خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

نتیجه توسعه در شهر تهران آلودگی نبوده است/ برطرف کردن حاشیه نشینی بدون مشارکت ملی منجر به سکونت دوباره در حاشیه شهرها می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۳۸۸

عضو شورای شهر تهران گفت:‌ اگر با موضوع حاشیه نشینی درست برخورد نشود،‌ حتی اگر مشکل کسانی که هم اکنون حاشیه‌نشین هستند نیز برطرف و آن‌ها به جمعیت شهرنشینی اضافه شوند، دوباره به سرعت حاشیه نشین‌ها شکل خواهند گرفت.

«مهدی عباسی» عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره حل معضل حاشیه نشینی در تهران اظهار کرد: مساله حاشیه نشینی در کلانشهرها، مساله ساده‌ای نیست که بگوییم به راحتی قابل حل است. بلکه یک مساله پیچیده اجتماعی، اقتصادی است و در بعضی از موارد اگر به آن توجه نشود می‌تواند، عوارض جنبی به وجود آورد. در نتیجه نمی‌توان به راحتی نسخه‌ای را برای آن در نظر گرفت و قولی داد که به سرعت برطرف شود. 

او ادامه داد: حاشیه نشینی یک مساله ملی است و در برخی از مناطق کشور مسائلی مانند خشکسالی و مشکلات اقتصادی منجر به مهاجرت بخشی از هموطنان از روستاها و یا جاهای مختلف به محل‌هایی می‌شوند که از حداقل امکانات برخوردار شوند. 

عباسی تاکید کرد: اگر با این موضوع درست برخورد نشود، حتی اگر مشکل کسانی که هم اکنون حاشیه‌نشین هستند نیز برطرف و آن‌ها به جمعیت شهرنشینی اضافه شوند، دوباره به سرعت حاشیه نشین‌ها شکل خواهند گرفت. اینگونه نیست که بگویید مشکل حاشیه نشین‌های کنونی شهر تهران برطرف شود و به جامعه شهرنشینی اضافه شوند، چرا که با افراد جایگزین در حاشیه‌ها مواجه خواهیم بود. در نتیجه باید یک عزم ملی با مشارکت دولت و ارگان های سیاست‌گذاری و اقتصادی کشور صورت گیرد تا معضلات از ریشه حل شود و بدین ترتیب انگیزه برای مهاجرت و سکونت در حاشیه‌ها کمتر شود. 

او درباره نقش شهرداری در این مساله گفت: شهرداری خیلی نمی‌تواند در مسائل کلان اثرگذار باشد، می‌تواند به این سمت برود که حاشیه نشینی را از شکلی که وجود دارد به یک زیست باکیفیت شهری تبدیل کند. 

عضو شورای شهر تهران در واکنش به اینکه اگر زیست با کیفیت شهری را در فضای سبز شهری و زیباسازی معنا کنیم، در مناطق بالا کیفیت خدمات خیلی بهتر از مناطق پایینی است، اظهار داشت: بخشی از آن باز می‌گردد به نوع شهرسازی که صورت گرفته است. بافت‌های متراکم از گذشته بوده است و بافت‌های جدیدی که در شهر شکل می‌گیرد ناخواسته شرایط را برای خدمت‌رسانی آسان‌تر می‌کند. شهرداری باید با تمرکز بر خدمت‌رسانی مضاعف به مناطقی که معضلاتی از گذشته داشتند، این کاستی‌ها را برطرف کند. 

او تاکید کرد: این مساله نیازمند اختصاص بودجه، توجه ویژه و اقداماتی بیشتر از مناطقی که از شرایط راحت‌تری برای خدمت‌رسانی برخوردار هستند، می‌باشد. 

عباسی با بیان اینکه در شورای ششم اولویت ما این است که برای بودجه به مناطق کم برخوردار توجه ویژه‌تری شود، گفت: مناطق کم برخوردار به مفهموم این نیست که حتما در مناطق جنوبی تهران هستند، هرجایی ممکن است محله کم برخوردار داشته باشد. در نتیجه باید این مناطق را شناسایی کنیم، اولویت‌گذاری کنیم و برای آن‌ها بودجه اختصاص دهیم. 

او در ادامه تاکید کرد: دوره‌های مختلف در شهر تهران کارهای فوق العاده‌ای شده است و توسعه خوبی شکل گرفته است و باید تکمیل کننده کار گذشتگان باشیم. 

عباسی در واکنش به اینکه توسعه نباید به هر قیمتی اتفاق افتد چرا که با روند توسعه قبلی شاهد کاهش کیفیت زندگی مردم در شهر هستیم، ساخت و سازها از قاعده خاصی پیروی نکرد و آلودگی هوا تشدید شد اظهار کرد: نتیجه توسعه در شهر تهران آلودگی نبوده است، اتفاقا در تسهیلگری شبکه معابر، برای رفع آلودگی بوده است، برای کنترل وقت و اوقات زندگی مردم و کمک به امنیت روان و آرامش زندگی مردم بوده است و یا توسعه در حوزه حمل و نقل قطارهای شهری، در مسیر خدمت به رفع آلودگی هوا بوده است، در نتیجه الزاما توسعه به خودی خود معضل نبوده است. 

او اضافه کرد: در کشور ما چالشی وجود دارد که به موضوعات همیشه سیاسی نگاه می‌کنیم. اشخاص مدنظر قرار می‌گیرند و اگر از شخص خوشمان بیاید، کارهای او را تایید می‌کنیم، اگر خوشمان نیاید، کارهای او را رد می‌کنیم. همه مدیران در شهرداری تهران کار کردند، برخی بیشتر و برخی کمتر و باید این را بپذیریم. اینگونه نبوده که شهرداری در دوره‌ای کاری نکرده باشد و این بی‌انصافی است. 

عباسی افزود: مدیران در هر دوره‌ای زحمت کشیده‌اند هرچند کاستی‌هایی هم هست و ما آنرا می‌پذیریم. شورای ششم باید تلاش کند با عملکرد خود ثابت کند که شورای تحول گرا است و مطالبات مردم را می‌شناسد. شورای ششم به سرعت باید نظرسنجی از مطالبات مردم را در نظر بگیرد و متوجه شود که مردم از آن‌ها در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چه می‌خواهند. 

عضو شورای شهر تهران گفت: اگر نمایندگان مردم هستیم، بخشی را باید به نخبگان واگذار کنیم و آن‌ها منافع شهر را در درازمدت اعلام کنند. جمع اعضای شورا نیز جمع نخبگی است و اعضا حرف برای گفتن دارند. اعضا شهرداری تهران، ماموریت‌ها و مشکلات را نیز خوب می‌شناسند و تصمیم دارند از عقل نخبگان در موضوع مدیریت شهری استفاده کند. 

او تاکید کرد: نظرات مردم و نخبگان را باید اخذ کنیم و اشتراک‌گذاری کنیم و برنامه خوبی را برای مردم تدوین کنیم. 

او در واکنش به اینکه یکسری از اقدامات متعلق به شهرداری است، امکانات رفاهی و نمادهایی که در زیباسازی شهر به کار می‌روند در مناطق پایین از امکانات بی‌کیفیت‌تر استفاده می‌شود و با کیفیت‌ها و آن‌هایی که طراح بهتری دارند در مناطق بالایی استفاده می‌شوند اظهار کرد: اگر این مساله وجود دارد باید این نگاه برگردد. تصمیم شورای ششم بر این است که مردم مناطقی که احساس می‌کنند به آن‌ها کم توجهی شده و یا اینکه احساس می‌کنند باید خدمات بهتری بگیرند، این مشکل را برطرف کنیم و حس رضایت‌مندی را به آنان هدیه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز