خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

جهش‌های ویروس کرونا در آینده با نوع اولیه‌اش شباهتی نخواهد داشت/ باید آماده تولید واکسن‌های جدید شویم/ ابزاری جز "تمنا" ندارم

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۸۵۳۱

وزیر بهداشت گفت: جهش‌های ویروس کرونا به قدری شدید خواهد شد که در آینده هیچ قسمتی از ویروس جهش یافته شباهتی با ویروس اولیه نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت ضمن تشکر از اهالی رسانه در آگاهی رسانی‌های انجام شده در ایام شیوع کرونا، بیان کرد: امروز با یکی از بزرگترین افراد بایوتکنولوژیست و کسی که در امر واکسن بسیار صاحب نام در کشور کوباست در مورد واکسن مشترک ایران و کوبا  نشستی داشتیم، نقطه نظرهای علمی بین ما و ایشان مبادله شد و در رابطه با اثربخشی واکسن و اینکه می‌تواند به عنوان یکی از واکسن‌های موفق در دنیا عمل کند، صحبت کردیم.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که من نظری که از روز نخست داشتم را بیان کردم، اینکه ویروس با اجدادش متفاوت است و جهش‌های پی در پی آن را خواهیم داشت و نباید فکر کنیم که به سادگی و به زودی از شر این ویروس خلاص خواهیم شد.

نمکی افزود: بنده عرض کردم که برآورد ما از این ویروس این است که جهش‌ها به قدری شدید خواهد شد که در آینده هیچ قسمتی از ویروس جهش یافته شباهتی با ویروس اولیه نخواهد داشت و به همین دلیل موسسات علمی در سطح جهان باید خود را آماده کنند برای واکسن‌هایی که شاید با واکسن‌های امروز هیچ شباهتی نداشته باشند.

وی افزود: بعد از مدت‌ها توقف و بدعهدی افرادی که قرار بود به ما واکسن برسانند اکنون شرایط بهتر شده ولی از اصحاب رسانه می‌خواهم بر این موضوع تمرکز کنند که در کدام کشور وزارت بهداشت مسئولیت واردات واکسن را دارد؟ وزارت بهداشت کار مدیریت بیماری و تزریق واکسن را دارد، ولی ما به دلیل اینکه واکسن نیاز مبرم مردم بود و فشار نهایی آن بر دوش خود ما بود اقدامات گسترده ای را انجام دادیم و قراردادهای زیادی را بستیم.

نمکی ادامه داد: تولید داخل را به شکل قابل توجهی دنبال کردیم و خوشبختانه در رابطه با تولید داخل نتیجه خوبی گرفتیم، گرچه این مسیر فراز و نشیب‌هایی داشت که این طبیعی است، چون یک راه ۲۰ ساله را می‌خواستیم یک ساله برویم و در رابطه با تولید واکسن به نقطه خوبی رسیدیم.

وی گفت: واکسن برکت حدود هفته‌ای یک میلیون و ۲۰۰ هزار  دوز از این هفته به ما تحویل داده خواهد شد و ماه آینده تولیدات بیشتری خواهد داشت، پاستور هم در حال پیوستن به این مجموعه است، اسپوتنیک ایران به عنوان یک واکسن تحت لیسانس خودش را به دوزی دو میلیون در ماه خواهد رساند چون نتیجه تست‌های آن هم تایید شده است و در کنارش دیگر واکسن‌ها هم به بازار خواهد آمد.

وزیر بهداشت بیان کرد: در رابطه با واکسن‌های وارداتی هم خوشبختانه این حرکت به خوبی دنبال می‌شود و ما قول داده بودیم افراد بالای ۶۰ سال بیماران خاص و صعب العلاج را واکسینه کنیم، امروز این هدف را پشت سر می‌گذاریم و من ابلاغ کردم که استان‌هایی مثل خوزستان، سیستان و بلوچستان بوشهر، هرمزگان و خراسان جنوبی به عنوان جاهایی که مدخل ورود ویروس دلتا از کشورهای همسایه است را ۵۰ سال به بالا را واکسینه کنند، همچنین ابلاغ کردیم در استان‌هایی که ۵۰ ساله‌ها هدف بود، ۴۸ سال به بالا و در استان‌هایی که ۶۰ ساله‌ها هدف بود ۵۸ تا ۶۰ ساله‌ها را واکسینه کنند.به علاوه جاهایی که از قبل گفته بودیم مثل جزایر خلیج فارس ۱۸ سال به بالاها واکسینه شوند، به جز قشم و کیش که ۵۰ سال به بالا هدف بودند.

وزیر بهداشت افزود: در عین حال آماری از بیماران دیابتی بالای ۱۸ سال به ویژه افراد وابسته به انسولین خواستم تا واکسیناسیون آنان هم انجام شود، همچنین واکسیناسیون سایر افراد پرخطر مثل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مترو، آژانس‌ها، هواپیما، معلمان، اساتید دانشگاه‌ و دیگر گروه‌ها را در مرداد ماه آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: واکسیناسیون سایر گروه‌های پرخطر مانند افراد دیالیزی و بیماران خاص نیز قرار است، تکمیل شود و اعلام گروه سنی جدید برای واکسیناسیون به این معنی نیست که برای گروه‌های سنی قبلی جا مانده از تزریق واکسن نداریم، بنابراین هرکس در گروه سنی بالای ۶۰ سال در استان‌هایی که ۶۰ سال به بالا واکسینه می‌شوند و هرکس در گروه سنی بالای ۵۰ سال در استان‌هایی که بالای ۵۰ سال واکسینه می‌شوند، به ما مراجعه کنند با کمال میل واکسینه خواهند شد.

نمکی ادامه داد:  از مردمی که به‌ویژه در مراکز واکسیناسیون تهران معطل شدند به‌ خصوص آنها که نوبت داشتند اما به خاطر ورود بدون نوبت‌ها معطل شدند عذرخواهی می‌کنیم، همچنین در مورد شرایط شیوع کرونا هم باید بگویم، ما پیش‌بینی کردیم که بر خلاف ویروس انگلیسی که از مرزهای غربی و شمال غربی ما را گرفتار کرد، ویروس هندی ما را از مرز جنوب شرق، جنوب و شرق گرفتار می‌کند که در این میان اتفاقاتی که در کشور افغانستان رخ داد هم ترددها را تشدید و هم چرخش ویروس را تسریع کرد.

نمکی افزود: متاسفانه رعایت پروتکل‌ها به حداقل رسیده است و تمام رستوران‌ها در شهرهایی که به ظاهر تعطیل کردیم و قرمز است، باز هستند.

وی گفت: در استان مازندران حدود ۲۰۰۰ تخت و در استان گلستان بیش از ۱۰۰۰ تخت برای بیماران کووید۱۹ اشغال شده است این در حالیست که با ارایه خدمت به بیماران سرپایی و در حال تزریق داروی ضد ویروس به شکل بستری موقت، روزی صدها مورد بستری در بیمارستان را کاهش می‌دهیم.

نمکی گفت:  تاکید ما هنوز بر رعایت پروتکل‌ها و نرفتن به مسافرت و مهمانی است. با اتفاقاتی که در اروپا با بازگشایی پس از واکسیناسیون ۷۰ درصدی رخ داد، متوجه شدند واکسن فعلا نمی‌تواند فاصله‌ها را کم کند یا مجوزی برای برداشتن ماسک باشد.

وی در پایان افزود: باید توجه کنیم که همکاران من تحت فشار هستند، در ۵ موج پیاپی نفسشان گرفته شده است و از مردم می‌خواهم به خودشان و کادر درمان رحم کنند. من در این مدت مسئولیتم ابزاری جز تمنا نداشتم و حالا هم از همین ابزار استفاده می‌کنم، تاب‌آوری مردم مهم است اما تاب آوری قشر مظلوم کادر درمان که در این ۱۸ ماه سخت دقیقه‌ای آرامش نداشتند و حتی یک روز هم به مرخصی نرفتند هم بسیار مهم است، باید مراعات این افراد را هم کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز