خبرگزاری کار ایران

حداد عادل در اختتامیه جشنواره فارابی:

درک نسبت میان علوم انسانی با دیگر علوم از امور مهم است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۹۳۷

غلامعلی حداد عادل در اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: یکی از امور مهم، درک نسبت میان علوم انسانی با علوم تجربی و علوم پایه و مهندسی است.

به گزارش ایلنا، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی که صبح امروز (یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰) برگزار شد گفت: مسئله نسبت بین علوم انسانی با دیگر علوم مهم‌تر از آن است که بتوان در وقت اندک اینجا مطرح کرد. همه علوم محصول انسان هستند. همه علوم محصول فکر انسان هستند. تا انسان شناخته نشود کاربرد علوم هم شناخته نمی‌شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به علم و فناوری به مثابه ابزار اشاره کرد و گفت: علوم و فناوری به منزله ابزار هستند. استفاده از ابزار را خود ابزار تعیین نمی‌کند. این علوم انسانی هستند که استفاده از ابزار یعنی علوم دیگر را تعیین می‌کند و راه را نشان می‌دهند. همانطور که شهید مطهری فرمود علوم به انسان حرکت می‌بخشند و اما جهت را علوم انسانی مشخص می‌کند.

وی همچنین به چند نکته درباره جشنواره اشاره کرد و گفت: تنوع رشته‌ها در این جشنواره مهم است. گسترده پهناور علوم انسانی را در بر می‌گیرد. همچنین توجه به انواع فعالیت‌ها در پژوهش در علوم انسانی نه تنها فقط شامل کتاب و پایان نامه است بلکه شامل انجمن‌های علمی و نشریات نیز می‌شود. علاوه بر این توجه به فعالیت اساتید در حوزه بین المللی و توجه به استادان درگذشته و پیشکسوتان نیز از دیگر نکات مهم درباره جشنواره است.

حداد عادل در پایان پیشنهاد داد تا امکان ایجاد کتابخانه‌ای ویژه جشنواره از مجموعه آثار برگزیدگان دوازده دوره جشنواره بررسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز