خبرگزاری کار ایران

طرح ساماندهی و ارتقاء کیفی خیابان ولیعصر به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسید

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۵۶۳

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران از تصویب طرح ساماندهی و ارتقاء کیفی خیابان ولیعصر (عج) در کمیسیون ماده پنج خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ محمد سالاری در جریان سیصدو سیزدهمین جلسه شورای شهر تهران گفت: حوزه شهرسازی و معماری مدیریت شهری دوره پنجم در راستای ارتقاء کیفیت محیطی شهر تهران و با رویکرد حفاظت و تقویت ارزش‌های کالبدی - هویتی موجود، تهیه طرح ساماندهی و ارتقاء کیفی خیابان ولیعصر (عج) را در دستور کار خود قرار داد.

او ادامه داد: در همین راستا با برداشت‌های میدانی کلیه پلاک‌ها و بررسی چندباره آن‌ها به لحاظ حقوق مکتسبه، الزامات قانونی و محدودیت‌های موجود، طرح ساماندهی کالبدی و ارتقاء کیفی خیابان، ضوابط کالبدی و ساماندهی سیما و منظر شهری و چارچوب طراحی شهری این خیابان را تهیه کرد.

سالاری از تصویب طرح ساماندهی خیابان ولیعصر در کمیسیون ماده ۵ خبر داد و گفت:‌ این طرح پس از برگزاری سلسله نشست‌ها و جلسات با صاحب نظران و ذینفعان، نهایتاً در کمیسیون ماده ۵ شهر تهران مطرح شد و به تصویب رسید. 

سالاری درباره جزییات این طرح، گفت: خیابان ولیعصر (عج) که از عناصر اصلی و استخوان‌بندی شهر تهران به طول ۱۷/۲ کیلومتر است، از دامنه‌های البرز در شمال آغاز و تا دشت کوهپایه جنوب تهران (حد فاصله میدان‌های تجریش و راه آهن) ادامه دارد. وسعت محدوده طرح مصوب به عمق یک پلاک از طرفین خیابان، بالغ بر ۲۷۳ هکتار است. 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به ضرورت تهیه طرح ساماندهی خیابان ولیعصر (عج) بیان کرد: تهیه این طرح از سه منظر ماهوی، حقوقی و فنی ضرورت داشت. از منظر ماهوی، خیابان ولیعصر در نتیجه حیات اجتماعی جاری در تاریخ، خاطرات شهروندان را شکل داده و دارای وجهه‌ای در قالب میراث معنوی است. از منظر حقوقی، در طرح‌های توسعه شهری، ثبت و احیاء این محور تاریخی، فرهنگی و طبیعی تایید شده است و از منظر فنی، نابسامانی موجود ناشی ازعدم هماهنگی ضوابط طرح تفصیلی با ویژگی‌های تاریخی، کارکردی و کالبدی خیابان در کنار فقدان دستورالعمل‌های طراحی، از دلایل ضرورت ساماندهی با تاکید ویژه بر ضوابط کالبدی است. 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: چشم‌انداز خیابان ولیعصر (عج)، بر ارزش‌های طبیعی و زیست محیطی منحصر به فرد خیابان به عنوان میراث طبیعی شهر، ارزش معماری و شهرسازی از سال‌های آغازین شهرسازی نوین تاکنون و نیز هویت تاریخی خیابان به عنوان بستر مکانی بسیاری از رویدادهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی معاصر کشور و پیدایش فعالیت نوین مدرن و سرآمد شهری و اقتصادی در کنار ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و سکونتی تاکید دارد و عملکرد آن قوام دهنده هویت مدنی آن در خاطرات جمعی و تلاش برای قرار گیری این خیابان در فهرست ملی و جهانی است. 

او ادامه داد: ارتقاء کیفیت خیابان ولیعصر به صورت کلیتی واحد و قابل تحقق در افق زمانی ۱۴۱۰ خورشیدی به شرح «خیابان ولیعصر خیابانی است یگانه و سرآمد در هویت و توسعه پایدار شهری» تعریف می‌شود. 

سالاری افزود: بر اساس مصوبه هفته گذشته کمیسیون ماده ۵ شهر تهران، در یک نگاه کلی، مراکز ساخت و ساز مجاز در خیابان ولیعصر (عج) در قالب تراکم ۳۶۰ درصد (به صورت ۶ طبقه) و با ارتفاع ۲۵ متر و حداقل ساخت و ساز به صورت ساختمان‌های سه طبقه و با تراکم ۱۸۰ درصد با ارتفاع ۱۳ متر، تعیین شده است، همچنین مقرر شد که چارچوب طراحی‌شهری تهیه و شورای راهبری ساماندهی و ارتقاء کیفی خیابان ولیعصر (عج) با مسئولیت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تشکیل شود. 

وی در پایان از اهتمام و رویکرد شهردار تهران و معاونت شهرسازی و معماری و اعضای کمیسیون ماده پنج تشکر کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز