خبرگزاری کار ایران

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش؛

هدف شورای عالی «ارتقای عملکرد مؤثر» و «بهبود روند فعالیت نظام تعلیم و تربیت» است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۷۱۹

دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش در نشست وزیر آموزش‌وپرورش با مدیران ارشد شورای عالی آموزش‌وپرورش؛ گفت: هدف شورا ی عالی آموزش‌وپرورش «ارتقای عملکرد مؤثر» و «بهبود روند فعالیت نظام تعلیم و تربیت» است.

به گزارش ایلنا، محمود امانی طهرانی، در نشست «محسن حاجی میرزایی» با مدیران ارشد شورای عالی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: هدف شورا ی عالی آموزش‌وپرورش ارتقای عملکرد مؤثر و بهبود روند فعالیت نظام تعلیم و تربیت است، برای این کار از دیدگاه‌ها و پیشنهادهای اعضای کمیسیون‌ها، اعضای شورای عالی آموزش‌وپرورش، فرهنگیان و صاحب‌نظران حوزه تعلیم و تربیت بهره می‌گیرد.

امانی طهرانی با اشاره به نقش مهم و اساسی کار تیمی و گروهی در شورای عالی، افزود: شورای عالی آموزش‌وپرورش یک‌نهاد سیاست‌گذار و قانون‌گذار در حوزه آموزش‌وپرورش است که تاکنون سعی نموده از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی دورمانده و تمام تلاش خود را برای بهبود نظام تعلیم و تربیت فرزندان این مرزوبوم به کار گیرد.

وی ادامه داد: مأموریت اصلی شورای عالی شامل سه محور اصلی می‌شود، اول؛ سیاست‌گذاری، دوم؛ قانون‌گذاری، سوم؛ نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی، که هر سه محور بر پایه پژوهش محوری و ارتباط با مجریان و مخاطبان شکل می‌گیرد.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به بحث سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری در شورای عالی گفت: بر اساس قانون تشکیل شورای عالی آموزش‌وپرورش، وظیفه اصلی این نهاد قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری در حوزه آموزش‌وپرورش است که نتیجه آن حذف موانع و تسهیل روند آموزش‌وپرورش کشور است، برای این کار باید از نگاه صرف قانون‌گذاری به سیاست‌گذاری تغییر رویکرد بدهیم تا بتوانیم با ایجاد نگرش مثبت به موضوعات آموزش‌وپرورش بپردازیم. هدف شورای عالی کمک به بهبود جریان منظم، منسجم و مؤثر نظام تعلیم و تربیت است.

وی افزود: هدف از سیاست‌گذاری در شورای عالی تقویت ابعاد مختلف آن از جمله؛ کنشگری ، مشارکت‌جویی و کیفیت‌بخشی مصوبات و همچنین تقویت مقبولیت و مشروعیت شورای عالی از طریق اتقان، استقلال و اصالت آن است.

امانی طهرانی با اشاره به طراحی الگوی نظارت و ارزشیابی شورای عالی اظهار داشت: نظارت و ارزشیابی دو بال شورای عالی برای اجرای مصوبات است. این نظارت معمولاً با استفاده از ظرفیت معاونت‌ها، نمایندگان شورای عالی در استان‌ها، استفاده از ظرفیت صاحب‌نظران در امر نظارت، استفاده از تجارب زمینه مراکز نظارتی و تعامل با آن‌ها و... انجام می‌شود.

وی با اشاره به لزوم طراحی یک سیستم نظارت دائمی و هوشمند، بیان کرد: باید روش‌های خود مراقبتی و کنترل مصوبات در مسیر اجرا، تقویت نظارت پیشینی و پسینی، توسعه نظارت بر حسن اجرای مصوبات از طریق امکانات و فناوری‌های نوین را طراحی و بکار بگیریم.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه دبیرخانه شورای عالی سه بار موفق به کسب رتبه برتر پژوهشی شده است، اظهار کرد: طراحی و اجرای پروژه‌های پژوهشی موردنیاز جهت تدوین سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، شناسایی چالش‌ها و مسائل کلان آموزش‌وپرورش، پاسخگویی به نیازهای علمی و پژوهشی شورای عالی و کمیسیون‌های مربوط، استفاده از ظرفیت مراکز علمی و پژوهشی، توسعه فرهنگ پژوهش در مدیران و کارشناسان، حمایت مادی و معنوی از کرسی‌های نظریه‌پردازی در علوم تربیتی، تأکید بر پژوهش محور بودن مصوبات شورای عالی، اجرای مطالعات راهبردی آینده‌نگر و تدوین برنامه‌های آینده‌پژوهانه و... برخی از فعالیت‌های حوزه پژوهشی دبیرخانه این شوراست.

وی با تأکید به ارتباط با مجریان و مخاطبان گفت: داشتن ارتباط چند سویه و تلفیقی با مردم، مخاطبان و مجریان رمز ماندگاری سازمان‌هاست که دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش از این قاعده مستثنا نیست.

امانی طهرانی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌هایی که دبیرخانه شورای عالی آموزش‌وپرورش هم‌زمان با تهیه و تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پروش انجام داده این است که تغییر و تحول در آموزش‌وپرورش را یک امر ضروری و حیاتی دانسته که باید به یک مطالبه عمومی و باور ملی تبدیل شود.

وی در ادامه افزود: سند تحول بنیادین با همکاری ملت، دولت و مجلس به‌طور کامل اجرایی می‌شود، آموزش‌وپرورش به‌تنهایی از عهده اجرای این سند برنمی‌آید.

دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش در پایان تأکید کرد: دبیرخانه شورای عالی کما فی السابق باید به محلی برای عرضه دیدگاه‌ها و پیشنهادها درباره بهبود و ارتقای روند آموزش‌وپرورش تبدیل شود، یعنی هرکسی که می‌تواند برنامه و طرحی برای ارتقاء و بهبود روند آموزش‌وپرورش ارائه نماید به‌راحتی به دبیرخانه شورای عالی مراجعه نماید. شورای عالی از همه صاحب‌نظران، فرهنگیان و پژوهشگران برای رفع موانع توسعه و بهبود کار نظام تعلیم و تربیت درخلق ایده و ارائه طرح دعوت به عمل می آورد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز