خبرگزاری کار ایران

آتش‌سوزی نارک مهار نشده؛

منطقه حفاظت شده «خامی» گچساران هم در محاصره آتش قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۴۹۳

فرماندار گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد از شروع آتش سوزی در ارتفاعات حفاظت شده "خامی" این شهرستان خبرداد.

" علیرضا اتابک " در گفت و گو با ایلنا از دوگنبدان گفت: شعله های آتش در ارتفاعات " خامی " گچساران حوالی ساعت 23 دیشب شروع شده و متاسفانه در آن جا هم مثل ارتفاعات نارک که هم اکنون در حال خاموش کردن شعله های آتش آن هستیم کار به سختی جلو می رود.

وی وزش باد، ارتفاعات سخت گذر و گرمای طاقت فرسا را از مهمترین مشکلات کنونی برای مهار نمودن شعله های آتش در ارتفاعات خامی و نارک شهرستان گچساران عنوان کرد.

فرماندار گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: تاکنون 2 سورتی پرواز به ارتفاعات " خامی " اعزام و تعدادی از نیروهای امدادی در حال خاموش نمودن شعله های آتش هستند.

اتابک افزود: ارتفاعات خامی منطقه حفاظت شده بوده که مسوولیت خاموش نمودن شعله های آتش آن به اداره کل حفاظ محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد واگذار شده است.

وی گفت: میزان خسارات وارده به مناطق حفاظت شده خامی نامعلوم و امیدواریم وحوش در این منطقه در شعله های آتش گرفتار نشده باشند.

به گزارش ایلنا، منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰ هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

کوه سه هزار و ۱۷۲ متری خامی با ۱۰ قله بالای سه هزار متر ارتفاع، یکی از کوه های رشته کوه زاگرس است و بین دو شهرستان گچساران و باشت واقع شده است.

بیش از این هفت  فقره آتش سوزی امسال در مناطق کوه خامی، دیل، کوه مشرف به تلخاب شرین، تپه های مشرف به کوی کارکنان و نارک در شهرستان گچساران رخ داد.

بیش از ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۱۱۵ هزار هکتار جنگل در گچساران وجود دارد.

منطقه حفاظت شده خامی ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار وسعت دارد و این منطقه کوهستانی در سال ۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز