خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش و پرورش:

واکسیناسیون رانندگان سرویس مدارس قبل از آغاز سال تحصیلی/ دانش‌آموزان با حضور در مدرسه به مخاطره نمی‌افتند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۹۶۶۴

وزیر آموزش و پرورش درباره ایجاد فاصله‌گذاری‌ در مدارس گفت: ۳۰ درصد از مدارس ما جمعیت کمتر از ۵۰ دانش آموز دارد بنابراین به شرط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی‌ هم می‌توانند کارشان را بدون مشکل آغاز کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن حاجی، میرزایی وزیر آموزش و پرورش درحاشیه مراسم سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش‌وپرورش سراسر کشور در جمع خبرنگاران بیان کرد: ما معمولا هرساله در آستانه شروع سال تحصیلی یک نشستی برگزار می‌کنیم تا آمادگی‌های خودمان را مرور کنیم و برای شروع سال تحصیلی آماده شویم.

وی افزود: امسال شروع سال تحصیلی به دلایل مختلفی اهمیت پیدا کرده، زیرا ما بعد از ۱۹ ماه دوری دانش آموزان از مدرسه دوباره شاهد حضور آن‌ها خواهیم بود بنابراین باید تمهیدات بیشتری را بیاندیشیم. همچنین باید مدارس را متناسب با اقتضائات جدید آماده کنیم. علاوه بر این باید نیروی انسانی را برای کار موثرتر تجهیز کرده و سناریوهای متعدد را مرور کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ضمن اینکه بازگشایی مدارس هم زمان با تغییر دولت است و ما نگران بودیم که تغییر دولت و مسئولین به شروع سال تحصیلی آسیب برساند بنابراین ما وظیفه داریم که سال تحصیلی را با شکوه و آرامش برگزار کنیم.

حاجی میرزایی گفت: تغییر دولت یک نقطه عطفی در حرکت هر مجموعه از جمله آموزش و پرورش است. ما در طی سال‌های گذشته تلاش‌هایی داشتیم و برخی مسائل را حل کردیم و چیزهایی را هم یاد گرفتیم. اکنون می‌خواهیم یافته‌های خودمان را ارزیابی کنیم و هم برای شروع دیگر آماده شویم و هم مجموعه بتواند بر اساس یک فهم روشن از آینده کارش را آغاز کند.

وی بیان کرد: ما برای بازگشایی مدارس شش محور برنامه درسی، نیروی انسانی، نظام سنجش و ارزشیابی، سلامت روانی و جسمی دانش آموزان، نصیب برابر آموزشی و ارتقای کیفیت را در نظر داریم که در دستور کار این اجلاس قرار دارد.

وزیر آموزش و پرورش درباره ایجاد فاصله‌گذاری‌ها در مدارس گفت: ۳۰ درصد از مدارس ما جمعیت کمتر از ۵۰ دانش آموز دارد بنابراین به شرط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی‌ می‌توانند کارشان را بدون مشکل آغاز کنند. برخی از کلاس‌های ما به خصوص در شهرهای بزرگ تراکم بالاتری دارد.

حاجی میرزایی گفت: بنابراین اگر برای شروع سال تحصیلی ما همچنان ملزم به رعایت فاصله‌گذاری باشیم؛ تعداد دانش‌آموزان را در طول هفته توزیع می‌کنیم به این صورت که برخی به شکل حضوری برخی هم غیرحضوری می‌‎شوند. سال گذشته هم این کار را انجام دادیم لذا این اعتماد را به خانواده‌ها می‌دهم که تمام دستورات بهداشتی مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وی افزود: درباره واکسیناسیون معلمان، کادر اجرایی مدارس و رانندگان سرویس مدارس تفاهم شده است. برای رانندگان سرویس مدارس هم قرار شده تا به محض اینکه وضعیت کلاس‌بندی و تردد دانش آموزان مشخص شوند برای آن‌ها هم قبل از شروع سال تحصیلی واکسیناسیون انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به جهت اینکه ما حتی معلمان مدارس غیردولتی را افزایش دادیم و حدودا یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معلم و کادر اجرایی مدرسه داریم اگر وزارت بهداشت این ظرفیت را دارد که بتواند روزانه ۵۰۰ هزار نفر را واکسینه کند، اگر حتی ۲۰۰ هزار نفر آن به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند ما طی یک هفته  تا ده روز می‌توانیم این افراد را واکسینه کنیم. هماهنگ شده که به سرعت و تا قبل از پایان مرداد ماه این کار انجام شود.

وی گفت: فردا آقای رییسی معاون وزیر بهداشت برنامه این معاونت و کیفیت اجرای این عمل را عنوان خواهد کرد اما قطعا تلاش خواهد شد قبل از شروع سال تحصیلی این کارها انجام شود.

حاجی میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا حضور دانش آموزان در صورت بازگشایی الزامی یا اختیاری است؟ گفت: در این مورد باید ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم نهایی را اتخاذ کند اما من به خانواده‌ها می‌گویم که تجربه غالب کشورها نشان می‌دهد مخاطره‌ای متوجه دانش آموزان نیست و حتی بسیاری از کشورها در سال گذشته مدارس خود را بازگشایی کردند. اما دور بودن از مدرسه مخاطرات قطعی و یقینی دارد و کیفیت آموزش راتقلیل خواهد داد.

وی بیان کرد: تجربه کرونا نشان داد که هیچ صفحه نمایشگری نمی‌تواند جایگزین معلم شود البته این روش‌ها به عنوان مکمل خوب است اما باید دانش آموزان به مدرسه بیایند اما در نهایت تصمیم نهایی از سوی ستاد مقابله با کرونا اعلام خواهد شد.

وی در خصوص تزریق معلمان جدید گفت: ما تعهد کردیم تا قبل از پایان دولت، تمام کسانی که بر اساس قانونی که سال ۸۸ تصویب شده بود و همه کسانی که تا قبل از سال ۹۲ با آموزش و پرورش همکاری داشتند و از سوی ما به کار گرفته شده بودند تعیین تکلیف شوند که خوشبختانه وضعیت آن‌ها هم مشخص شد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کسانی که قبلا تبدیل وضعیت شدند اکنون در دانشگاه فرهنگیان مشغول گذراندن دوره‌های یک‌ساله هستند. بنابراین در سال گذشته ما بیش از ۱۰۰ هزار نفر را از طریق تبدیل وضعیت یا از طریق به کارگیری ماده ۲۸ به بدنه آموزش و پرورش تزریق کردیم. پیش بینی ما این است که ما در چند سال آینده به یک آرامش در خصوص نیروی انسانی خواهیم رسید.

وی درباره معلمان جدید امسال گفت: بخشی از آن‌ها چون از قبل از با ما همکاری داشتند، این همکاری ادامه دارد اگر پودمان خود را در دانشگاه فرهنگیان طی کنند در همین مهرماه به کار گرفته خواهند شد. پیش‌بینی من این است که از همین مجموعه حدود ۵۰ هزار نفر جزو کسانی هستند که از همین مهر ماه به شکل رسمی با ما همکاری خواهند داشت. افرادی که به شکل حق التدریسی بودند کماکان حق التدریس آن‌ها قطع نخواهد شد.

وی در واکنش به اینکه چرا جذب افراد از طریق ماده ۲۸ بیش از جذب دانشجویان فرهنگیان شده است، گفت: این راه حلی است که در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و قانون پیش بینی شده که ما نیروی انسانی زیاد نیاز داریم. تقریبا ۲۹۰هزار نفر نیرویی است که مورد نیاز آموزش و پرورش است از طریق نیروهای حق التدریسی‌ها، سرباز معلمان و… تامین می‌شود. اگر بخواهیم منحصرا مسیر دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کنیم تا چهار سال دیگر نیروی آن به دست ما خواهد رسید ولی ظرفیت ماده ۲۸ به ما امکان می‌دهد از سایر فارغ التحصیلان با طی یک دوره آموزشی به کار بگیریم. بنابراین این‌ها هم محصول دانشگاه فرهنگیان هستندو هیچ کسی به جز از مسیر دانشگاه فرهنگیان به کار گرفته نخواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز