خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واکنش به نبود تخت و سردرگمی بیماران کرونایی/ شنیده‌ام یکسری رمدسیور به منظور تحقیقات درمانی به کشورها داده شده بود/ آغاز فاز سوم واکسن رازی از اول شهریور

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۷۳۶

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام آغاز فاز سوم واکسن رازی از اول شهریور گفت: خوشبختانه تاکنون داوطلبان تزریق واکسن هیچ عارضه‌ی مشخص و مهمی نداشتند.

«جلیل کوهپایه‌زاده» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین اخبار واکسن رازی بیان کرد: فاز دوم واکسن رازی به پایان رسیده است و آنالیزهای آن به سازمان غذا و دارو داده شده است، آماده هستیم که بعد از تایید سازمان که ظرف چند روز آینده مشخص می‌شود، فاز سوم را از اول شهریور شروع کنیم.

وی ادامه داد: تا الان خوشبختانه داوطلبان هیچ عارضه‌ی  مشخص و مهمی نداشتند، ایمنی‌زایی واکسن هم تا اینجا خوب بوده است، امیدواریم فاز سه هر چه زودتر شروع شود و مجوز تزریق اضطراری را هم بگیرد تا سریع‌تر در سبد واکسن عمومی کشور قرار بگیرد.

کوهپایه‌زاده افزود: امیدواریم با تزریق واکسن مربوطه به افراد زیر ۱۸ سال یعنی دانش‌آموزان این نیاز تامین شود، در مورد واکسن‌های داخلی تا جایی که من اطلاع دارم، برای تزریق زیر ۱۸ سال هنوز واکسنی مجوز نگرفته است.

وی در مورد اظهارنظر یکی از پزشکان مبنی بر اینکه داروهای رمدسیور اهدا شده به ایران از طرف چین برچسب نداشته و تایید شده‌ی سازمان جهانی بهداشت نیست، گفت: من اطلاعی در این زمینه ندارم و دانشگاه علوم پزشکی ایران هم درباره این موضوع مشارکتی نداشته، اما تا جایی که شنیده‌ام، یک سری داروی رمدسیور برای انجام درمان به شکل تحقیقاتی به کشور‌ها داده شده بود و در ابتدا گرفتند و مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: طبیعتا هر نوع دارویی که وارد کشور می‌شود، چه به صورت واردات خصوصی و چه دولتی، باید مورد ارزیابی سازمان غذا و دارو قرار بگیرد و این یک قاعده است، اما درباره اینکه ایشان ادعا کرده‌اند و اینکه این ادعا درست یا غلط بوده است، من اطلاع کاملی ندارم و قضاوتی هم نمی‌کنم.  نظر من در اینجا سائد نیست، اما به هرحال من اصول کلی را عرض کردم که تمام داروها باید مجوز را از سازمان مربوطه که در کشور ما سازمان غذا و دارو است، باید اخذ کنند.

کوهپایه‌زاده در مورد نیاز به بیمارستان صحرایی در تهران گفت: هنوز بیمارستان صحرایی در تهران راه اندازی نشده، البته پیش‌بینی‌هایی برای تهران در ستاد کل و استان داشتند، ولی تا امروز با تلاش‌های کادر درمان خوشبختانه خدمت رسانی انجام شده و کماکان از طریق بخش‌های کلینیک‌های سرپایی، مراکز درمان‌های تزریق سرپایی، بیمارستان‌‌ها و مطب‌ها به نیاز بیماران پاسخ داده شده، بنابراین اگر بیمار افزایش پیدا نکند، نیاز به بیمارستان اضافه و موقتی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به اینکه اغلب کادر درمان و روسای بیمارستان‌ها بر این باورند که هفته‌ی آینده آمارها بیشتر می‌شود، حتی با این پیش‌بینی هم نیازی به بیمارستان موقت دیده نمی‌شود؟ گفت: برآوردها به شکل‌های مختلفی است، این خیلی به ملاحظه‌ی مردم و رعایت پروتکل‌ها وابسته است، عملا هر زمان که در این یک سال و نیم رعایت پروتکل‌ها کاهش پیدا کرده با یک فاصله زمانی خیلی نزدیک، افزایش شدت بیماری را داشتیم که این موضوع کاملا در سطح ملی است و نمودارها نشان می‌دهد یک ارتباطی بین این دو موضوع وجود داشته و الان متاسفانه دوباره رعایت پروتکل‌ها پایین آمده و به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

کوهپایه‌زاده ادامه داد:  از طرفی برخی می‌گویند اگر مراعات مردم بهتر نشود، باید منتظر افزایش بیماری باشیم، ولی در هر حال من فکر می‌کنم بر اساس اطلاعاتی که در روزهای اخیر داشتیم در حال رسیدن به یک شیب خیلی ملایم افزایش یابنده هستیم، البته مرگ‌ها، متاسفانه رو به افزایش است، اما مراجعه‌ها کمی کاهش پیدا کرده است و امیدواریم در هفته‌ی پیش رو در سراشیبی قرار بگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی افزود: اگر بتوانیم این شرایط را تا هفته‌ی بعد حفظ کنیم، از هفته‌های بعد از آن رو به کاهش می‌رویم، اما پایه‌ی همه‌ی این تفکرها رعایت پروتکل ها است.

وی با اشاره به نبود تخت در اغلب موارد برای بیماران کرونایی و سردرگمی خانواده بیماران، گفت: الان تلفن ۶۰۷۰ به صورت شبانه روزی فعال است، از این ۱۱ هزار تخت اگر هر کدام خالی شود، گزارش لحظه به لحظه داده می‌شود و اگر افراد تماس بگیرند حتما راهنمایی می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز