خبرگزاری کار ایران

افتتاح مرکز نوآوری «یاس» با حضور سورنا ستاری

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۵۲۱

آیین افتتاحیه مرکز نوآوری «یاس» با حضور معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، رئیس دانشگاه اهل بیت(ع) و دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مرکز نوآوری یاس به عنوان نخستین مرکز نوآوری بین‌المللی کشور صبح روز یکشنبه ۲۰ تیرماه با برگزاری آیین افتتاحیه در همین مرکز به‌صورت رسمی آغاز به کار کرد. 

سورنا ستاری معاون علمی رییس‌جمهور بعد از افتتاح مرکز نوآوری «یاس» از بخش‌های مختلف آن، بازدید به عمل آورد. 

در ادامه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بیان کرد: در آینده‌ای نزدیک ما با یک پدیده جدیدی در کشور مواجه خواهیم بود که آن قدرت فناوری جمهوری اسلامی است. هرچند مشخصا در برخی حوزه‌ها قدرت اول منطقه هستیم اما فرقی بین فناوری و درس‌های دانشگاه وجود دارد، اینکه به دانشی می‌رسیم لزوما به معنای رسیدن به فناوری هم نیست. 

ستاری تأکید کرد: فناوری، زیست بومی مجزا دارد که گرچه دانشگاه بستری برای آن است اما توسعه فناوری با دانشگاه رخ نمی‌دهد بلکه توسعه با فعالیت‌های بخش خصوصی رخ می‌دهد. باید زیست بومی را درست کنیم که بخش خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کند. آن گاه ما صاحب فناوری می‌شویم. برای مثال اگر از کشورهای دیگر مانند آمریکا و کشورهای اروپایی شرکت‌های فناوری را بگیرید، از آن‌ها دیگر چیزی نمی‌ماند. پس ما احتیاج به یک زیست بوم داریم که در آن دانشگاه‌ها تعامل مستقیم با جامعه داشته باشند. 

وی افزود: بارها گفته‌ام، این که معنی ندارد جلوی دانشگاه دیوار می‌کشیم. ما نمی‌توانیم دیواری بکشیم تا فقط افرادی بیایند و یک سری درس‌هایی بخوانند که ربطی به محیط اطرافشان نداشته باشد. پس یکی از راه‌ها این است که زیست بومی داشته باشیم که با دانشگاه تعامل داشته باشد. دانشگاهی که نتواند کوچه پشتی خود را درست کند، چگونه می‌تواند جامعه خود را درست کند؟ زمانی دور دانشگاه شریف پر از غذافروشی بود اما امروز دور دانشگاه شریف نزدیک ۶۰۰ شرکت وجود که بچه‌های نخبه در آنجا کار می‌کنند و مردم تحول در این زمینه را در زندگی روزمره خود می‌بینند، همین اتفاق در دانشگاه تهران، تربیت مدرس و... هم رخ داده است. 

وی ادامه داد: پارک‌های فناوری بخشی از اکوسیستمی است که به آن احتیاج داریم. بخش خصوصی در این پارک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند به طوری که اگر دولت یک میلیارد بیاورد، بخش خصوصی ده میلیارد می‌آورد. اگر از ابتدا تا انتهای این پارک‌ها بروید حتی یک دودکش پیدا نمی‌کنید، چون صنعت امروز صنعت دودکشی نیست و این صنعت با محیط زیست همخوان است. 

معاون علمی رئیس جمهور گفت: بخشی از قدرت فناوری که ما داریم از دیپلماسی فناوری است. یعنی باید بتوانیم محصولات خود را به دیگران بفروشیم و کشورهای همسایه از محصولات ایرانی استفاده کنند. این اتفاق می‌تواند رخ بدهد، سفیران این کار می‌توانند دانشجویان این دانشگاه باشند که برای این موضوع برنامه‌های مفصل داریم. خانه فناوری و نوآوری ایران از برنامه‌های ما در کشورهای هدف صادراتی است. شرکت‌های ما باید بتوانند محصولات خود را بفروشند چون آن موقع است که می‌توانند جذب سرمایه و در ادامه از آن در صنعت استفاده کنند. 

 جوانان باید قدرت فناوری ما را ببینند

رییس بنیاد ملی نخبگان توضیح داد: اینکه دانشگاه چگونه با پارک‌های داخلی تعامل داشته باشد مهم است چون جوانان باید قدرت فناوری ما را ببیند و نام ایران مطرح شود. چگونه است که خارجی‌ها این کار را می‌کنند؟ این اتفاق درباره محصولات ایرانی هم باید رخ بدهد آن‌ها باید به محصولات ایرانی ایمان بیاورند. بچه‌های ما باید از همان دبستان با دستگاه‌های ایرانی کار کنند تا به خودباوری برسند ما از این مرکز نوآوری حمایت می‌کنیم، از مراکز رشد هم حمایت می‌شود. 

وی افزود: اهداف مطرح شده محقق خواهد شد و سفیران این کار دانشجویان این دانشگاه می‌توانند باشند. برای این موضوع برنامه‌های مفصل داریم. خانه فناوری و نوآوری ایران از برنامه‌های ما در کشورهای هدف صادراتی حمایت می‌کنند، شرکت‌های ما باید بتوانند محصول خود را بفروشند، آن موقع است که می‌توانند جذب سرمایه داشته باشند و در ادامه آن را در صنعت استفاده کنند. 

ستاری تأکید کرد: باید برای تجاری‌سازی محصولات حوزه‌های علوم انسانی هم بحث کنیم. تجاری‌سازی موضوعی است که خود را در محصولات نشان می‌دهد. چون آن محصولات باید با روح کشور سازگار باشند. ما شرکت‌های خلاق را راه انداخته‌ایم، خانه‌های خلاق هم راه افتاده است که فرهنگ و زیست بوم جدیدی برای انتقال فرهنگ علوم انسانی است.

در ادامه سعید جازاری رییس دانشگاه اهل بیت (ع) ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد: امروز روز توسل به امام جواد (ع) و روز مبارکی است، روز شهادت ایشان به‌عنوان روز توسل محسوب می‌شود، لذا از این امر مقدس، برای افتتاح و آغاز کار مرکز جدید نوآوری فنون و علوم «یاس» مدد می‌جوییم. 

وی افزود: این مرکز ذیل دانشگاه اهل بیت (ع) تأسیس شده که یکی از ظرفیت‌های ارزشمند نظام است. باید بگویم ۱۴ سال در پاریس به عنوان یک محقق حضور داشتم و سپس با ملاقات آیت‌الله رمضانی متوجه شدم می‌توان ظرفیت‌های آموزشی کشور را توسعه داد. این دانشگاه به معنای خاص کلمه، «بین‌المللی» است. گاهی موسساتی بین‌المللی می‌بینم که فقط این نام را یدک می‌کشند، اما اینجا همه دانشجویان از خارج پذیرش شده‌اند. اهمیت بین‌المللی بودن در «دیپلماسی علمی نظام» است. به طوری که کشورهای مجاور بر سر این موضوع رقابت سنگین دارند. به دکتر ستاری تبریک می‌گویم که جای خوبی را برای این امر انتخاب کرده‌اند. اینجا دانشگاهی در حوزه تعلیم و تعلم مسلمانان با گرایش اهل بیت است. 

جازاری ادامه داد: ما در خاورمیانه ۲۰۸ دانشگاه کاتولیک داریم که ابتدا دانشگاه دینی بودند، امروز از بیروت تا امارات وجود این دانشگاه‌ها را می‌بینیم که هدفشان این است که مذهب کاتولیک را معرفی کنند، هرچند آن دانشگاه‌ها اهداف دیگری هم در دل خود دارند. 

اینجا تعلیم دانشجویان مسلمان را برعهده داریم

رییس دانشگاه اهل بیت (ع) عنوان کرد: در اینجا ما تعلیم دانشجویان مسلمان را به عهده داریم که این امر اهمیت دانشگاه را دوچندان کرده است. دانشگاه اهل بیت یک دانشگاه جامع و دارای چندین رشته است. ما تفاهم‌نامه‌های ارزشمندی را در این دانشگاه داریم که برخی از آن‌ها برای اولین بار در ایران منعقد شده‌اند. بنابراین مرکز نوآوری برای چنین شهرِ دانشگاهی اهمیتی دو چندان دارد. 

جازاری با بیان اینکه قداست دانشگاه در این است که به نام اهل بیت (ع) فعالیت می‌کند، توضیح داد: ما می‌توانیم ادعا کنیم در خاورمیانه مهمترین دانشگاهی که به نام اهل بیت (ع) است، همین‌جاست. پس با توجه به اینکه شیعه هستیم باید نسبت به این دانشگاه عرق داشته باشیم. هرچند ما مشکلات زیادی در بحث بودجه داشتیم اما توانستیم برخی از ایرانیان را با این مرکز فناوری به ایران برگردانیم. 

ظرفیت کم‌نظیر مجمع جهانی اهل بیت (ع) 

در ادامه مراسم آیت‌الله رضا رمضانی دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) اظهار کرد: از وقتی که دکتر ستاری این مسئولیت را پذیرفته‌اند کارهای مفید بسیاری انجام داده‌اند. مجمع جهانی اهل بیت مجموعه‌ای است که از شورای عالی داخلی و خارجی تشکیل شده و مقام معظم رهبری فعالیت‌های ایشان را تنظیم می‌کنند. این مجمع با بیش از ۱۴۵ کشور مرتبط است و ظرفیت کم‌نظیری دارد. یک سری مجموعه اقماری هم دارد که الان به زبان عربی فعالیت دارند و امیدواریم بتوانیم برخی زبان‌های دیگر را هم اضافه کنیم. دانشگاه هم زیرمجموعه همین مجمع است. 

وی درباره کارکرد این دانشگاه بیان کرد: غیر از ارتقای سطح ملیت‌ها باید ارتقای علمی هم در دانشگاه صورت بگیرد و امیدوارم این امر مبارک محقق شود. ما خبرگزاری ۲۵ زبانه داریم که البته الان به دلیل کمبود بودجه همه زبان‌های آن فعال نیست. این مجموعه مبلغان بومی و سرمایه‌های دیگر هم برای تمشیت امور شیعیان در دنیا دارد که این موضوع می‌تواند دیپلماسی عمومی ایجاد کند. امیدواریم دانشگاه هم بر اساس اهدافی که پیش‌بینی شده به خدمات خود ادامه بدهد. باید بگویم با مدیریت جدید، نگاه ما هم تحولی است چون طی حکمی که مقام معظم رهبری صادر کردند، این مطالبه به‌حق را از ما داشتند و خواستند که نگاه تحولی داشته باشیم. پس باید این سیر تحولی در همه امور وجود داشته باشد. گمان می‌کنم دانشگاه هم قدم‌های تحولی خود را سپری می‌کند. 

آیت‌الله رمضانی توضیح داد: ما از همان روز اول گفتمانی را مورد بررسی قرار دادیم و همواره بر آن تاکید می‌کنیم که مربوط به افزایش توان علمی است. ما با همه تحریم‌ها امروزه از نظر علمی در میان ۲۰۰ کشور جزو بیست کشور اول هستیم. به هر حال یک زمانی مسلمانان مرکز ثقل علوم بودند. یکی از اتفاقات مبارکی که در نظام جمهوری اسلامی در حال رخ دادن است، جنبش علمی است. به نظرم بار دیگر ایران جایگاه خود را در حوزه علم و اندیشه پیدا می‌کند و امیدوارم بتواند جزو ده کشور برتر باشد. البته در برخی رشته‌ها این اتفاق رخ داده، بحثی که الان در دانشگاه مطرح است این است که چگونه این مهارت‌ها را صادر کنیم. 

وی افزود: برنامه‌ریزی‌هایی که در دانشگاه صورت گرفته نیاز به حمایت بیشتر دارد و می‌شود روی این دانشگاه حساب باز کرد. به نظرم در این صورت مرتبه دانشگاه در امر دیپلماسی عمومی ارتقا پیدا می‌کند. ما از ۱۵ کشور در اینجا دانشجو داریم و باید در این راستا توسعه ملت‌ها را داشته باشیم. البته با نگاه رویکردی که در مجمع پدید آمده است، به نظر می‌رسد در آینده با تفاهم و تعامل زمینه برای تحول ایجاد می‌شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز