خبرگزاری کار ایران

ضوابط تامین پارکینگ در کلانشهر تهران تغییر می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۶۹۲

تامین پارکینگ در محدوده تاریخی و مرکزی و املاک ریزدانه شهر تهران محدود می‌شود.

به گزارش ایلنا، محمد سالاری با اشاره به مصوبه کمیسیون ماده ۵ در خصوص تغییر ضوابط تامین پارکینگ در شهر تهران گفت: به موجب این مصوبه، تامین پارکینگ در محدوده تاریخی و مرکزی شهر تهران، محدود و در مواردی خاص ممنوع می شود.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه آنچه اکنون بر اساس طرح تفصیلی به عنوان الزام تامین پارکینگ برای کاربری های مختلف، در مناطق مختلف، ملاک عمل است، نشان دهنده رویکرد سنتی ضوابط موجود بوده و با رویکردهای مدرن کشورهای پیشرفته و کلانشهرهای دنیا متفاوت است، گفت: متاسفانه ضوابط موجود تامین پارکینگ ملاک عمل در طرح تفصیلی، توجهی به موقعیت و جغرافیایی کاربری در شهر تهران ندارد و برای کاربری ها با ابعاد مختلف در هر نقطه از شهر، اعم از بافت فرسوده، تاریخی و مناطق مرکزی یا حاشیه ای، ضوابط یکسانی را در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به پیامدهای منفی اجرای ضوابط موجود در شهر تهران از جمله خودرو محور کردن مناطق مرکزی شهر و ایجاد موانع جدی در بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده و همچنین مرمت و احیاء محدوده‌های تاریخی شهر، حوزه شهرسازی و معماری مدیریت شهری دوره پنجم، حل این مشکل را به صورت جدی پیگیری کرد و پس از برگزاری سلسله نشست‌ها، جلسات، همایش ها و ایجاد فضای گفتمانی بین صاحبنظران و جامعه حرفه‌ای و کارشناسان،  قراردادی بین معاونت شهرسازی و معماری و معاونت پژوهشی پردیس دانشگاه تهران درخصوص بازنگری ضوابط تامین پارکینگ امضا شد.

سالاری ادامه داد: پس از یک سال و نیم انجام مطالعات جامع ، و بررسی تطبیقی ضوابط پارکینگ‌ در شهرها و کلانشهرهای دنیا در جغرافیا های متفاوت ، نسخه بازنگری ضوابط تامین پارکینگ کاربری ها در شهر تهران چندین بار در معاونت شهرسازی و‌معماری و کمیسیون شهرسازی و معماری شورا و کمیسیون ماده ۵ شهر تهران بررسی شد و نهایتا برای دومین بار در صحن جلسه اخیر کمیسیون ماده ۵ مطرح و کلیات آن به تصویب رسید.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با بیان اینکه مسئله پارکینگ جزئی از کل سیستم شهر است، اظهار داشت: حمل و نقل عمومی، پارک حاشیه ای، پارکینگ های عمومی و محله‌ای و ... نیز ارتباط مستقیم با این مساله دارند و عملاً نظام ساخت و ساز و تراکم بنا و جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد، لذا در جلسه اخیر کمیسیون ماده ۵، از دبیر شورای عالی شهرسازی ومعماری کشور که عضو این کمیسیون است درخواست شد تا این مصوبه و ضوابط تسریعا و با اولویت در جلسات کارگروه های فنی دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری مطرح و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نیز برسد.

سالاری افزود: به موجب این مصوبه، تامین پارکینگ در محدوده های تاریخی و مرکزی شهر محدود و در مواردی خاص ممنوع می‌شود، همچنین بافت های فرسوده و املاک ریزدانه با مساحت ۱۲۰ مترمربع و کمتر، ملزم به تامین پارکینگ نخواهند بود و به طور کلی ضوابط کف و سقف تامین پارکینگ بر اساس تقسیم شهر تهران به ۵ محدوده جغرافیایی ارزان، نسبتاً ارزان، متوسط، نسبتاً گران و گران تعریف شده است. به موجب این مصوبه، ضوابط تامین پارکینگ بنا بر موقعیت قرارگیری کاربری ها و پهنه های مسکونی، کاربری های مسکونی واقع در محدوده مرکزی شهر، محدوده کنترل آلودگی هوا و خارج از آن متفاوت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز