است. لکن متاسفانه خشکسالی‌های طولانی مدت در کنار تغییر اقلیم سبب از بین رفتن بخش عمده‌ای از پوشش گیاهی این پناهگاه وسیع شده است. اکبری افزود: در پایش‌های به عمل آمده، تلفات پراکنده در جمعیت علفخواران منطقه رخ داده است که اکثر تلفات در کل و بزهای پیر بوده و در پایش به عمل آمده گروهی چند روز گذشته، تنها در یک دره متاسفانه ۶ لاشه تلف شده مشاهده شد که اغلب بالای ۹ سال بودند. 

اکبری با اشاره به تلفات مشاهده شده در زیستگاه و تعمیم آن به کل زیستگاه‌های مستعد حضور گونه در پناهگاه مذکور، اظهار داشت، پیش بینی میشود شاهد کاهش درصدی از جمعیت در سرشماری سال جاری و در صورت ادامه روند در سال‌های بعد باشیم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به این موضوع که میتوان مشخصا از گرسنگی به عنوان علت اصلی از بین رفتن وحوش در پناهگاه نام برد اظهار کرد: به منظور بررسی‌های تکمیلی در خصوص علت تلفات در پناهگاه، از یکی از لاشه‌های تازه، نمونه برداری انجام و تحویل دامپزشکی شد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اقدامات انجام شده توسط این اداره کل را برای برون رفت از این بحران با توجه به گستردگی وسعت منطقه، کمبود نیرو و اعتبارات کافی ندانست و خواستار تقویت اعتبارات و نیز ابلاغ سریع اعتبارات خشکسالی استان در راستای کمک به عبور از بحران پیش امده عنوان کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز