خبرگزاری کار ایران

طلایی در گفت‌وگو با ایلنا:

انتخاب شهردار در همه دوره‌ها سیاسی بوده است/ زاکانی صاحب سبک مدیریتی دهه شصت است/ غلبه سیاست بر اداره کشور جز هزینه کردن از جیب مردم عایدی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۳۷۷

مرتضی طلایی معتقد است؛ چه بخواهیم، چه نخواهیم انتخاب شهردار در همه دوره‌ها سیاسی بوده و فقط شکل آن فرق داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا زاکانی، شهردار منتخب تهران است که در نخستین جلسه علنی صحن شورای ششم به عنوان شهردار انتخاب شد، اما سبقه صرفا سیاسی و عدم سابقه اجرایی او با انتقادات فراوانی روبرو است. «مرتضی طلایی» عضو دوره چهارم شورای شهر تهران معتقد است تمام شهرداران تهران با توجه به اقتضائات سیاسی انتخاب شده‌اند. مگر آقای حناچی و نجفی غیر از توصیه بیرونی انتخاب شدند؟ حالا هم فرض بگیرید، ایشان از بیرون توصیه شده‌است، اما نباید به این حاشیه‌ها پرداخت و اجازه کار و خدمت نداد. مهم این است که شهر تهران اداره و مشکلات مردم حل شود. البته او تاکید کرد که زاکانی باید مراقب باشد تا مسائل حاشیه‌ای و سیاسی بازی در اداره شهر تهران غالب نشود. طلایی معتقد است اگر او به خواسته‌های شهروندان توجه نکند همان اتفاقی که برای شورای پنجم افتاد، برای شورای ششم هم رقم خواهد خورد و مردم به آنها دیگر رای اعتماد نخواهند داد. متن گفت‌وگو با مرتضی طلایی در پی می‌آید:

انتخاب زاکانی به عنوان شهردار را قبول دارم

تا زمانی که بخواهیم با تفکر و نگاه اداری به مدیریت کشور نگاه کنیم یعنی همان سبکی که در دولت یازدهم و دوازدهم دنبال شد، راه به جایی نخواهیم برد و مشکلات کشور افزون خواهد شد.

ارزیابی شما از انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران چیست؟ 

از این منظر که یکی از بزرگترین چالش‌های شهر تهران را در باب مدیریت یکپارچه می‌دانم، وجود دکتر زاکانی یک فرصت برای شهر تهران است. با توجه به سوابق حضور ایشان در مجلس و ارتباط خوبی که به طور طبیعی با دولت خواهند داشت و ارتباطاتی که با سایر نهادهای حاکمیتی دارند، فکر می‌کنم اینها از فرصت‌های خوبی است که می‌توانند از آن استفاده کنند. امیدوارم ایشان بتوانند مساله مدیریت یکپارچه شهر تهران را به سرانجام برسانند. از این منظر این انتخاب را قبول دارم. 

از طرفی در طی سالیان گذشته نشان داده شد تا زمانی که بخواهیم با تفکر و نگاه اداری به مدیریت کشور نگاه کنیم یعنی همان سبکی که در دولت یازدهم و دوازدهم دنبال شد، راه به جایی نخواهیم برد و مشکلات کشور افزون خواهد شد. 

حضور در بسیج برای مدیریت کشور درس‌آموز است

حضور در بسیج برای مدیریت کشور بسیار درس آموز است، چرا که فرهنگ سازمانی بسیج و نوع مدیریت آن که صفر تا ۱۰۰ آن با مردم است مدیر ویژه‌ای را پرورش می‌دهد.

با توجه به اینکه شما همیشه بر تخصص و کارآمدی برای اداره شهر تاکید داشت‌اید، آیا آقای زاکانی که سابقه کار اجرائی ندارند و صرفا حضور در عرصه قانونگذاری و بسیج را تجربه کرده‌اند، می‌توانند شهردار مناسبی برای تهران باشند؟

اگر نگاه ما به مدیریت دهه شصت و دوران دفاع مقدس باشد که توانستیم انقلاب را از آن بحران‌ها و شرایط عبور دهیم و از جنگ گذر کنیم و حوادث کشور را اداره کنیم، دکتر زاکانی صاحب این سبک مدیریتی دهه شصت است و انتخاب ایشان را یک فرصت می‌دانم. حضور در بسیج برای مدیریت کشور بسیار درس آموز است، چرا که فرهنگ سازمانی بسیج و نوع مدیریت آن که صفر تا ۱۰۰ آن با مردم است مدیر ویژه‌ای را پرورش می‌دهد. با توجه به سابقه‌ای که آقای زاکانی دارند، می‌توان به این سابقه در مسیر تحول تهران نگاه کرد، البته اگر اصول دیگری هم رعایت شود.

به تمام شهردارانی که تاکنون انتخاب شده‌اند نگاه کنید، کدام یک از شهرداران انتخابی این خصوصیات را داشته‌اند؟ در مدیریت کلانشهر تهران، شهردار اگر تخصص به لحاظ عام آن را داشته باشد خیلی بهتر است، اما مدیریت شهر تهران اگر بتواند در سطح ملی ظهور و بروز داشته باشد و سطح تعاملات مدیریت شهری را در درون کشور با نهادهای قدرت و حاکمیت، مجلس، دولت و دستگاه‌های اجرائی تقویت کند، می‌تواند شهر تهران را برای کشور به یک الگو تبدیل کند. البته این امر مستلزم ملاحظاتی است که یکی از آن‌ها این است که دکتر زاکانی توجه داشته باشند و سیاست زدگی را وارد حوزه عملیات اجرائی نکند. این بسیار در موفقیت ایشان موثر است. 

آیا فکر می‌کنید کسی که سابقه سیاسی دارد، می‌تواند از سیاست‌زدگی پرهیز کند؟

آقای حناچی سابقه کار اجرائی دارند و مدرک و سمت‌های او با حوزه شهری مطابقت داشت.ایشان در حوزه مدیریت شهری و حوزه شهرسازی دارای دانش است. مگر خدمات شهری، عمران و سایر حوزه‌ها را چقدر می‌شناسد؟ نمی‌خواهم بگویم داشتن مدرک مرتبط بد است، اما باید ببینیم آقای زاکانی چگونه عمل می‌کند تا برای اداره تهران موفق شود. آقای زاکانی به عنوان شهردار تهران انتخاب شدند و باید ببینیم چه داشته‌هایی با خود دارند و از طرفی چه نیازهایی دارند. ایشان یکسری فرصت‌هایی دارند که اگر از آنها استفاده کنند به شدت به درد تهران می‌خورد و موفق خواهند بود و یکسری نیازها و الزاماتی را باید توجه کند که یکی از آن‌ها این است که مواظب باشد مسائل حاشیه‌ای و سیاسی بازی در اداره شهر تهران غالب نشود. 

تمام شهرداران تهران  بنابر اقتضائات سیاسی انتخاب شدند

 تمام شهردارانی که در ادوار گذشته تهران انتخاب شدند بنابر اقتضائات سیاسی انتخاب شدند. مگر آقای حناچی و نجفی غیر از توصیه بیرونی انتخاب شدند؟

باید توجه کنند که در انتخاب مدیران خود اولویت را به تخصص، تعهد و کارآمدی بدهند و حتی المقدور از داخل شهرداری مدیران خوبی انتخاب کنند. باید پذیرفت که شهرداری تهران یک مدیریت جنرال است و اگر همه تخصص‌ها و امتیازات تخصصی را یک شهردار داشت برای ما بهتر بود اما خودمان می‌دانیم این شرایط نیست. تمام شهردارانی که در ادوار گذشته تهران انتخاب شدند بنابر اقتضائات سیاسی انتخاب شدند. مگر آقای حناچی و نجفی غیر از توصیه بیرونی انتخاب شدند؟ حالا هم فرض بگیرید از بیرون توصیه شده است اما نباید به این حاشیه‌ها پرداخت و اجازه کار و خدمت نداد. مهم این است که شهر تهران اداره و مشکلات مردم حل شود. 

 

اداره کشور با نگاه سیاسی جز هزینه کردن از جیب مردم عایدی ندارد

پس قبول دارید که انتخاب شهرداران در همه ادوار، با رویکرد سیاسی بوده است؟

چه بخواهیم، چه نخواهیم انتخاب شهردار در همه دوره‌ها سیاسی بوده است، اما شکل آن فرق می‌کرده است و این چیز جدیدی نیست. مگر شورای اول، دوم، سوم، چهارم و پنجم سیاسی عمل نکردند؟ همه سیاسی عمل کردند. نمی‌توان واقعیت را انکار کرد. اینها چیزی عاید مردم نمی‌کند. انقدر خسته هستند که توان و تحمل این بحث‌ها را ندارند و باید به مردم آرامش دهیم و با رویکرد ایجابی انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار را تبریک بگوییم و انتظارات خود را از ایشان اعلام کنیم. تا زمانی که بخواهیم با نگاه سیاسی کشور را اداره کنیم جز هزینه کردن از جیب مردم برای اقدامات سیاسی چیزی عاید ما نخواهد شد. نباید با انتخاب شورای ششم برخورد سیاسی کرد.

عجله شورای ششم برای این انتخاب چه توجیحی دارد؟ چرا که هنوز مصوبه هیات وزیران و دستورالعمل وزارت کشور برای انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار تغییر نکرده است و در فرایند تغییر این مصوبه شورای شهر، شهردار خود را انتخاب می‌کند.

شورا که نباید منتظر مجلس و دولت بماند. وظیفه شورا این است روزی که کار خود را آغاز می‌کند، شهردار را نیز انتخاب کند.

شورا، سرپرست شهرداری را معرفی کرد و برای انتخاب شهردار می‌توانست منتظر باشد تا مصوبه اصلاح شود تا انتخابشان وجه قانونی‌تری داشته باشد.

چرا این کار را بکنند؟ من اگر جای شورای ششمی‌ها بودم، خود آقای زاکانی را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب می‌کردم، چرا وقت مردم را بگیریم و ریسک کنیم؟ آقای جاوید چرا یک ماه بدون اختیار لازم شهر را اداره کند؟ چرا که آقای زاکانی الان نمی‌تواند شهردار شود و باید مراحل قانونی طی شود. بنابراین نباید بگوییم شورای ششم چرا انتخاب خود را کرده است. از نگاه من درست عمل کرده است.

شهروندان عملکرد آقای حناچی را دیدند و به رغم اینکه ایشان سابقه اجرایی داشت، دیگر به آن تیم و عملکرد رای ندادند، حالا نگرانی از این وجود دارد که اکنون فردی به عنوان شهردار انتخاب شده که هیچ سابقه اجرائی ندارد و از طرفی رشته تحصیلی‌اش هم مرتبط نیست و همچنین جزو افرادی بوده که نامه ممنوعیت واردات واکسن را با توجه به شرایط کرونایی کشور و درخواست عموم مردم برای واردات واکسن امضا کرده است، چه پاسخی به این نگرانی‌ها دارید؟

اگر آقای زاکانی هم توجه نکنند، همان اتفاقی که برای شورای پنجم افتاد، برای شورای ششم هم رقم خواهد خورد و تردیدی در آن نیست، مردم که با کسی عقد اخوت نبستند که بگویند سمعا و طاعتا. الان به عنوان یک شهروند و کنشگر می‌گوییم ایشان انتخاب شدند و امیدواریم خدا به ایشان کمک کند و با سه اصل تفکر مدیریت دهه شصت، ارتباطاتی که با مجموعه دولت و حاکمیتی دارند و استفاده از ظرفیت‌های درون شهرداری، بتوانند شهر را اداره کنند. آقای زاکانی بچه انقلاب است و جانباز است و بیش از ۴۰ سال در عرصه سیاست حضور داشته است. نظریاتی نیز دارد که ممکن است من برخی از آن‌ها را قبول نداشته باشم و برخی را قبول داشته باشم، و هیچ شخصی خوبِ مطلق نیست. 

من در مورد آقای حناچی هم گفته بودم آدم قابلی است و اگر شورای پنجم بگذارد می‌تواند شهر را اداره کند اما در شورای پنجم کاره‌ای نبود و مسئول تقسیم فرصت‌های مدیریتی برای اعضای شورای شهر بود و به ایشان اجازه نمی‌دادند کار کنند. امیدواریم که شورای ششمی‌ها اینگونه نباشند و اجازه کار به شهرداری که انتخاب کردند را بدهند.

شورای پنجم اجازه نداد حناچی کار کند

آقای حسینی مدیر کارآمد، موفق، ارزشی و متخصص است، اما تا می‌خواست خود را به سطح کشور و عرصه ملی برساند، کلی زمان می‌برد.

آقای مازیار حسینی نسبت به آقای زاکانی سابقه اجرائی بالایی در حوزه شهری دارند، چرا ایشان به عنوان شهردار انتخاب نشدند؟

آقای حسینی مدیر کارآمد، موفق، ارزشی و متخصص است، اما تا می‌خواست خود را به سطح کشور و عرصه ملی برساند، کلی زمان می‌برد. همه گزینه‌های معرفی شده برای پست شهرداری خوب بودند و ایشان هم مثل دکتر زاکانی خوب و قابل دفاع هستند، اما باید انتخاب شورا را بپذیریم. 

برخی به این انتخاب انتقاد دارند و مخالف آن هستند.

اشکالی ندارد. نظر عده‌ای مخالف است و من نسبت به این انتخاب موافق و خوشبین هستم و با پارامتری‌هایی که به آن اشاره کردم، سوابق کاری ایشان بهترین پشتوانه برای اداره شهر است. مردم شهر تهران در اداره شهر چه نقشی دارند؟ مردم کجا در اداره شهر تهران مشارکت دارند؟ تفکر بسیجی و فرهنگ بسیج اگر مورد توجه آقای زاکانی قرار گیرد، یکی از دستاوردهایش این است که مردم در صحنه نقش آفرین باشند. اگر آقای زاکانی بتواند یک کار برای شهر تهران کند و شهروندان مسئول را در اداره شهر با خود همراه کند و در رفتار و گفتار و عمل شهروندان تهران، شهروند مسئول بودن به چشم بخورد، بزرگترین خدمت را به پایتخت کرده‌اند. شهرداری تهران امروز با ۶۰ هزار نیرو یک جزیره است و میلیون‌ها شهروند جزیره دیگری هستند و تفکر بسیج می‌تواند برای مردم طراحی و نقش آفرینی کند و به مردم نقش بدهند. آقای زاکانی تفکر، روحیه و مشخصه‌های مدیران دهه شصت را دارند و این تفکر به درد کشور می‌خورد. اجازه بدهید تفکر کسانی که دست خالی کشور و جنگ را اداره کردند حاکم شود. ما شهر آباد می‌خواهیم و حالا این فرصت با توجه به یکدستی دولت و مجلس و شورا فراهم است و امیدواریم شهر تهران ارتقا یابد. اگر آقای زاکانی بدهی شهرداری از دولت را بگیرند شما خوشحال نمی‌شوید؟ 

اینکه بدهی را بگیرند و در کدام بخش هزینه کنند مهم است، اگر بدهی تبدیل به مترو، اتوبوس و تاکسی شوند، بله من خوشحال می‌شوم. 

 باید درباره اینها مذاکره کنیم و به آقای زاکانی بگوییم که ما اینها را از شما می‌خواهیم.

گفت‌وگو: منصوره محمدی میاب

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز