خبرگزاری کار ایران

دانش‌آموزان بالای ۱۷سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۰۳۷۶

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از افزایش اعتبار خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای از ۷ میلیارد تومان به ۹ میلیارد تومان در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا،‌ سیدجواد حسینی در نشست با اعضای دپارتمان کاردرمانی و گفتاردرمانی، اظهار کرد: خوشبختانه در سال جدید، اعتبار خدمات توان‌بخشی برون مدرسه‌ای از ۷میلیارد تومان به ۹میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و علاوه بر این اعتبار در ابتدای سال تحصیلی جاری ۳میلیارد تومان برای خدمات توان‌بخشی به مدارس اختصاص خواهد یافت.

حسینی، آموزش‌ و پرورش استثنایی را مینیاتوری از کل خدمات آموزش ‌و پرورش عادی دانست و گفت: آموزش‌ و پرورش استثنایی، علاوه بر خدمات آموزش ‌و پرورش عادی، بخشی از خدمات سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را هم به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌کند و بزرگ‌ترین وجه ممیزه آموزش ‌و پرورش استثنایی از آموزش‌ و پرورش عادی ارائه خدمات توان‌بخشی به مخاطبین و جامعه هدف است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی یکی از برنامه‌های سازمان را «نظام برنامه‌ریزی دانش‌بنیان» دانست و افزود: تشکیل دپارتمان کاردرمانی و گفتاردرمانی گامی در راستای «نظام برنامه‌ریزی دانش‌بنیان» و استفاده از «ظرفیت متخصصان دانشگاهی» است.

وی با بیان این که خدمات توان‌بخشی در دو بخش درون و برون مدرسه‌ای به دانش‌آموزان استثنایی ارائه می‌شود، گفت: خدمات توان‌بخشی درون مدرسه‌ای از طریق ۷۲۰نیروی توان‌بخشی ارائه می‌شود و برای رسیدن به استاندارد مطلوب ۲هزار و ۵۰۰نیروی توان‌بخشی، کمبود وجود دارد.

حسینی افزود: اعتبار خدمات برون مدرسه‌ای امسال از ۷میلیارد تومان به ۹میلیارد تومان خواهد رسید و ۳میلیارد تومان هم در ابتدای سال برای خدمات توان‌بخشی به مدارس اختصاص می‌یابد.

وی گفت: علاوه بر این موارد سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی خدمات حمایتی را از ۱۶قلم به ۱۸قلم افزایش داده است و در تمامی این اقلام هزینه‌های پرداختی افزایش‌یافته است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که نهضت توان‌افزایی یا رویکرد تأمین تجهیزات به‌ویژه تجهیزات توان‌بخشی دانش‌آموزان استثنایی راه‌اندازی شده است، گفت: سال گذشته از طریق مشارکت خیرین ۱۴۵میلیارد تومان به نهضت توان‌افزایی کمک شد و در سال جاری نیز ۵۰میلیارد تومان اعتبار برای این بخش از سوی مجلس، اختصاص‌یافته است.

وی با بیان این که ۵۵مرکز مشاوره سازمان آموزش ‌و پرورش استثنایی نیز علاوه بر خدمات مشاوره‌ای خدمات توان‌بخشی ارائه می‌کنند، اظهار کرد: تجمیع فعالیت‌های آموزشی، مشاوره‌ای و توان‌بخشی با ایجاد مراکز جامع توان‌بخشی و مشاوره‌ای پیگیری می‌شود که تاکنون ۸مرکز ایجاد شده است و تا پایان سال تعداد این مراکز به ۱۸مرکز خواهد رسید.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: طرح «مدرسه مرکز» و «مرکز منزل» باهدف ارائه خدمات توان‌بخشی در نزدیک‌ترین محل به دانش‌آموزان استثنایی نیز در حال پیگیری است.

حسینی با بیان این که کرونا وضعیت مبهم و ناخواسته‌ای ایجاد کرد و جامعه طوفانی را به وجود آورد، گفت: با تغییر جهت آموزش‌ها از آموزش حضوری به آموزش مجازی «شبکه شاد» راه‌اندازی شد و در حوزه توان‌بخشی بیش از ۲هزار محتوا تولید شد که ۹۵۱محتوا در شاد جهت استفاده دانش‌آموزان و اولیا قرار گرفت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بازگشایی مدارس را از ضروریات دانست و گفت: آموزش‌های مجازی نتوانسته است جایگزین آموزش‌های حضوری شود و نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه آسیب‌های روانی، اجتماعی و جسمانی زیادی به دانش‌آموزان وارد کرده است.

وی افزود: برای بازگشایی مدارس با موانعی مواجه هستیم و بازگشایی مدارس نیاز به اقناع و آماده‌سازی جامعه، بویژه والدین دارد.

حسینی تصریح کرد: برای بازگشایی مطلوب مدارس کلیه خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی و همچنین دانش‌آموزان بالای ۱۷سال استثنایی در اولویت واکسیناسیون قرار دارند.

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی با بیان این که آموزش مهارت‌های پایه توان‌بخشی به والدین از ضروریات است،گفت: آموزش به خانواده‌های دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در «بسته تحولی آموزش‌های خانواده محور» در سال جاری پیگیری خواهد شد.

وی با بیان این که سامانه جامع تحت وب توان‌بخشی ابتدای مهرماه رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: تجهیز اتاق‌های توان‌بخشی مدارس به سخت‌افزارهای لازم برای استفاده از این سامانه در دستور کار قرار دارد.

حسینی با بیان این که برای جبران کمبود 2500 نیروی توان‌بخشی در کوتاه‌مدت، جذب نیروهای طرحی در دستور کار قرار دارد اظهار کرد: باتوجه‌به عدم وجود رشته تخصصی توان‌بخشی در دانشگاه فرهنگیان می‌توان از طریق همکاری مشترک دانشگاه‌های توان‌بخشی و دانشگاه فرهنگیان نیروهای توان‌بخشی ویژه آموزش‌ و پرورش تربیت کرد.

 وی افزود: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته توان‌بخشی یکی دیگر از راه‌های جبران کمبود نیروی توان‌بخشی در مدارس است.

حسینی تصریح کرد: پیگیری قرارگرفتن نیروهای توان‌بخشی در گروه شغلی معلمان نیز از سال گذشته در دستور کار سازمان آموزش‌ و پرورش استثنایی قرار دارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط‌عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی از تدوین چند کتاب در حوزه توان‌بخشی خبر داد و گفت: از جمله کتاب‌های تدوین شده در این حوزه «کتاب راهبردهای توان‌بخشی برای طیف اتیسم» و «کتاب پروتکل‌های کاردرمانی و گفتاردرمانی» است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز