خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

واحدهای دانشگاهی افرادی را که بجای دانشجویان امتحان می‌دهند به پلیس فتا معرفی کنند/ با دانشجوی متقلب برخورد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۴۱۳

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در واکنش به شرکت برخی افراد در امتحانات مجازی به جای دانشجویان گفت: در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی نامه‌ای به دانشگاه‌های پیام نور استان ارسال کردیم که اگر تبلیغاتی در خصوص جایگزینی دانشجو در امتحان مجازی مشاهده کردند با پلیس فتا تماس بگیرند تا آن‌ها پیگیری کنند، اما تاکنون گزارشی دریافت نشده است.

«مرتضی محسنی» معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به شرکت افراد در امتحانات مجازی به جای یکدیگر در ازای پرداخت پول گفت: به طور کلی در امتحانات مجازی برای هر سیستمی یک مقدار از این مسائل وجود دارد. نکته قابل توجه این است که نمره‌ای که دانشجو می‌گیرد منحصر به یک آزمون نبوده و مجموعه‌ای از آزمون‌های مستمر در طول ترم است به همین خاطر امکان موفقیت‌آمیز بودن تقلب در امتحان را خیلی کم می‌کند.

وی افزود: در عین حال به دانشگاه‌های پیام نور استانی هم تاکید شده، اگر گزارشی مبنی بر تقلب یا امتحان دادن به جای دیگری را دریافت کردند، فورا در کمیته‌های انضباطی مساله را بررسی کنند و طبق مقررات با دانشجو برخورد کنند.

محسنی درباره نحوه راستی آزمایی امتحانات گفت: این اقدام به وسیله مقایسه نمره‌های دانشجو با نمره‌های متوسط دوره‌های قبلی امکان‌پذیر است، ما حتما این مقایسه را انجام خواهیم داد، اگر مواردی برای ما محرز شود با دانشجو برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در خصوص ارتباط با پلیس فتا برای جلوگیری از این اقدام گفت: ما در معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی نامه‌ای به دانشگاه‌های پیام نور استان ارسال کردیم که اگر تبلیغاتی در خصوص جایگزینی دانشجو در امتحان مجازی مشاهده کردند با پلیس فتا تماس بگیرند تا آن‌ها پیگیری کنند، اما تاکنون گزارشی دریافت نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پس از امتحانات مجازی دانشگاه پیام نور با توجه به حواشی تقلب‌ها با رشد نامحسوس نمرات و معدل‌های دانشجویان مواجه شده‌اید؟ گفت: این رشد به صورت کلی وجود ندارد، به هر حال روش برگزاری آزمون و شیوه‌های ارزیابی به عهده اساتید است. در واقع استاد می‎تواند تصمیم بگیرد که از نمرات مستمر استفاده کند یا خیر. بنابراین چنین رشدی وجود ندارد و اساتید می‌توانند این موارد را کنترل کنند.

محسنی خاطرنشان کرد: بعضی اوقات ممکن است که بعد از امتحانات کتبی برای که اینکه میزان آگاهی دانشجو مورد سنجش قرار بگیرد، یک امتحان شفاهی دیگر هم برای مشخص شدن مهارت دانشجو در پاسخ دهی به سوالات انجام شود تا بدانیم آیا دانشجو خود به آن سوالات پاسخ داده یا خیر. در هر صورت مجموعه‌ای از اقدامات وجود دارد که می‌توان شیوه امتحانات را کنترل کرد تا میزان تقلب‌ها کاهش یابد.

وی در ادامه افزود: امتحانات مستمر که در طول ترم از دانشجو گرفته می‌شود، ۸ نمره و امتحان نهایی هم ۱۲ نمره دارد. البته امتحان پایانی منحصر به یک آزمون کتبی نیست و اگر استاد تشخیص دهد می‎تواند از یک دانشجو علاوه بر آن امتحان کتبی، یک امتحان شفاهی هم بگیرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور درباره قطعی برق در حین امتحانات گفت: ما برای این مساله از استان‌ها خواستیم که تمهیداتی بیاندیشند. معمولا از این افراد امتحان مجدد گرفته شده یا به طرق مختلف سعی شده جبران شود، تا دانشجو متضرر نشود. مشکل قطعی برق برای دانشجویان حین امتحان موردی بوده که از همان چند مورد هم مجدد آزمون گرفته شده است.

وی در واکنش به اینکه پیش‌تر از سوی معاونت حقوقی وزارت علوم مطرح شده بود، بیشترین تقلب در پایان نامه‌ها در میان دانشگاه‌های دولتی به پیام نور برمی‌گردد، گفت: به صورت خاص اینطور نیست که در یک دانشگاه این موضوع بیشتر باشد، اساسا در هر سیستمی مقداری از رفتارهای خلاف مقررات وجود دارد. طبیعتا تعداد دانشجویان دانشگاه پیام نور بیشتر از سایر دانشگاه‌ها بوده و به طور نسبی درصد این آمار بیشتر از دانشگاه‌های دیگر نیست.

محسنی توضیح داد: فرض کنید در هر سیستمی یک دهم درصد تقلب رخ داده باشد، آن وقت ممکن است در دانشگاهی که به طور مثال ۵۰ دانشجو دارد، حتی یک نفر هم تقلب نکرده باشد، اما در جایی که حدود ۱۰ هزار دانشجو دارد آن یک دهم درصد نزدیک به ده نفر خواهد. بنابراین میزان تقلب به نسبت جمعیت دانشجویی دانشگاه بستگی دارد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور در پاسخ به این سوال که این انتقاد نسبت به دانشگاه پیام نور وجود دارد که آموزش‌ها در آن مفید و موثر نبوده به نوعی که دانشجو نمی‌تواند در آخر، پایان نامه خود را ارائه دهد؟ گفت: دانشجویان ما ارائه پایان نامه دارند و قواعد ما نیز همانند سایر دانشگاه‌ها است. در دانشگاه پیام نور هم استاد راهنما و هم استاد مشاور حضور دارند. در نهایت جلسات دفاع نیز طبق قوانینی که وزارت علوم برای سایر دانشگاه‌ها دارند، انجام و کار پایان نامه دانشجویان ارزیابی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز