خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

نظر وزیر پیشنهادی علوم درباره فعالیت سیاسی دانشجویان/ استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیصِ تقلب‌/ تشکیل "شورای اخلاق علمی" در دانشگاه‌ها/ شعب دانشگاهی در خارج از کشور را افزایش می‌دهم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۸۴۴۵

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری درباره ارتباطات دانشگاه‌های ایران با دانشگاه‌ها بین المللی اظهار داشت: هدف‌گذاری ما افزایش قابل توجه دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های داخل کشور و شعبه‌های بین المللی خارج از کشور است.

"محمدعلی زلفی گل" وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره برنامه های خود برای مقابله با مقالات و پایان نامه‌های تقلبی گفت: بنده برای حل این مساله بر اساس مطالعات دقیق کارشناسی دو اقدام محوری را پیش بینی کرده‌ام. توجه به این واقعیت ضروریست که برای حل چنین معضلی، همزمان با برخورد با موارد تخلف باید به علت‌ها نیز بپردازیم.

ریشه معضل پایان نامه‌های تقلبی را خواهیم خشکاند

وی گفت: اقدام محوری اول بنده جهت حل این معضل، اصلاح نظام انجام پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. وقتی انجام یک پایان نامه یا رساله در قالب نیاز و محور مرتبط با حل مشکلات جامعه، صنعت و در راستای برنامه جهت‌دار علمی عضو هیات علمی و دانشگاه باشد، امکان پایان نامه فروشی یا مقاله فروشی به حداقل می‌رسد.

زلفی‌گل خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های اصلی‌ام نیاز محور و ماموریت‌گرا کردن پایان نامه‌ها و رساله‌ها در دوره‌های تحصیلات تکمیلی است و از این طریق ریشه این معضل را خواهیم خشکاند. ولی بالاخره احتمال برخی از تخلفات وجود دارد که بر این اساس لازم است به جد و با ابتکار عمل قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی مصوب مجلس محترم شورای اسلامی را اجرا کنیم.

باید شورای اخلاق علمی تشکیل شود

وزیر پیشنهادی علوم گفت: تمامی موسسات باید شورای اخلاق علمی را تشکیل دهند و با تخلفات به صورت جدی و قانونی برخورد کنند. البته بهره‌مندی از فناوری‌های جدید به ویژه هوش مصنوعی در شناسایی مشابهت‌ها و تقلب‌های علمی نیز به کمک وزارت جهت حل این معضل خواهند آمد و انشالله وزارتی دانش بنیان را تجربه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی رشته‌های دانشگاهی کمترین میزان اشتغال پس از فارغ التحصیلی را دارند به گونه‌ای که همین رشته‌ها موجب تولید جوان بیکار در جامعه می‌شوند؟ از نظر شما برای حل این موضوع چه کاری باید انجام داد؟ گفت: کلید حل این مساله در آمایش آموزش عالی کشور است. ما باید در حالت ایده آل یک نقشه آمایشی از نیازهای کنونی و آینده آموزش عالی بنابر ماموریت‌های محلی، منطقه‌ای، ملی و بین المللی در دانشگاه‌ها داشته باشیم و بر اساس آن رشته‌های تحصیلی و سرفصل‌های آموزشی را نهایی کنیم.

تاکید بر کابردی بودن سرفصل‌های آموزشی

زلفی‌گل در ادامه گفت: همچنین باید بر کاربردی بودن سرفصل‌های آموزشی و افزایش مهارت آموزی دانشجویان نیز تاکید کنیم. همچنین برخی رشته‌هایی که در کشور ارائه می‌شوند با دانش روز و ساختار میان رشته‌ای علوم فاصله دارند و همین امر اشتغال آن‌ها را محدود می‌کند. در برنامه من پیاده‌سازی کامل آمایش آموزش عالی کشور و اصلاح سرفصل‌های آموزشی و توسعه حوزه‌های میان رشته‌ای مدنظر است و انشالله سعی خواهیم کرد با ایجاد پرونده الکترونیک مهارت و اشتغال ویژه هر دانشجو از شروع به تحصیل تا تحقق اشتغال مسیرهای مهارت آموزی، تطبیق نیاز بازار با محتوای آموزشی و تحقق اشتغال دانش بنیان را تسهیل و رصد کنیم.

وزیر پیشنهادی علوم در پاسخ به این سوال که دیدگاه شما در خصوص دانشجویانی که فعالیت سیاسی دارند چگونه است؟ آیا از نظر شما دانشگاه می‌تواند یک فضای باز سیاسی داشته باشد؟ گفت: دانشگاه محملی برای فعالیت‌های مختلف دانشجویان به منظور رشد علمی و آگاهی‌های اجتماعی آن‌هاست که همه این موارد در قوانین و مقررات پیش بینی شده است.

ایجاد فضای مناسب برای ارائه دیدگاه‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها

وی افزود: وزارت علوم تحقیقات و فناوری مجری مقررات وضع شده برای رشد و تعالی دانشجویان است. براین اساس تمامی تلاش خود را در جهت ایحاد فضای مناسب برای ارایه دیدگاه‌ها در چارچوب تعریف شده با استفاده از مکانیزم‌های طراحی شده به کار خواهم بست. فضای مباحثات دانشجویی بستر مناسبی برای ارایه دیدگاههای سازنده در جهت رشد و تعالی یک دانشگاه خواهد بود.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: مطابق سند دانشگاه اسلامی و اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور ما باید ضریب مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان را در فعالیت‌های دانشگاه اعم از زیست بوم دانش بنیان و نوآوری، فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی در چارچوب مبانی و ضوابط افزایش دهیم. این مشارکت به دانشجو اجازه می‌دهد وقتی از دانشگاه خارج شد، آماده فعالیت‌های جمعی حرفه‌ای باشد و سبک زندگی تعاملی‌تری را انتخاب کند.

وزیر پیشنهادی علوم در واکنش به این پرسش که برنامه شما برای تعاملات هرچه بیشتر دانشگاه‌های ایران با جوامع علمی بین المللی چیست؟ گفت: با توجه به ظرفیت‌های علمی کشور، دیپلماسی علمی و فناوری کشور باید به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند. کیفیت آموزش دانشگاه‌های ما به گونه‌ای است که در فضاهای رقابتی دنیا، فارغ التحصیلان ایرانی امکان موفقیت بیشتری نسبت به کشورهای در حال توسعه دیگر دارند.

افزایش جذب دانشجویان خارجی

وی اضافه کرد: پس اعتبار علمی فضای دانشگاهی ایران در دنیا قابل احترام است. همین سرمایه عظیم برای ما این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم در قالب فعالیت‌های مختلفی مانند تعریف پروژه‌های پژوهشی مشترک، تبادل استاد و دانشجو، بورس‌های تحقیقاتی کوتاه مدت، میزبانی همایش‌های بین المللی و توسعه نشریات بین المللی ایرانی برای چاپ مقالات از سایر کشورها، فعالیت‌های بین المللی وزارت علوم و موسسات تابعه را توسعه دهیم.

زلفی‌گل تاکید کرد: در این بین نباید از ظرفیت دانشمندان و نخبگان ایرانی شاغل در مجامع علمی بین المللی و دانشگاه‌های سایر کشورها غافل شویم. ضمن اینکه در برنامه بنده دیپلماسی علمی و فناوری با استفاده از ظرفیت‌های جذب دانشجویان خارجی نیز مورد تاکید است.

وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در پایان اظهار داشت: هدف‌گذاری ما افزایش قابل توجه به دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های داخل کشور و شعبه‌های بین المللی خارج از کشور است. به ویژه تمرکز بر کشورهای همسایه و منطقه در این امر کلیدی است. ضمن اینکه بستر مجازی نیز ظرفیت‌های جدی برای دیپلماسی علم و فناوری فراهم کرده است و باید با برنامه از این موقعیت بهره برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز