خبرگزاری کار ایران

در واکنش به اخراج ۱۴۰ استاد پیام نور؛

برخی افراد با معدل ۱۱ و ۱۲ عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور شده‌ بودند/ "اساتید اخراجی" کارمند می‌شوند/ اخراجی‌ها سطح علمی حداقلی هم ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۷۳۹

دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره اخراج چند تن از اساتید دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه برای اینکه این افراد را از کار بیکار نکند، پیشنهادش این بود که آن‌ها از هیات علمی به کارمند تبدیل شوند تا در این وضعیت اقتصادی فردی بیکار نشود.

«جواد محمدی» دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به اخراج و تبدیل وضعیت تعداد ۱۴۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: در ابتدا براساس مسیر قانونی، این افراد می‌توانند، شکایت خود را طبق فرآیند ماده ۲۰، ۲۱ و ۱۵ جذب هیات علمی به هیات اجرایی جذب، هیات مرکزی جذب و هیات عالی جذب ارائه دهند، اما در حالی که افراد تمام مسیر جذب را طی کرده، ولی شرایط جذب را نداشته باشند، امکان نگهداشتن آن‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه توضیح داد: کسانی که شرایط لازم را ندارند عبارتند از افرادی که از جهت علمی در حد مطلوب نیستند، به عنوان مثال در دانشگاه‌هایی غیرحضوری تحصیل کرده‌اند، یا معدلشان پایین‌تر از نُرم قانونی جذب هیات علمی است. برای سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری میانگین معدل باید ۴۸ باشد.

دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره توضیح داد: برخی افراد با معدل ۱۱ و ۱۲  عضو هیات علمی شده‌ بودند که قطعا در ادامه دیگر پذیرش نخواهند شد یا در بعضی موارد رشته‌هایی که در آن تحصیل کرده‌اند با آنچه تدریس می‌کنند، تطابق ندارد. به طورکلی این دسته از افراد با شرایطی که عنوان شد، امکان تایید از سه مرحله در هیات اجرایی، هیات مرکزی و هیات عالی جذب را نخواهند داشت.

محمدی با بیان اینکه در هر صورت تلاش بر مساعدت با این افراد بوده است، گفت: گرچه در هر سه مقطع هیات اجرایی، هیات مرکزی و هیات عالی جذب تلاش‌های بسیاری صورت گرفت تا به این افراد کمک شود تا پذیرفته شوند. البته تعداد آن‌ها خیلی بیش از این بوده و تا جایی که امکان داشته در این سه هیات تایید شدند، اما اینهایی که باقی مانده‌اند، افرادی بودند که به هیچ عنوان امکان تایید مدارک آن‌ها وجود نداشته است.

وی افزود: دانشگاه، هیات مرکزی و هیات عالی تا جایی که توانستند با بررسی پرونده افراد، آن‌ها را تایید کردند و نگاهشان مساعدت با آن‌ها بوده است. این گونه نیست که برخورد عمدی در کار باشد، اما دانشگاه برای اینکه این افراد را از کار بیکار نکند، پیشنهادش این بود که آن‌ها از هیات علمی به کارمند تبدیل شوند تا در این وضعیت اقتصادی فردی بیکار نشود.

محمدی اضافه کرد: در هر صورت اکنون پرونده‌هایی که در هیات عالی جذب بررسی شده با نگاه مساعدت از این افراد بوده است، اما امکان حفظ افرادی که حتی حداقل شرایط علمی را هم ندارند، وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که مساعدت بیشتر مربوط به چه کسانی بوده است؟ گفت: برخی مشمول بند پ ماده ۹۰ برنامه ششم توسعه بودند، برخی مشمول بند ز ماده ۴۴ برنامه پنجم توسعه (ایثارگران، رزمندگان، خانواده شهدا و…) هستند که با هر کدام به هر نوعی همکاری شده است، اما آن‌هایی که باقی ماندند در واقع افرادی بودند که شرایطش را نداشتند.

دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نکته مهم دیگر این است که تعداد زیادی از جوانان علاقه‌مند به ورود در عرصه هیات علمی هستند، اینها مدرک دارند و به دنبال جایی مناسب جهت اشتغال هستند. اگر ما افرادی که شرایط علمی مطلوب را ندارند، بپذیریم، موجب بیکار شدن افرادی خواهیم شد که شرایط علمی خیلی خوبی دارند و مدرک به دست هستند.

وی تاکید کرد: ما فارغ التحصیلان خوب و توانمندی در کشور داریم که اینها برای جذب در دانشگاه درخواست دارند و اگر نتوانند در دانشگاه‌ها جذب شوند، امکان دارد که نگاهشان به خارج از کشور باشد و از کشور بروند. از این رو اگر شرایط جذب آن‌ها را فراهم کنیم به نظام خدمت کرده‌ایم.

محمدی خاطرنشان کرد: افرادی که شرایط علمی لازم را ندارند، به پیشنهاد دانشگاه برای جلوگیری از بیکارشدنشان می‌توان از آن‌ها در مقام کارمندی استفاده کرد. از طرف دیگر افرادی که شرایط علمی مناسبی داشته باشند هم در دانشگاه پیام نور و هم در دانشگاه فرهنگیان حفظ خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود این افراد ۸ تا ۱۵ سال سابقه کاری دارند، چرا پیش از این‌ عدم صلاحیت علمی آن‌ها احراز نشده بوده و چرا از همان ابتدا افرادی که صلاحیت علمی مطلوبی ندارند، پذیرش شدند؟ گفت: به هر حال هیات اجرایی جذب آن زمان، این افراد را با اقتضائات موجود پذیرفته است. البته من نمی‌توانم درباره هیات اجرایی جذب وقت در دانشگاه پیام نور قضاوت کنم.در دانشگاهی که اکنون افراد می‌توانند با مدرک دکتری جذب شوند ما باید تلاش کنیم افرادی که سطح علمی که پایین‌تر از دکتری دارند به سطح دکتری برسند و یا اینکه افراد دارای فوق لیسانس را اجازه جذب ندهیم.

دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: البته تبدیل وضعیت برخی با توجه به شرایط مناطق محروم و  وضعیتی که آن زمان در منطقه‌ای به خصوص داشتند، باید مجددا بررسی شود. اگر امکان ارفاق وجود داشته باشد، آن را اعمال خواهیم کرد. با توجه به اینکه آنان در مناطق محروم هستند، امکان بررسی مجدد پرونده‌هایشان وجود دارد. به شرط اینکه با نوشتن مقالات متعدد و کتاب بتوانند سطح علمی خود را اثبات کنند.

دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: باید ما برای دانشگاه‌ها یک استاندارد مطلوب را تعریف کنیم که البته تعریف هم شده است. بر اساس آن استاندارد صلاحیت عمومی و علمی افراد بررسی می‌شود، اما اکنون که دانشگاه پرونده این افراد را برای تبدیل وضع به هیات مرکزی جذب، ارسال کرده، هیات مرکزی با تبدیل وضع آن‌ها مخالفت کرده است.

وی اضافه کرد: اکثر این پرونده‌ها از نظر علمی سطح پایینی دارند و از آن طرف ما تعداد بسیار زیادی جوان فارغ التحصیل داریم که منتظر جایابی در دانشگاه پیام نور و فرهنگیان هستند.

محمدی در واکنش به سخنان نماینده مجلس مبنی براینکه نباید درباره این افراد با عجله تصمیم گرفت، گفت: زمانی که من پرونده این افراد را بررسی می‌کردم، حداکثر مساعدت در هیات عالی جذب با این افراد صورت گرفت، مگر اینکه سطح علمی برخی افراد غیرقابل پذیرش باشد‌. 

وی درباره جبران معدل پایین از طریق مقالات علمی گفت: حتی برخی از افراد حداقل‌ها را نداشتند، اما مقالات بالایی علمی _پژوهشی، علمی_ ترویجی و مقاله ISI داشتند که آن‌ها هم حفظ شدند. برای افرادی که معدل پایین داشته‌اند با ارائه تعداد حدود ۱۰ مقاله و یا چند کتاب ارزشمند می‌توانند معدل پایین را جبران کنند. 

دبیر هیأت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این افراد اعتراضی دارند می‌توانند ارائه کنند تا مجددا به پرونده‌هایشان رسیدگی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز