خبرگزاری کار ایران

اقدامات شورای پنجم در کاهش هزینه‌های اداره شهر

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۲۷۶۷

رئیس شورای شهر تهران گفت: روند افزایشی تعداد پرسنل شهرداری در این دوره معکوس شد و کاهش آن برای نخستین بار رخ داد به نحوی که حدود ۲۰ درصد از پرسنل رسمی و شرکتی شهرداری و شورای شهر کاسته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن هاشمی در ابتدای سیصد و شانزدهمین جلسه شورای شهر تهران در آخرین نطق پیش از دستور خود در سمت رئیس شورای شهر تهران گفت: دوران چهارساله شورای پنجم مانند سایر مقاطع مسئولیت به پایان رسید و باید امانت سنگین صیانت و پیگیری از حقوق مردم را  شورای ششم عهده‌دار شود.

او ادامه داد: بزرگترین افتخار شورای پنجم، برخورداری از حمایت بی‌سابقه شهروندان تهرانی در انتخابات ۲۹ اردیبهشت سال ۹۶ بود که با مشارکتی بی‌سابقه و بیش از سه برابر دوره‌های قبل و بعد، نمایندگان خود را مرهون اعتماد خویش دانستند.

هاشمی با بیان اینکه اگرچه رخدادها و مشکلات متعدد این دوره کشور، موجب گردید تا امیداجتماعی، اعتماد عمومی و مشارکت سیاسی با افت محسوسی مواجه شود اضافه کرد: اما این افتخار اعتماد عمومی به شورای پنجم همچنان درخشان‌ترین نقطه پرونده ماست.

رئیس شورای شهر با اشاره به انتظار شهروندان از مدیریت شهری در ابتدای این دوره گفت: ایجاد تحول در ساختار و عملکرد شهرداری انتظاری بود که اگرچه به تمام و کمال رخ نداد اما گامهای مهمی در این مسیر توسط شورای پنجم برداشته شد.

هاشمی اضافه کرد: هزینه های سنگین و روزافزون اداره شهر که در بودجه سال ۹۵ به قیمتهای روز، حدود ۶ میلیارد دلار را به تهران تحمیل می‌کرد و مدیریت شهری را برای تامین آن ناگزیر به شهرفروشی و قانون فروشی کرد، توسط شورای پنجم کاهش یافت و به یک سوم رسید و بودجه سال ۹۹، در عملکرد کمتر از دو میلیارد دلار هزینه کرد داشت.

هاشمی در ادامه به اقداماتی که منجر به کاهش هزینه اداره شهر شد اشاره کرد و گفت: روند افزایشی تعداد پرسنل شهرداری در این دوره معکوس شد و کاهش آن برای نخستین بار رخ داد به نحوی  که حدود ۲۰ درصد از پرسنل رسمی و شرکتی شهرداری و شورای شهر کاسته شد.

او اضافه کرد:  کاهش شدید هزینه‌های غیرضروری، تشریفاتی و تبلیغاتی مدیریت شهری، پرهیز از آغاز مگا پروژه‌های تبلیغاتی و فاقد توجیه فنی و اقتصادی در شهر و جایگزینی آن با پروژه‌های کم هزینه و زودبازده محله محور، شفاف‌سازی عملکرد مالی و قراردادهای شهرداری و متوقف کردن روند رو به رشد رانت و فساد اقتصادی که منابع مالی شهر را می‌بلعید از دیگر اقدامات انجام شده برای کاهش هزینه اداره شهر شد.

هاشمی در ادامه اضافه کرد: برای اعاده حقوق شهرداری که به سایر نهادها و دستگاهها در چارچوب توافقات رسمی و غیررسمی واگذارشده بود تلاش کردیم که موجب شد که مدیریت شهری با وضعیتی با ثبات، شفاف و کم هزینه تحویل دوره بعدی گردد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: مطالبه دیگر مهم شهروندان تهرانی که اتفاقا از توصیه‌ها و تذکرات اکید رهبرانقلاب به مدیریت شهری نیز محسوب می‌شد، صیانت از باغات، حریم و فضای شهری بود که بدلیل مصوباتی نظیر برج باغ یا چشم پوشیدن برساخت و سازهای خارج از حریم یا بالاتر از ارتفاع ۱۸۰۰ توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی متنفذ رخ می‌داد و زیست بوم شهر را باچالش‌های عمیق و رنج آوری مواجه کرده بود.

او در ادامه به نتایج عملکردی شورای پنجم اشاره کرد و گفت: ابطال مصوبه برج باغ و تبدیل آن به خانه باغ که از باغات تهران صیانت می‌کرد، برخورد قاطع و بدون تبعیض با سازندگان پروژه‌های غیرقانونیِ خصوصی و حاکمیتی در خارج از حریم و ارتفاع مجاز، تملک ۲۱ باغ قدیمی تهران با استفاده از جرائم واقعی شده قطع درخت و آماده‌سازی آن برای استفاده شهروندان که منجر به محقق شدن منویات بر زمین مانده رهبرانقلاب و مطالبات به حق مردم تهران برای صیانت از زیست بوم شهر گردید از دیگر اقدامات و انتظارات مردم تهران بوده است که اجرایی شد.

هاشمی افزود: انتظار سوم مردم تهران، تغییر در رویه شهرفروشی و قانون فروشی توسط مدیریت شهری بود، احداث مجتمع‌های بزرگ تجاری و مال‌ها در مناطق مرغوب شهر که عموما با تغییرکاربری و بارگذاری بیش از میزان مجاز در طرح تفصیلی صورت گرفته بود در کنار برج‌های متراکم احداث شده در کنار معابر کم ظرفیت شهری، موجب بهم ریختن خط آسمان و ازدحام و انسداد ترافیکی می‌شد و بخش عمده منافع آن به جیب سازندگان وهزینه‌ها و پیامدها به شهروندان تحمیل می‌شد.

او با بیان اینکه شورای پنجم با اقداماتی نظیر متوقف کردن ساخت و ساز خارج از کاربری، سیستمی کردن صدور پروانه و فیش و توقف فیش‌های دستی و غیررسمی، صیانت از طرح تفصیلی و توقف بارگذاری مازاد برطرح، کاهش شدید تغییر کاربری، سیستمی کردن شورای معماری مناطق و جلوگیری از رانت وتخلف در این شوراها موجب شد تا شهرفروشی و قانون فروشی در تهران به میزان بسیار زیادی کاهش یابد، افزود: شاهد عدالت و مساوات نسبی در صدور مجوز برای شهروندان باشیم.

او با اشاره به دیگر انتظار شهروندان تهرانی گفت: ایجاد تکثر و تنوع در حوزه فرهنگ در شهر و جلوگیری از تبدیل شدن بخش فرهنگی و اجتماعی شهرداری، به سیستمی موازی کار و مقلد سایر دستگاههای فرهنگی رسمی بود، دولتی شدن مناسبات مذهبی و صرف بودجه‌های سنگین مدیریت شهری در حوزه مناسبتی، دراین دوره به رویکرد تسهیل گر مدیریت شهری در حوزه فرهنگ و ایجاد بستر چندصدایی و تنوع وتکثر در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی بود تا مسیر حضور فعال تشکل‌های مردم نهاد و سمن‌ها برای فعالیتهای اجتماعی داوطلبانه و خیریه فراهم گردد بخصوص در حوزه آسیبهای اجتماعی که با توجه به بضاعت ناکافی دستگاههای عمومی، نیاز به ورود خیرین وتشکل های مردم نهاد بشدت احساس می شد از دیگر انتظارات شهروندان تهرانی بود.

هاشمی افزود:انتظار پنجم از مدیریت شهری، ایجاد تحول در رویکرد توسعه شهر وپروژه های عمرانی بود تا سیاست خودرو محوری که با احداث بزرگراه ها، به تولید سفر با خودروهای شخصی وازدحام ترافیکی منجر می شد به رویکرد انسان محور و متکی برحمل ونقل عمومی تغییر یابد.

اگرچه بدلیل شرایط تحریم و کرونا، دولت نتوانست وظیفه خود در تامین اعتبار ارزی وریالی برای تجهیز ناوگان مترو واتوبوس را انجام دهد ودر این مورد هدف شورای پنجم در افزایش ظرفیت سیستم حمل ونقل عمومی محقق نشد اما در زیرساخت با تکمیل خطوط نیمه تمام متروی تهران، 40 ایستگاه معادل یکسوم ایستگاههای مترو تهران به سیستم حمل ونقل عمومی افزوده گردید و عملیات احداث خط جدید ده متروی تهران نیز آغاز شد.

او با بیان اینکه شورای پنجم طی ۳۱۶ جلسه عادی و فوق العاده  و بررسی طرح ها و لوایح  حدود ۳۱۰ مصوبه عمومی و ۹۰۰ مورد نامگذاری را تصویب نموده است گفت: اعضای محترم شورا در جلسات مذکور با حدود ۱۰۰۰ مورد تذکر به شهرداری، تلاش خود را در جهت نظارت موثر بر عملکرد شهرداری تهران و ایجاد بسترهای قانونی صورت داد تا بتواند امروز شهر را در شرایطی آرام، با ثبات وشفاف تحویل شورای ششم بدهد.

هاشمی ابراز امیدواری کرد این تلاش با وجود همه کاستی ها ونقصان ها، مورد قبول مردم شریف تهران قرار گیرد و گفت: و مدیریت شهری دوره ششم نیز گامهای بعدی را در جهت تبدیل تهران به شهری برای زندگی و ساماندهی مشکلات کنونی وپاسخ دادن به مطالبات به حق مردم شریف تهران بردارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز