خبرگزاری کار ایران

۲۲ مرداد ماه برگزار می‌شود؛

آزمون پایانی جامع گروه نخست مشمولان قانون تعیین‌تکلیف وزارت آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۳۲۸۳

دبیر ستاد برگزار کننده آزمون‌های دانشگاه فرهنگیان گفت: آزمون پایانی جامع گروه نخست مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش ۲۲ مرداد ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، رضا کچوئیان، در نخستین جلسه کارگروه آزمون‌های دانشگاه با حضور اعضا در محل دفتر معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه، از برگزاری آزمون صلاحیت حرفه‌ای به عنوان دستورالعمل ابلاغی شورای عالی آموزش و پرورش در فروردین ماه سال جاری یاد کرد و گفت: با توجه به اهمیت جایگاه معلم و نقش کلیدی آن در نظام آموزشی و پرورشی کشور و همچنین اهمیت دقت در جذب و تربیت معلمان، دایره شمول این دستورالعمل علاوه بر در برداشتن مهارت آموزان، بسیار وسیع‌تر و شامل همه معلمان حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی، مربیان پیش دبستان و خرید خدمات آموزشی فعال در آموزش و پرورش به منظور تبدیل وضعیت و استخدام این افراد در این دستگاه است.

کچوئیان، با تاکید بر راهکار ۴-۱۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ضرورت سنجش صلاحیت نیروهای آموزش و پرورش، آزمون صلاحیت حرفه‌ای را تضمینی برای استقرار کیفیت در نظام تعلیم و تربیت کشور دانست و افزود: ارزیابی دقیق و تعیین صلاحیت و شایستگی افراد، نیازمند یک ناظر و مرجع بیرونی، به عنوان متولی آزمون است.

وی، با استناد به مصوبه‌های شورای دانشگاه فرهنگیان و اتفاق نظر اعضای هیات رئیسه این دانشگاه، معاونت نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت را مسؤول برگزار کننده آزمون صلاحیت حرفه‌ای معلمان معرفی و اظهار داشت: ماموریت اصلی این معاونت، تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان است. انجام دقیق و جامع این مسؤولیت نیز اعتلای نظام تعلیم و تربیت کشور را به همراه دارد.

دبیر ستاد برگزار کننده آزمون‌های دانشگاه فرهنگیان، از آزمون‌های حضوری به عنوان ایده آل‌ترین روش یاد کرد و گفت: در شرایط کنونی این دانشگاه کاملاً تابع دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا در سطح کشور است. در صورت واکسینه شدن کلیه استادان، دانشجو معلمان، مهارت آموزان و مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص خطرناک نبودن اجتماعات برای برگزاری آزمون‌های حضوری، قطعاً هیچ چیز جایگزین این آزمون‌ها نخواهد شد.

کچوئیان، طراحی سؤالات آزمون برای گروه‌های ۲۳گانه دانشگاه فرهنگیان را فعالیت و اقدامی بسیار مهم اعلام و خاطر نشان کرد: طراحی ۲۳ سری سؤال در مرکز سنجش دانشگاه ضریب خطا در آزمون را کاهش می‌دهد. چرا که بخش عمده‌ای از سؤالات سناریو محور و مهارت‌سنج است.

وی، تنوع سؤالات، متفاوت بودن سؤالات هم گروه شرکت کننده در آزمون و جا به جایی پاسخ سؤالات برای هم گروه‌ها را از جمله شاخص‌های مهم برگزاری آزمون برشمرد.

عضو هیات رئیسه دانشگاه فرهنگیان، در ادامه از دوره‌های برگزاری آزمون جامع پایانی مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش برای نخستین بار در کشور سخن گفت و تصریح کرد: آزمون صلاحیت حرفه‌ای و تعیین شایستگی‌های معلمان آموزش و پرورش طی ۳ دوره و برای سه گروه مشخص برگزار خواهد شد.

این مقام مسؤول، با اشاره به خبر منتشر شده قبل در خصوص اعلام ۱۲ شهریور ماه به عنوان روز برگزاری آزمون پایانی جامع برای مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش، تاکید کرد: به دلیل پایان پودمان دوم گروه نخست مشمولان و حفظ فاصله زمانی تا روز برگزاری آزمون پایانی جامع، بنا بر اتخاذ تصمیم صورت گرفته در ستاد ماده ۲۸ روز جمعه ۲۲ مرداد ماه سال جاری به عنوان زمان برگزاری این آزمون برای گروه نخست مشمولان مشخص شد.

دبیر ستاد برگزار کننده آزمون‌های دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: کلیه افرادی که اسامی آن‌ها توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به معاونت نظارت اعلام شده است می‌توانند در آزمون پایانی جامع شرکت کنند.

این مقام مسؤول، ۱۲ شهریور را زمان برگزاری آزمون پایانی جامع برای گروه دوم اعلام و یادآور شد: افرادی که بنا به دلایل متعدد نتوانند از آزمون ۲۲ مرداد با موفقیت گذر کنند می‌توانند با گروه دوم و در آزمون ۱۲ شهریور ماه به عنوان آزمون جبرانی، شرکت کنند.

کچوئیان، با اعلام فصل پاییز به عنوان زمان برگزاری آزمون گروه سوم مشمولان قانون تعیین تکلیف آموزش و پرورش، حجم برنامه‌ها و فعالیت‌های بخش‌های مختلف دانشگاه، خصوصا مرکز سنجش دانشگاه فرهنگیان را در راستای برگزاری ۳ آزمون در ماه‌های مختلف افزون و بالا دانست و گفت: فرصت‌های پیش بینی شده بهترین موقعیت برای استخدام افراد مشمول، برابر با مصوبه مجلس شورای اسلامی در دستگاه عظیم آموزش و پرورش است.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، با متفاوت خواندن عناوین درسی مهارت آموزان ماده ۲۸ دانشگاه با افراد مشمول قانون تعیین تکلیف آموزش و پرورش، تاکید کرد: طبیعتاً با تفاوت موجود، الگو و مدل برگزاری آزمون این افراد نیز باید متفاوت از هم برگزار شود.

وی، برگزاری آزمون را برای رشته‌های مختلف آموزش ابتدایی، متوسطه، کودکان با نیازهای ویژه، مشاوره، مراقبان سلامت و بهداشت و مربیان امور تربیتی و تربیت بدنی اعلام کرد و گفت: بالاترین جامعه آماری شرکت کنندگان در آزمون، به رشته آموزش ابتدایی اختصاص دارد.

کچوئیان، ۲ عنوان درس تخصصی هر رشته به تفکیک و ۱ عنوان درس مشترک اخلاق حرفه‌ای را در همه رشته‌ها مقیاس سنجش و تعیین صلاحیت افراد مشمول قانون تعیین تکلیف آموزش و پرورش در آزمون پایانی جامع سال جاری، ذکر کرد و گفت: کتاب‌های درسی و راهنماهای معلم هم جزو منابع آزمون به شمار می‌روند، بنا بر اطلاعیه‌های منتشر شده بخشی از سؤالات آزمون هم در این خصوص طراحی شده است.

این مقام مسئول، خاطر نشان کرد: لینک منابع مذکور نیز در اطلاعیه مرکز سنجش از طریق سایت اصلی دانشگاه فرهنگیان در اختیار افراد ذی نفع قرار گرفته است.

دبیر ستاد برگزار کننده آزمون‌های دانشگاه فرهنگیان، آزمون ۲۲ مرداد را دارای ۴۰ سؤال دانست و اظهار داشت: همه سؤالات آزمون، چند گزینه‌ای است، بخشی از انواع این سؤالات نیز به صورت عملکردی چند گزینه‌ای توام با سناریوهای کوتاه و بلند طراحی شده است.

معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان، با تاکید بر این که آزمون پایانی جامع مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش به صورت برخط برگزار خواهد شد، تصریح کرد: نشانی سامانه آزمون و ساعت شروع و پایان آزمون، متعاقباً از طریق اطلاعیه‌ها و خبرهای بعدی اعلام خواهد شد.

دبیر شورای تخصصی نظارت دانشگاه فرهنگیان، مجموع کل آزمون را هزار امتیاز دانست و گفت: محتوای پودمان اول و دروس غیر متمرکز پودمان دوم دارای ۲۷۵ نمره، مولفه فرهنگی ۲۷۵ نمره و آزمون پایانی جامع نیز برخوردار از ۴۵۰ نمره است.

کچوئیان، در ادامه استفاده از رایانه‌های شخصی به جای گوشی همراه را اقدامی مناسب به منظور کاهش هر گونه مشکل به هنگام پاسخگویی به سؤالات عنوان کرد و گفت: برای ممانعت از هر گونه مشکل احتمالی حین آزمون بهتر است از رایانه‌های شخصی استفاده کرد.

وی، در خصوص تعیین حدنصاب نمره قبولی مشمولان قانون تعیین تکلیف وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: به محض مشخص شدن تراز مورد تایید آن وزارت، متعاقبا اطلاع‌رسانی لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

دبیر ستاد برگزار کننده آزمون‌های دانشگاه فرهنگیان، خطاب به شرکت کنندگان در آزمون در خصوص سودجویی موسساتی که مدعی در اختیار داشتن سؤالات آزمون‌های دانشگاه بوده و همچنین قادر به دادن آزمون به جای مشمولان هستند هشدار داد و گفت: ادعای این موسسات دروغ و ادعایی کذب بیش نیست. به عنوان مثال همان طور که اشاره شد، سؤالات آزمون پیش رو سناریو محور و مهارتی است. همه شرایط مشمولان هم برای حضور خود فرد در آزمون رصد و پیش بینی شده است. حراست دانشگاه هم با جدیت پیگیر شناسایی و معرفی این گونه افراد و موسسه‌ها به مراجع قضایی و مسؤول است.

این مقام مسئول، در پایان از افراد شرکت کننده در آزمون خواست با حذر از چنین موسساتی از هر گونه حاشیه و ایجاد مشکل برای خود و دیگر شرکت کنندگان دوری کنند، چرا که برابر با آیین نامه‌های مرتبط از مصادیق تخلف در امتحان به شمار رفته و مستلزم اعمال قانون است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز