خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

سازندگان واکسن داخلی کرونا در قالب کنسرسیوم همکاری کنند/ هم‌افزایی در تولید واکسن وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۳۳۰۶

رییس هیات مدیره سازمان نظام پزشکی استان تهران گفت: بخش‌های مختلف برای تولید واکسن وارد شده‌اند، اما هم‌افزایی ندارند؛ همه آنها باید با هم در قالب کنسرسیوم برای تولید مناسب، کیفی و به موقع واکسن همکاری کنند.

«سیدموید علویان» رییس هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با استفاده از واکسن «سینوفارم» برای افراد زیر ۱۸ سال گفت: درحال حاضر قطار واکسیناسیون سرعت گرفته و باعث شده به خواسته‌ای که در این دو سال به آن اصرار داشتیم، یعنی اهمیت واکسیناسیون در پیشگیری عمل شود. باید کاری کنیم که مردم به پیشگیری از بیماری با تزریق واکسن اعتماد کنند. من مطمئنم هر تصمیمی که برای واکسیناسیون انجام می‌شود، تصمیمی مبتنی بر شواهد است. 

او افزود: حق مردم است که سوال کنند، زیرا می‌خواهند فرزندانشان واکسن مطمئن بزنند، اما الان مهم‌ترین کاری که باید کنیم ایجاد اعتماد بیشتر، به واکسیناسیون بیشتر است. همانطور که می‌بینید آمار ابتلا به کرونا نیز در حال کاهش است.

علویان گفت: مسئولان در تلاش هستند، میزان واکسیناسیون را به دو میلیون دوز در روز برسانند. میزان واردات واکسن در عین حال که ما واکسن تولید داخل هم داریم، درحال افزایش است. این باعث اعتماد مردم می‌شود. اگر بی‌اعتمادی به واکسن یا تصمیمات وزارت بهداشت اتفاق بیافتد، از آن طرف بیماری کنترل نخواهد شد. 

علویان درارتباط با نگرانی برخی از مردم بابت واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال گفت: باید اینگونه فکر کنیم که واکسیناسیون عوارض دارد، اما عوارض آن در مقایسه با بیماری و مرگ‌ومیر بسیار ناچیز است و با تزری واکسن با خطر مرگ و میر روبه‌رو نیستند. تنها چیزی که ممکن است وجود داشته باشد، عوارض برخی از واکسن‌هاست و این طبیعی است.

علویان در ارتباط با برخی انتقادها از واکسن‌های داخلی گفت: به طور قطع، نه تنها ما بلکه اکثر کشورها باید توانایی تولید واکسن را داشته باشند. این ویروس یا ویروس‌های مشابه با جهش‌هایی که پیدا می‌کنند، ممکن است که نسبت به واکسن‌ها هم در آینده مقاوم شوند.با ویروسی روبه‌رو هستیم که واکسن‌هایی که تهیه می‌کنیم ممکن است نتواند این بیماری را کنترل کند. نظام تولید واکسن در کشور باید به نحوی باشد که خودش را برای سوش‌های جدید ویروس آماده کند. این امکان و توان باید تقویت شود، به نحوی که بتوانند حداقل در ماه بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دوز واکسن تولید کنند.

رییس هیات مدیره سازمان نظام پزشکی تهران افزود: اگر ما در کشور به این رقم برسیم، یعنی مقابل این ویروس دست بالا را داریم. اگر دیدیم جهش پیدا کرد، می‌توانیم به سرعت با واکسن‌های داخلی جامعه را دوباره واکسینه کنیم. پس سرمایه‌گذاری برای واکسن در داخل بسیار استراتژیک و واجب است. 

او گفت: اما نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا تعدد مراکز تولید واکسن درست بود یا خیر؟ به نظر من یک نابسامانی در این زمینه وجود دارد و آن فرماندهی که باید استراتژی تعیین کند و برای واکسیناسیون درخواست امکانات کند، قوی عمل نکرده است، بنابراین بخش‌های مختلف برای تولید واکسن وارد شده‌اند، اما هم افزایی ندارند. اینها باید با هم در قالب یک کنسرسیوم برای تولید مناسب، کیفی، به موقع و با مقدار کافی واکسن همکاری کنند. این اتفاق موقعی می‌افتد که هماهنگی بین آنها رخ دهد و این در قالب یک کنسرسیوم قابل انجام است.

علویان در پاسخ به اینکه گفته می‌شود تکنولوژی واکسن‌های داخلی با هم متفاوت است و امکان تجمیع آنها وجود ندارد، گفت: اشکالی ندارد؛ اتفاقا گاهی اوقات یک تکنولوژی کارآمد و تکنولوژی دیگری ناکارآمد می‌شود. وقتی یکی از آن‌ها ناکارآمد می‌شود باید دیگران به کمک آن بیایند. اینکه ما در پلتفرم‌های متعدد ورود می‌کنیم خوب است، اما هماهنگی بین این پلتفرم‌های متعدد، بسیار مهم است و از ایجاد پلتفرم‌های یکسان باید خودداری کرد. برای مثال نباید چند بخش راه بیاندازیم که فقط با تکنولوژی ویروس مرده کار کنند، اگر یکی با یک تکنولوژی کار می‌کند، بقیه تولید را بالا ببرند. وقتی گفته می‌شود که یک کنسرسیوم راه اندازی شود، باید هدف همه آن‌ها تولید واکسن با کیفیت بالا، موثر، کم عارضه، به موقع و به مقدار کافی باشد. در این کنسرسیوم بخش‌های مختلف همکاری می‌کنند و واکسن بهتر تولید می‌شود. 

علویان در واکنش به برخی انتقادات بابت اختصاص منابع مالی برای تولید واکسن‌های متعدد گفت: جزییات این موضوع را نمی‌دانم، اما به هرحال باید از تولید واکسن داخلی با هر منابعی که داریم حمایت کنیم. بعد هم که حمایت کردیم حتما باید این بخش‌ها در مقابل منابعی که در اختیارشان قرار گرفته است، پاسخگو باشند؛ یعنی نباید ببینیم که به بخشی پول بدهیم و پاسخگو نباشد. این قابل قبول نیست.

او افزود: از طرفی باید قبول کنیم که تا تولید داخل کفایت نکند، باید واردات واکسن را تسهیل کرد. همین اتفاق در یک ماه اخیر درحال رخ دادن است و می‌بینید که میلیون‌ها دوز درحال وارد شدن به کشور است. این نشان می‌دهد که قبلا نگاه اشتباه بوده و الان درست است و ما باید آن را تقویت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز