خبرگزاری کار ایران

در گفت‌و گو با ایلنا مطرح شد:

پروژه‌های حفاری درگذشته باعث خشک شدن هورالعظیم شد/ در تخصیص های آبی هیچ وقت نیاز اکوسیستم دیده نشد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۸۵۸

معاون انسانی سازمان محیط زیست گفت: در حدود دو سال پیش نسبت به حفاری‌ها حساسیت ایجاد شد و تقریبا هر آنچه ما می‌گفتیم شرکت نفت قبول می‌کرد، در واقع خود آنها به این جمع بندی رسیدند ولی در گذشته این شکل نبود و طی پروژ‌های حفاری مناطق را خشک می‌کردند.

«مسعود تجریشی» معاون انسانی سازمان محیط زیست در گفت‌و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به ماجرای خشک شدن هورالعظیم به دلیل برداشت نفت در این منطقه طی سال‌های گذشته، بیان کرد: طبق صحبت‌های آقای لاهیجان زاده که به ماجرای خشک شدن هورالعظیم پرداخته بودند، مصاحبه‌ای که در آن به این موضوع اشاره کردند برای ۸ سال پیش بوده است.

وی ادامه داد: ولی اگر من بخواهم به این ۴ سال اخیر اشاره کنم، تنها دو مورد درخواست داشته ایم، در یک مورد شرکت نفت قصد داشت از ما مجوزی بگیرد تا حفاری انجام دهد، اما چون باعث خشک کردن آب منطقه می‌شد، مجوز صادر نکردیم و مجوزهایی که صادر کردیم بر این اساس بود که فرم‌هایی را ایجاد کنند که حفاری به سمت بخش خشکی برود.

وی ادامه داد: در این چهارسال توجه کردیم تا این اتفاق نیفتد ولی آنچه افراد در فضای مجازی در موردش صحبت می‌کنند، برای ماجرایی در ۷ الی ۸ سال پیش است و بعید می‌دانم در آینده هم چنین مجوزی صادر شود چون حساسیت به محیط زیست بالا رفته است، ما هم در تلاشیم تا از مجوزها اسکنی تهیه کنیم و در سایت محیط زیست قرار دهیم. 

تجریشی افزود: در حدود دو سال پیش  نسبت به حفاری‌ها حساسیت ایجاد شد و تقریبا هر آنچه ما می‌گفتیم شرکت نفت قبول می‌کرد، در واقع خود آنها به این جمع بندی رسیدند، ولی در گذشته به این شکل نبود و طی پروژ‌های حفاری مناطق را خشک می‌کردند که این مسائل برای ۷ الی ۸ سال پیش است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود این پروژه‌ها در هورالعظیم، این پیش‌بینی وجود داشت که دچار این خشکسالی‌ها شویم؟ گفت: استرالیا و آمریکا با آن تکنولوژی را هم که نگاه کنیم تقریبا هشدارهای خشکسالیشان مثل ما صادر شده است یعنی وقتی وارد فصل بهار شدند متوجه شدند بارش‌ها بسیار کم و دما افزایش پیدا کرده، بنابراین در زمستان سال گذشته کسی نمی‌دانست که امسال به این شکل خواهد شد. 

تجریشی افزود: در رابطه با کل تالاب‌ها، باید بگویم که نسبت به آن ها حساسیتی وجود نداشت، حتی طبق نقشه فضایی ایران از تالاب‌ها؛ تقریبا همه خشک شده و دلیلش این است که ما هیچ وقت نیاز اکوسیستم در تخصیص آبی را مشخص نمی کردیم.

وی گفت: مثلا وزارت نیروز آب به زاینده رود وارد می‌کند ولی در فصل تابستان این کار را می‌کند و کشاورزان و مردم از آن استفاده می‌کنند و تمام می‌شود، در صورتی که نباید در این فصل این کار را می‌کردند، اما الان طبق قانون وزارت نیرو باید با هماهنگی سازمان محیط زیست در زمان‌های مشخصی این کار را انجام دهد چون مشکل گرد و غبار در سال‌های آینده بسیار موضوع جدی است و کسانی که اطراف تالاب های پایین دست زاینده رود زندگی می‌کنند دیگر امکان زندگی در آن اطراف را ندارند چون گرد و غبار می‌تواند تا ۱۰۰ کیلومتر جا به جا شود که خسارت‌های زیادی هم به همراه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز