خبرگزاری کار ایران

عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

۵۰۰ واگن مترو به تعمیر نیاز دارند/ راهکار شورای ششم برای تامین منابع مالی ۶۳۰ واگن

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۲۹۰۲

عضو شورای شهر تهران درباره پرداخت سهم شهرداری تهران از هزینه‌های ۶۳۰ واگن گفت: اگر توانستیم تامین مالی را از دولت دریافت کنیم که خیلی بهتر است، اما اگر این اتفاق میسر نشد، آن را به چند بخش تقسیم می‌کنیم تا با مبلغ کمتری سفارش‌های اولیه را شروع کنیم.

«سید جعفر تشکری هاشمی» عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که سال جاری واگنی به متروی تهران اضافه خواهد شد؟ اظهار کرد: اولویت اول ما این است منابع را به واگن‌هایی که به دلیل مشکل قطعات یدکی مورد استفاده قرار نمی گیرند، اختصاص دهیم. اکنون از هزار و ۵۰۰ واگن موجود تقریبا ۵۰۰ واگن با مشکلات مربوط به تعمیرات روبرو هستند و یا دوره اورهال آن‌ها فرار رسیده است. در حقیقت در مرحله اول باید منابع موجود را به این مساله اختصاص دهیم. 

تشکری هاشمی در پاسخ به سوالی درباه مشکل تامین منابع مالی ۶۳۰ دستگاه واگن مترو که هزینه آن از بودجه ۱۴۰۰ کشور حذف و از سوی وزارت کشور اعلام شد که نیمی از سهم ۱۵ درصدی را شهرداری باید پرداخت کند، اظهار کرد: حتما رایزنی‌ها را با دولت جدید ادامه خواهیم داد و امیدواریم بتوانیم این امکان را از دولت بگیرم که سهم ۵۰ درصدی خود در پیش پرداخت گشایش ال. سی‌ها را تامین کنند.

عضو شورای شهر تهران افزود: اما اگر این موضوع اتفاق نیفتاد راه حل‌های دیگری در نظر داریم از جمله اینکه قرارداد را به چند قسمت تقسیم کنیم تا پرداخت مبالغ اولیه کمتر شود و به جای ۱۵ درصد از رقم ۶۳۰ واگن، ۱۵ درصد را برای ۱۰۰ واگن عملیاتی کنیم و ال. سی مورد نیاز را در قالب چند بخش عملیاتی کنیم. 

تشکری هاشمی با بیان اینکه پرداخت این رقم ۱۵ درصد با مبالغ کمتری قابل عملیاتی شدن است در واکنش به اینکه آیا شهرداری پرداخت این هزینه را قبول می‌کند؟ گفت: براساس قانون مصوب مجلس در حمایت از سامانه‌های ریلی که ۵۰ درصد هزینه ساخت و تجهیزات برعهده دولت است، حتما پیگیر آن از دولت خواهیم بود. از طرفی ضمن اینکه این اصل را دنبال خواهیم کرد، موانع تامین ۶۳۰ واگن را مرتفع خواهیم کرد تا به مرحله پیش پرداخت برسد. 

او افزود: اگر توانستیم تامین مالی را از دولت دریافت کنیم که خیلی بهتر است اما اگر این اتفاق میسر نشد آن را به چند بخش تقسیم می‌کنیم تا با مبلغ کمتری سفارش‌های اولیه را شروع کنیم. 

تشکری هاشمی تاکید کرد که تامین منابع مالی واگن‌های مترو موضوعی است که در سطح سران قوا از مجلس گرفته تا دولت باید مورد بررسی و اقدام قرار گیرد. با توجه به حساسیت‌ها در شهر تهران باید این موضوع توسط شهردار تهران پیگیری شود و امیدواریم نتیجه دهد، چرا که هم رییس مجلس و هم رئیس جمهور به مشکلات تهران واقف هستند و می‌خواهند مشکلات آن حل و فصل شود. 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اوراق مشارکت شهرداری تهران که همچنان بخشی از اوراق مربوط به سال ۹۸ آزادسازی نشده است، گفت: مشکل تضامین شهرداری بود که باید در اختیار بانک عامل می‌گذاشت و معاونت مالی باید ببیند چطور این مشکل را می‌توانند حل کنند. 

تشکری هاشمی در ارزیابی بودجه حوزه حمل و نقل شهرداری گفت: بودجه حوزه حمل و نقل جدای از درآمد کلی شهرداری تهران نیست. در این چند ماه بودجه شهرداری به اندازه ۴۵ درصد پیش بینی محقق شده است و یعنی وضعیت خوبی نیست و شهرداری با مشکلات جدی مواجه خواهد بود. 

او اضافه کرد: البته موانعی نیز برسر راه است و اگر بتوانیم آن‌ها را رفع کنیم بودجه شهرداری می‌تواند بهبود یابد. برای مثال افزایش ۱۳۰ درصدی نرخ عوارض ساخت و ساز برای مردم قابل باور و تحمل نیست و شورا باید برای این موضوع تجدیدنظر کند. اگر تجدید نظر صورت گیرد و افزایش نرخ‌ها معقولانه شود درآمدهای شهرداری بهبود پیدا می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز