خبرگزاری کار ایران

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

اجرای ۳ پروژه جهادی واکسیناسیون در مهر/ صف‌های واکسن می‌شکند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۲۴۰۴

معاون درمان ستاد کرونای استان تهران با اعلام اجرای ۳ پروژه جهادی واکسیناسیون در مهر ماه گفت:‌ شرایط تزریق واکسن تسهیل می‌شود و قطعا به مرور صف‌ها می‌شکند.

«نادر توکلی» معاون درمان ستاد ملی کرونای استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر زیرساخت‌های کافی برای تزریق حجم بالای واکسن در مدت زمانی کوتاه وجود دارد و با افزایش سرعت واکسیناسیون بنابر اظهارات برخی پزشکان کیفیت آن کاهش پیدا نمی‌کند، گفت: وقتی می‌گوییم افزایش سرعت واکسیناسیون یعنی بروکراسی کم شود. تا ۳۰ مرداد ماه مشکل‌مان کمبود واکسن بود و درحال حاضر مراکزی که واکسن داشته باشند به راحتی می‌توانند واکسن بزنند.

او خاطرنشان کرد: ناظر بهداشتی در تمام مراکز وجود دارد و واکسیناتور یا کسانی که واکسن را تزریق می‌کنند، کسانی هستند که یا خودشان پرستار هستند یا از قبل واکسیناتور بهداشت بوده‌اند یا با آموزش‌هایی که گرفتند که این آموزش‌ها هم بسیار ساده است، گواهی گرفته‌اند و واکسن تزریق می‌کنند، ضمن اینکه تمام فرایند آن هم کنترل می‌شود.

توکلی گفت: هر مرکزی استاندارد خودش را دارد و هر مساله‌ای هم که پیش بیاید، برای مثال مریضی غش کند یا مشکل افت فشار پیدا کند یا واکنش حساسیتی بروز دهد، امکان اقدامات حیات بخش و احیا و مانند آن برای او فراهم است و مساله‌ای از این نظر وجود ندارد. علت اینکه راه‌اندازی مرکز تجمیعی واکسیناسیون کار سختی است و با راه‌اندازی میدان تره‌بار خیلی فرق دارد، این است که باید افراد آموزش دیده در آن حضور داشته باشند و واکسیناتور مشخص باشد، سامانه در آن نصب شود و محل نگه‌داری یخچال نیز در آن سالم باشد، در حقیقت اگر همه استانداردهای بهداشتی تضمین شده نباشد، ناظر بهداشتی اصلا آن را تایید نمی‌کند و نمی‌گذارد هیچ اتفاقی در آن رخ دهد.

توکلی افزود: بنابراین این بحث‌ها حاشیه‌ای است و سیاستی که در حال حاضر پیش گرفته شده است، سیاست بسیار منطقی و معقولی است، آن هم برای اینکه پوشش واکسیناسیون را به بالای ۷۵ تا ۸۰ درصد ببرند که انشالله ایمنی در جامعه تحقق پیدا کند.

توکلی در ادامه گفت: در ماه آینده دو یا سه پروژه واکسیناسیون اتفاق خواهد افتاد که به شکل کاملا جهادی است. افراد فراخوانده می‌شوند و محدودیت‌های سنی انشالله به تدریج از هفته‌های آینده برداشته می‌شود. مردم الان هم می‌توانند ثبت‌نام کنند و بسیار راحت می‌توانند کار تزریق را انجام دهند، در حقیقت به این سمت می‌رویم که واکسیناسیون بدون محدودیت سنی باشد و پوشش آن به حد قابل قبولی برسد و دغدغه مردم انشالله کم شود.

او در پاسخ به این سوال که به چند دوز واکسن برای رسیدن به این مرحله در استان تهران نیازمندیم؟ گفت: هیچ مشکلی برای واکسن نداریم. مرحله به مرحله نیاز هفتگی‌مان تامین می‌شود. بعید است که مشکلی داشته باشیم و انشالله جهاد واکسیناسیون یکی از شعارها و محورهای اصلی در حوزه وزارت بهداشت است و قطعا کار به خوبی در حال جلو رفتن است.

توکلی در ارتباط با مراکزی که بدون محدودیت سنی در سطح تهران اقدام به واکسیناسیون می‌کنند؟ گفت:  معمولا همه مراکز نمی‌توانند بدون محدودیت سنی اقدام به واکسیناسیون کنند. اما شرایط تسهیل می‌شود و قطعا به مرور صف‌ها می‌شکند. مراکز در سطح شهر که پخش باشند افراد به راحتی می‌توانند با استفاده از مکان‌یاب‌ها نزدیک‌ترین محل واکسیناسیون را پیدا و به آن مراجعه کنند. هر اطلاعاتی هم که افراد درباره مراکز بخواهند سامانه ۶۰۷۰ پاسخگو خواهد بود.

توکلی در ارتباط با احتمال بالا رفتن آمار ابتلا با بازگشایی مرحله به مرحله دانشگاه‌ها برای برخی مقاطع آموزش عالی و خطر ابتلا به کرونا در خوابگاه‌های دانشجویی گفت: قاعدتا یکی از استراتژی‌ها برای کنترل همه‌گیری، واکسیناسیون است. یکی دیگر از استراتژی‌ها الزامات بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها در خوابگاه است. این شامل مدارس نیز می‌شود و تمام این موارد در کنار هم رعایت می‌شود. واکسن یک المان است و المان‌های دیگر هم حتما درنظر گرفته می‌شود و انشالله مشکلی نخواهد بود.

او در پاسخ به برخی انتقادات مبنی بر اینکه به چه علت نوبت واکسیناسیون افرادی که در فازهای بالینی برخی از واکسن‌ها شرکت کرده‌اند، باز شده و این افراد به ظن اینکه واکسن نما دریافت نکرده باشند، توانسته‌اند دوباره در مراکز عمومی واکسیناسیون واکسن دریافت کنند، گفت: قاعدتا خود فرد می‌داند که وقتی در مرحله بالینی یک واکسن شرکت کرده است، نباید واکسن دیگری را دریافت کند. این افراد باید حتما با پزشک متخصص عفونی این مسائل را تعیین‌تکلیف کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز