خبرگزاری کار ایران

اضافه شدن بیش از ۹۰ هزار مترمربع به فضاهای ورزشی تهران /بودجه ورزش زنان با مردان برابر شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۱۸۰۳

عضو شورای شهر تهران گفت:‌طی بیش از سه‌سال در این دوره موفق به دو برابر کردن بودجه ورزش شهر تهران شدیم و علاوه بر این افزایش، بودجه ورزش زنان را با بودجه اختصاص داده شده برای ورزش مردان برابر کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت نظری در جریان جلسه سیصد و پانزدهم شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود گفت: این خدمت و عبادت چهارساله گذشت و امروز ما و شما، شاهد چهار سالی هستیم که پشت سر گذاشته شد و می‌توان آن را قضاوت کرد. می‌توان قضاوت کرد که شهر را چگونه و در چه شرایطی تحویل گرفتیم و حال که تحویل می‌دهیم، چه چیزی کم‌تر یا بیش‌تر شده است. 

او ادامه داد: ما البته بزرگراه و پل‌های دوطبقه و امثال آن نساختیم و نباید هم می‌ساختیم، چون با وعده تغییر همین ریل توسط شما انتخاب شدیم. وعده دادیم که از جیب مردم پروژه‌های چندهزار میلیاردی بی‌حاصلی همچون پل صدر نخواهیم ساخت و نساختیم. وعده دادیم فضای تنفس شهر را بیشتر مسدود نخواهیم کرد و نکردیم. اما به جای آن فضاهای مردم محور همچون پلازها را توسعه دادیم. پروژه‌های کم‌هزینه و ملموس در محلات ایجاد اجرا کردیم. هویت شهر را حفظ کردیم و تلاش کردیم شهروندان بیشتر با کوچه‌ها و خیابان‌ها ارتباط برقرار کنند. فضاها و مکان‌هایی که بخشی از خاطره جمعی تهرانی‌ها بود را برای آیندگان حفظ کردیم و در اختیار عموم گذاشتیم. 

نظری ادامه داد: فارغ از دستاوردهای جمعی قابل دفاع‌مان که باید بارها و بارها، تک‌تک ما آن‌ها را بازگوییم، شخصا تلاش کردم به‌عنوان کوچک‌ترین عضو این خانواده، روزی که از شورا خارج می‌شوم نه در مقابل شما ملت و نه در مقابل خدای‌مان شرمنده نباشم و از این منظر، خدای بزرگ را شاکرم که امروز، با وجدانی آسوده و خاطری آرام این مسئولیت را واگذار می‌کنم. 

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در طول چهار سال گذشته، ذره‌ای در زندگی شخصی‌ام تغییر ایجاد شده و مالی به اموالم اضافه نشده است گفت: هنوز در همان خانه‌ای سکونت دارم که سال ۹۱ تملک کردم و هنوز همان ماشینی را دارم که سال ۹۲ خریداری کردم. در تمام مدت این چهار سال بیش از بسیاری از مدیران اجرایی ارشد شهرداری برای شهرم و همشهریانم تلاش کرده‌ام و بیش از انتظار قانون، وقت گذاشته‌ام. 

او ادامه داد: هرگز خواسته شخصی از هیچ‌یک از مدیران یا کارکنان شهرداری طلب نکردم و هرچه به ایشان ارجاع دادم و پی‌گیری کردم، درخواست مردم و انجام کارهای قانونی بود که در راهروهای شهرداری و پشت درب دفتر مدیران معطل می‌ماندم. 

نظری اضافه کرد: در این چهارسال تنها حقوق شورای شهر را دریافت کردم و از هیچ کمیسیون، شورا، ستاد یا مرجع دیگری ریالی دریافت نکرده‌ام. البته همه می‌دانید که مزد اینها که گفتم، ردصلاحیت بود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه گفت: این آخرین نطق من در جایگاه نماینده مردم در پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش است و در ابتدای آن قصد دارم تا از آخرین روزهای تریبون رسمی که به واسطه رای میلیونی مردم تهران در انتخابات سال ۹۶ به دست آوردم، مجلس شورای اسلامی را برای طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی خطاب قرارداده و به نمایندگی از مردم بگویم که هیچ‌گاه لجبازی با ملت و اراده مردم آینده خوبی نداشته است. روزهاست به سبب همین طرح، فشار روانی سنگینی بر مردم، به‌خصوص صاحبان مشاغل و کسب و کارهای خرد و کلان اینترنتی وارد شده و تصویب و اجرای آن نیز زندگی بسیاری از مردم را مختل می‌کند. امیدوارم عقلا و دلسوزان اصولگرا، تدبیر و بصیرت به خرج دهند تا بیش از این مردم آزار نبینند. 

نظری گفت: طی این مدت بیش از ۱۳۱ تذکر را به نمایندگی از مردم به مسئولان شهری و دیگر مقامات و مسئولان کشور ارائه کردم که محور عمده آنان «توجه به حقوق اقشار مختلف مردم در شهر از جمله زنان، کودکان، سالمندان و نیز مناسب‌سازی شهر برای حضور معلولان و افراد دارای نیازهای ویژه در شهر»، «گسترش ورزش همگانی و توجه به تمام اقشار در این حوزه»، «ارتقا مشارکت‌های مردمی در مدیریت شهر»، «توجه به جوانگرایی و استفاده از ظرفیت جوانان در سطوح مدیریتی کشور»، «توجه به هویت و آثار فرهنگی و تاریخی شهر»، «توسعه حمل و نقل عمومی»، «محیط زیست شهری و آلودگی هوا»، «توجه به سلامت روحی و روانی مردم»، «معیشت پرسنل و کارکنان شهرداری و نحوه استخدام آنان» و امثال اینها بوده است. 

او افزود: در این چهارسال، برخلاف دوره‌های گذشته شورا و رویه حاکم بر مجلس شورای اسلامی، تمام تصمیم‌ها و عملکرد ما در منظر عموم مردم بوده و آنچه انجام دادیم نه پشت درهای بسته، بلکه کاملا شفاف و در معرض دید و قضاوت مردم قرار داشت. همکاران من در کمیته تنقیح مصوبات شورای شهر تهران کارهای بزرگی انجام دادند. کارهایی که در طول ادوار شورای شهر تهران کم‌نظیر بود. در این دوره در سامانه جامع مصوبات با تکمیل بارگذاری و بررسی بیش از ۶۲۰۰ مصوبه ادوار شورا و انجمن شهر و نیز بررسی دقیق هزاران برگ سند تقنینی، تنقیح مصوبات شورا به اتمام رسید. 

نظری گفت: در این راستا از مجموع ۶۶۰ مصوبه اثرپذیر و ۵۴۷ مصوبه اثرگذار، ۱۰۴۴ مورد اصلاح، ۲۵۱ مورد نسخ، ۱۸۲ مورد ابطال، ۳۸۶ مورد الحاق، ۷۳۳ مورد ارجاع و مجموعا ۸ مورد ابطال جزیی و ابطال برخی در حد مصادیق بود که در سامانه اعمال شد. 

نظری با بیان اینکه برای اولین بار در نظام تقنینی کشور سامانه طرح‌ها و نظرات مردمی و نیز سامانه طرح‌ها و لوایح ایجاد شد گفت: یعنی به هر شهروند این امکان را دادیم که بتواند با مراجعه به این سامانه، طرح پیشنهادی خود را به شورا ارائه دهد و علاوه بر آن، بتواند درباره تمام طرح‌ها و لوایح نظر خود را اعلام کند. از سال ۱۳۹۸ تاکنون ۲۶۵ طرح و لایحه با اطلاعات دقیق از جمله اسامی موافقین و مخالفین، نامه ارجاع به کمیسیون تخصصی و گزارش آن کمیسیون، با پیوست نظرات شهروندان بارگذاری شده است. این اقدام مصداق بارز مشارکت مستقیم و بیشتر مردم در اداره امور شهر بود. سامانه الزامات مقرره‌ای را نیز راه‌اندازی کردیم تا از این طریق شهرداری تهران را پاسخگو کنیم. 

او ادامه داد: برای راه‌اندازی این سامانه پس از بررسی تمام مصوبات شورا در دور پنجم، ۳۵۴ مورد از تکالیف شهرداری در خصوص نگارش لایحه، آیین‌نامه، دستورالعمل و اموری از این دست استخراج شد. در این سامانه به روشنی، با روزشمار و به تفکیک مشخص شده است که شهرداری کدامیک از این الزامات را در مهلت مقرر یا خارج از مهلت انجام داده و در چه مواردی تکلیف خود را انجام نداده یا به‌طور ناقص انجام داده است. شیوه‌نامه داخلی شورا نیز با انجام کار کارشناسی دقیق و پیچیده، بررسی آیین‌نامه‌های پیشین و مقررات بالادستی و مطالعه تطبیقی با آیین‌نامه پارلمان شهرهای مختلف جهان، در۲۷ فصل و ۲۷۸ ماده تدوین شد و پس از امضای شماری از اعضا، اعلام وصول شده و در اختیار کمیسیون حقوقی و نظارت قرار گرفت. 

او با اشاره به برنامه‌های کمیته مشارکت‌های مردمی گفت: در کمیته مشارکت‌های مردم، اولویت‌مان را تغییر سیاست‌های مدیریت شهری به نفع انسان قرار دادیم و این رویکرد را با مشارکت همکارانم در شورای شهر در تمام مجموعه مدیریت شهری گسترش دادیم. به طوری‌که انسان محوری همواره یکی از کلید واژه‌های مدیریت شهری دوره پنجم بود. در نتیجه این اقدامات، رویکرد کلان مدیریت شهری از توجه به بخش‌های سخت و بی‌جان شهر، به توجه بر انسان و نیازهای انسانی متمرکز شد. 

او اصافه کرد: اجرای پویش شهرهمه در آذرماه سال ۹۶ که مدتی بعد به شعارمحوری مدیریت شهری تهران تبدیل شد، به رسمیت شناختن دستفروشی و دیگر مشاغل سیار در تهران و ارائه طرح «ساماندهی مشاغل سیار و بی‌کانون»، حمایت از افراد در معرض آسیب با طرح «استفاده از ظرفیت همکاری و مشارکت شهرداری تهران در حمایت از مشاغل خانگی تولیدی افراد در معرض آسیب» و تغییر الگوی مدیریت شهر به نفع زنان و جوانان با ارائه طرح «الزام شهرداری تهران به ارائه لایحه افزایش انتصاب جوانان در تصدی پست‌های مدیریتی و ارتقاء سهم و نقش آنان در مدیریت شهرداری تهران» از دیگر اقدامات انجام شده از سوی بنده و همکارانم در کمیته مشارکت‌های اجتماعی بود. 

نظری با اشاره به اقدامات انجام شده در کمیته ورزش شورای شهر گفت: در کمیته ورزش شورای شهر تهران، طرح خیابان ورزش را با هدف فراهم کردن بستر ورزش همگانی برای همه افراد و شهروندان اجرا کردیم. در این دوره توانستیم ورزش را در راس سیاست‌های شهری قرار دهیم و توانستیم به‌اندازه توجه به ورزش قهرمانی، مسئولان و مردم را به ورزش همگانی جذب کنیم. به طوری‌که موفق شدیم ورزش همگانی را جزو برنامه‌های مهم برنامه سوم توسعه شهر تهران قرار دهیم. 

نظری گفت: نوسازی اماکن و امکانات ورزشی را به‌جد پیگیری و بیش از ۲۵۰ هزار مترمربع از فضاهای ورزشی تهران را نوسازی و احیا کردیم. اقدامات ما اما صرفا به نوسازی معطوف نشد و موفق شدیم تا بیش از ۹۰ هزار مترمربع به فضاهای ورزشی تهران اضافه کنیم که برخی در حال تکمیل هستند. آن هم در شرایطی که قیمت مصالح و خدمات و دیگر هزینه‌ها افزایشی چندین برابری داشت. البته هیچکدام از این‌ها را در بوق و کرنا نکردیم و ترجیح دادیم تا مبلغ بودجه‌هایی که در گذشته برای نمایش های رسانه‌ای انجام می‌شد را خرج پروژه‌ای دیگر به نفع مردم کنیم. 

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: طی بیش از سه‌سال یعنی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ موفق به دو برابر کردن بودجه ورزش شهر تهران شدیم و رقم آن را از حدود ۲۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۷ به حدود ۴۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ رساندیم. علاوه بر این افزایش، بودجه ورزش زنان را با بودجه اختصاص داده شده برای ورزش مردان برابر کردیم. 

او ادامه داد: در این دوره با رویکرد حمایت و توانمندسازی واقعی، تعداد سازمان‌های مردم نهاد تحت پوشش ستاد از ۷۷۳ مورد در سال ۹۶ به ۱۶۰۰ مورد در سال۱۴۰۰ رسید و شاهد افزایش ۴برابری تعداد دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی بودیم. هرچند شاید با معیارهای مختلف، شمار کمی از این سمن‌ها را بتوان فعال دانست، اما آن خود تابعی از دیگر کنشگری‌ها در کشور است. 

نظری افزود: به جای پول‌پاشی و ریخت وپاش به نفع برخی سمن‌های خاص، ۳۰ خدمت رایگان را برای همه سمن‌ها ایجاد کردیم و برای‌مان هیچ تشکلی نزدیک‌تر از دیگری نبود. به بیش از ۵۰۰ درخواست و تقاضا از سازمان‌های مردم نهاد رسیدگی کردیم. 

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: اجرای طرح تصمیم‌سازی، برای اولین بار در تاریخ مدیریت شهری رخ داده و توانستیم از ظرفیت مشارکت فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد در نگارش و اصلاح طرح‌ها و لوایح استفاده کنیم. طرح دیده‌بانی شهری نیز در این دوره انجام شد و هدف از آن، نظارت مردم و سمن‌ها بر حسن اجرای تصمیمات مدیریت شهری بود. 

نظری گفت: اخیرا هم طرح ممنوعیت حضور حیوانات خانگی در فضای بازی کودکان در بوستان‌ها را با مشارکت تعدادی از سازمان‌های مردم نهاد تدوین کردیم. همچنین طرح «فرایند اعطا تسهیلات، فعالیت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی ثبت شده و واجد ارزش ثبت نشده شهر تهران» نیز که از سوی بنده ارائه شده بود، مورد تصویب قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز