خبرگزاری کار ایران

در هشتمین نشست طرح تحول محلات کشور مطرح شد؛

اعتیاد یکی از چالش‌ها در محلات است

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۵۸۵

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از مهم ترین حوزه آسیب های اجتماعی در محلات و مناطق حاشیه نشین کشور را اعتیاد برشمرد و گفت: رویکرد اصلی در مساله اعتیاد باید پیشگیری باشد و نباید اجازه ورود افراد جدید به خصوص نسل جوان تر را به چرخه اعتیاد دهیم.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، علی آقا محمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در هشتمین نشست طرح تحول محلات کشور که با حضور نمایندگان دستگاهها در محل وزارت کشور با موضوع اعتیاد و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از آن برگزار شد، با تاکید بر اینکه اعتیاد چالش عمومی در همه کشورهای دنیا است؛ گفت:در حل معضل اعتیاد باید با رویکرد راهبرد محور، تلاش کنیم که با زمینه سازی های مختلف زندگی مناسب و با کرامت را برای معتادان در محلات کشور فراهم کنیم.

وی در این خصوص گفت: به هر روی اعتیاد موضوعی نیست که بتوان از آن گریز داشت و برای همین باید پذیرش واقعیت اعتیاد به سمت مدیریت معتادان و سمت و سو دادن به زندگی آنها برویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه باید دو رویکرد همزمان پیشگیری و سامان دادن به زندگی معتادان را در محلات در پیش بگیریم؛ خاطرنشان کرد: رویکرد اصلی در مساله اعتیاد باید پیشگیری باشد و نباید اجازه ورود افراد جدید به خصوص نسل جوان تر را به چرخه اعتیاد دهیم.

وی در این خصوص گفت: دوره سنی جوانی زیر سی سال مهم ترین دوره ای است که می تواند افراد را به سمت اعتیاد سوق دهد و با توجه به شرایط زیستی در محلات و مناطق حاشیه نشین کشور  احتمال کشیده شدن جوانان به اعتیاد وجود دارد و لازم است در این عرصه با اقدامات پیشگیرانه از قبیل ارائه آموزش ها، برنامه های فرهنگی، مانع از رشد اعتیاد در محلات کشور شویم.

آقا محمدی با تاکید بر اینکه اتخاذ رویکرد سخت و قهری جوابگوی معضل اعتیاد در  محلات کشور نیست؛ اظهار داشت: باید به اعتیاد به عنوان چالشی اجتماعی نگاه کنیم و متناسب با آن راهکاری نرم و غیر قهری اتخاذ کنیم.

وی با اشاره به اینکه به تجربه دیده شده که برخی از معتادان علی رغم همه اقدامات درمانی و آموزشی ترک اعتیاد نکرده اند؛ گفت: باید بر این بخش از جمعیت برنامه های لازم دیده شود و فضایی فراهم شود که بتوانند زندگی شان را به صورت عادی و آرام ادامه دهند.

آقا محمدی در بخش دیگری از صحبت هایش به ضرورت اتخاذ رویکردی واحد و مشخص در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی از قبیل اعتیاد سازمان و نهادهای گسترده ای درگیر و فعالیت دارند و این امر گاها باعث تعارض در تصمیم گیری و عمل می شود.

وی اضافه کرد: متولی گری نهادی مشخص در این عرصه و هم افزایی سایر ظرفیت ها می تواند نقش مهمی در سامان دهی به کاهش آسیب های اجتماعی در کشور در محلات مختلف کشور داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اظهار اینکه با اقدامات موازی دستگاهها، منابع و اعتبارات بودجه در هدف درست و نقطه اصلی سرمایه گذاری نمی شود؛ تصریح کرد: باید با تجمیع امکانات و متولی گری نهادی مشخص بتوانیم بیشترین بهره و استفاده را از منابع موجود در کاهش آسیب های اجتماعی در کشور داشته باشیم.

موضوع تفاوت معتادان متجاهر و عادی از دیگر محورهای مورد اشاره دکتر آقا محمدی در نشست امروز بود و در این خصوص گفت: چالش اصلی در کشور معتادان متجاهر است که این بخش از معتادان در محلات کشور نمود دارند و باید بیشترین دغدغه دستگاههای ذی ربط در این حوزه ساماندهی این طیف از معتادان باشد.

وی افزود: مسأله قاچاق مواد مخدر و قاچاقچیان و شبکه جنایتکار گسترش اعتیاد مسأله دیگری است که جز با قاطعیت و کار اطلاعاتی و قضائی منسجم نمیتوان با آن برخورد کرد  واین مهم کاری است که اگر صورت نگیرد اقدامات اجتماعی ناکارآمد خواهد شد.

آقا محمدی با اشاره به اینکه طبق آمارها مجموع معتادان در کشور رقمی در حدود ۲ میلیون نفر است؛ گفت: این میزان تفاوت زیادی با میانگین معتادان در کشورهای دنیا ندارد اما مهم این است که با اقدامات پیشگیرانه اجازه رشد این جمعیت را در کشور ندهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطر نشان کرد: سلامت عمومی جامعه مهم ترین ابزار پیشرفت و توسعه هر جامعه ای است و مکانیسم رسیدن به این امر مهم در گرو کاهش آسیب های اجتماعی است که باید بیشترین دقت و حساسیت را در این عرصه داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز