خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تاثیر ۶۰ درصد دروس عمومی و تخصصی دبیرستان در آزمون ۱۴۰۲ / پاسخ به سوءاستفاده احتمالی مافیا از کنکور دو مرحله‌ای

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۴۷۶

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ آزمونی که بناست طی دو مرحله برگزار شود، برای پایه دوازهم مانند امتحانی است که به طور معمول دانش آموزان در آن شرکت می‌کردند، ولی تفاوت آن،‌ این است که آزمون دوره دبیرستان یک امتیاز ۶۰ درصدی در پذیرش دانشگاه خواهد داشت.

«سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی‌ در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا،‌ در توضیح طرح برگزاری دو مرتبه کنکور در سال بیان کرد: طرح برگزاری دو مرتبه کنکور در سال، ۱۲ ماده دارد که شش ماده آن در جلسه قبلی شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است.

وی توضیح داد: مباحث، ناظر بر این بود که کنکور دو مرتبه در سال برگزار شود،‌ به این منظور که اگر افراد نتوانستند در یک مرحله جایگاه مناسبی را پیدا کنند، شش ماه بعد بتوانند در امتحان بعدی شرکت کنند. این رویه موجب کاهش اضطراب در داوطلبان خواهد شد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ضمن اینکه، امتیازی که شخص از این آزمون کسب می‌کنند تا دو سال اعتبار دارد. به عنوان مثال ممکن است، با آن امتیازی که متقاضی، امسال آن کسب کرده در رشته مورد نظر پذیرفته نشود اما اگر سال بعد اقدام کند، قبول شود. یا حتی این امکان هم فراهم خواهد بود که به عنوان مثال داوطلب سنجش را در سال جاری انجام دهد، اما سال آینده به دانشگاه برود.

وی بیان کرد: جنبه مهم دیگر این طرح آن است که آموزش و پرورش ۱۲ سال برای دانش آموز زحمت می‌کشد، بنابراین باید به این دوره‌ای که هم دانش آموز و هم آموزش و پرورش تلاش می‌کنند توجه کرد.

عاملی گفت: ۶۰ درصد ارزیابی دروس عمومی و تخصصی در دوره دبیرستان مورد ملاحظه قرار می‌گیرد و کنکور سراسری هم ۴۰ درصد سهم نمره را دارد. همچنین سوالات هم ناظر بر دروس تخصصی است. این موارد که عنوان شد، جزو بندهایی بوده که تصویب شده است.

وی در واکنش به احتمال سوءاستفاده از مافیای کنکور از این طرح بیان کرد: اینطور نخواهد بود، زیرا سوالات آزمون پایه دوازدهم کیفی تشریحی بوده و به شکل تستی نیست. سوالات استاندارد و ملی خواهد بود و مرکز سنجش آموزش برگزار کننده آن است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:‌ آزمونی که بناست طی دو مرحله برگزار شود، برای پایه دوازهم مانند امتحانی است که به طور معمول دانش آموزان در آن شرکت می‌کردند ولی تفاوت آن،‌ این است که آزمون دوره دبیرستان یک امتیاز ۶۰ درصدی در پذیرش دانشگاه خواهد داشت.

وی اضافه کرد:‌ این طرح آزمونی از سوی آموزش و پرورش است، مافیای کنکور و کلاس‌های کنکور نمی‌توانند به آن ورود کنند. همچنین سوالات تستی نیست، اما سوالات کنکور به شکل تکنیکی و تستی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده ۷ سیاست‌های سنجش و پذیرش که به موضوع سهمیه‌های کنکور تعلق داشت، مورد بررسی قرار گرفت و ماده ۸ ، ۹ و ۱۰ این مصوبه در دستور جلسه بعد شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز