خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران در جلسه با نمایندگان مجلس خبر داد:

ایجاد قرارگاهی برای ساماندهی معتادان متجاهر و کودکان کار

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۰۶۰۸

شهردار تهران گفت: در برنامه ای کوتاه مدت پنج قرارگاه ایجاد می شود که در وهله اول شهر نظمی در حوزه پسماند و خدمات شهری پیدا کند علاوه بر آن یک قرارگاه اجتماعی درست می‌کنیم تا معتادان متجاهر و کودکان کار ساماندهی شوند. قرارگاهی مربوط به کار فرهنگی باید ایجاد شود تا نظم پذیری و قانون مداری گسترش پیدا کند.

به گزارش ایلنا، علیرضا زاکانی عصر امروز در دومین جلسه ای که با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشت، گفت: تهران به فرموده مقام معظم رهبری فراتر از یک شهر است. به عنوان یک مرکزی است که در فرهنگ و سیاست خارجی نیز تاثیر می گذارد و به عنوان یک الگو می تواند اثر خود را بر همه اجزای کشور و فراتر از آن سایر کشورها بگذارد و نماد کارآمدی نظام باشد بنابراین ما در تهران به عنوان پیشتاز تغییر و تحول با یک سه ضلعی شهر، شهروندان و شهرداری مواجه هستیم.

وی افزود: شهر تهران وضع مناسبی ندارد. وقتی به بالای شهر نگاه می کنید وضعیت کاملا متفاوت و کالبد مختلف را می بینید و نقطه اشتراک شهر بی هویتی و بی‌توجهی به معماری ایرانی اسلامی است. مساحت تهران ۷۰ هزار هکتار است که ۱۲ هزار هکتار آن بافت ناپایدار است و ۳۵۰ روز از سال بعضاً از نظر هوا دچار اشکال و این مسأله زیست در شهر را دچار مشکل کرده است.

زاکانی ادامه داد: بی توجهی به این مسائل، بی عدالتی و فاصله معنادار بین شمال و جنوب را باعث شده است البته در ۴۲ سال گذشته تلاش های زیادی انجام شده است، با این حال با نقطه مطلوب فاصله داریم.

شهردار تهران تاکید کرد: تهران باید ۴۵۵ کیلومتر خطوط مترو داشته باشد که تنها ۲۵۰ کیلومتر آن زیر بار است و  ۱۸۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد تا همه خطوط متروی تهران تکمیل شوند. همین خطوط فعلی نیز به ۶۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارند.

وی افزود: یک صورت معنادار وجود دارد و آن این است که به کالبد شهر توجه شده که البته آن نیز بعضا نامتعارف است. باید کالبد و روح توامان مورد توجه قرار بگیرد و مسیری را طی کنیم که یک ‌کلانشهر الگو برای جهان اسلام را در منظر مردم قرار دهیم. سرمایه های اجتماعی پایین است و این امکانی را فراهم نمی کند که ظرفیت های مردم به میدان بیاید.

زاکانی یادآور شد: شهرداری دچار مشکلاتی است. از نظر منابع، ۷۰ درصد منابع ناپایدار و دچار فرسودگی و مشکلات است. از حدود ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر، حدود ۳۶۴ دستگاه از رده خارج شده است و دو سوم آن نیز نیاز به اورهال دارد همچنین تا پایان سال بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی داریم و باید امسال ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد بابت بدهی ها سود بانکی پرداخت کنیم.

شهردار تهران در ادامه گفت: البته ما انسدادی نداریم و باید به سمت و سویی برویم که روح و کالبد را با هم متحول و یک الگو درست کنیم و نسبت به سیر تکاملی انقلاب نیز  گام سوم و چهارم را مورد توجه قرار دهیم.

زاکانی با اشاره به این که برای این مقصود چهار خط تلاش جدی را هدف گذاری کردیم، تاکید کرد: خط تلاش اول برنامه ریزی عملیاتی است تا همه اجزای شهرداری به سمت یک اجزای واحد حرکت کنند. خط تلاش بعدی ایجاد همبستگی حاکمیتی و حکومتی است. حتما باید همه نهادها پای این تغییر بیایند. جهت سوم این است که مردم پای کار بیایند و نیاز است که شهرداری با خدمتگزاری به مردم خودش را ثابت کند تا مردم به میدان بیایند.

شهردار تهران اضافه کرد: دولت ۱۰ سال است که ۸۲.۵ درصد خود از سهم خرید اتوبوس را پرداخت نکرده و در ایجاد و هزینه مترو و بلیط مترو سهم خود را پرداخت نکرده است. خط تلاش چهارم مبتنی بر هوشمندسازی است تا در یک اکوسیستم واحد مسیر جهش کل شهر را فراهم کنیم. از این جهت برنامه یک ساله و دو و نیم ساله و چهار ساله را تعریف کردیم.

وی با بیان این که در برنامه کوتاه مدت پنج قرارگاه ایجاد می شود که در وهله اول شهر یک نظم در پسماند و خدمات شهری پیدا کند، گفت: بخش دیگر این است که یک قرارگاه اجتماعی درست کنیم تا معتادین متجاهر و کودکان کار ساماندهی شود. قرارگاهی مربوط به کار فرهنگی باید ایجاد شود تا نظم پذیری  و قانون مداری گسترش پیدا کند. همچنین تحمیل مشکلات از سوی  کرونا مردم را دچار مشکلات عدیده ای کرده است و باید نشاط اجتماعی را ایجاد کنیم.  

زاکانی اضافه کرد: قرارگاه بعدی قرارگاه کرونا است و باید همه ظرفیت ها را  بسیج کنیم تا بیماری را مهار کنیم. تهران در روز ۱۳ میلیون جمعیت دارد و اگر کرونا را در تهران مهار کنیم، کل کشور را نجات داده ایم. موضوع مهم علاوه بر بهداشت و درمان، موضوع فاصله گذاری اجتماعی و زنده نگهداشتن شهر است و مهم ترین بخش پیشگیری است و اینکه چگونه زندگی کنیم که مبتلا نشویم  و باید خدمات اجتماعی را  به کسانی که از این موضوع آسیب دیدند، ارائه کنیم.  

شهردار تهران یادآور شد: شرایطی را پیدا کردیم تا با یک همبستگی با همه آرمان های  کشور در زیر سایه رهبری معظم و پیوستگی با متن جامعه یک الگویی بسازیم که این کار فراتر از شهرداری است و شهرداری باید از یک نهاد خدمتگزار به یک نهاد خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود و همه ظرفیت های شهر را بسیج کند. امکان تحقق همه این کارها وجود دارد و نیاز به فکر، جرات و خاکساری نزد پروردگار و نوکری مردم دارد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، زاکانی در پایان گفت: برای تحقق این اهداف نیاز فکری و دقت در  قاعده گذاری داریم. مجلس در بودجه سالانه امکانی برای شهرداری ها فراهم می کند در حالی که در کنار بودجه، قانونگذاری مناسب می تواند گره گشا و تسهیل گر باشد. یکی از مناطق تهران ۱۲۲ متر و یکی دیگر ۲.۵ متر سرانه فضای سبز دارد و این فاصله زیاد است و باید کمک کنیم عدالت را پیاده سازی شود و مردم را خشنود کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز