خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

ناکامی وزارت بهداشت در تحقق شعار "کرونا را شکست می‌دهیم"/ تولید ۸ واکسن در کشور نشان‌‌دهنده عدم نیازسنجی و اولویت‌بندی است/ مردم با نارضایتی و خشم در انتظار تزریق واکسن هستند

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۰۱۰۲

پژوهشگر و جامعه‌شناس سلامت گفت: نظام سلامت یک سری برنامه‌ها و وعده‌هایی مطرح می‌شود که به هیچ کدام از آنها متاسفانه عمل نمی‌شود و اگر هم به آن موارد عمل شود به غیرقابل انتظارترین نوع عمل می‌شود.

«سیمین کاظمی» پژوهشگر و جامعه‌شناس سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره تبعات اجتماعی روند نامطلوب واکسیناسیون در کشور بیان کرد: اول باید به این اشاره کنم که هر چه روند واکسیناسیون به تعویق بیفتد، کنترل این همه‌گیری طولانی‌تر می‌شود، بنابراین این بحران ادامه‌دار خواهد شد.الان هم که می‌بینیم موج پنچم کرونا شروع شده و مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به شدت شلوغ هستند، این موضوع خودش به بدتر شدن شرایط کمک می‌کند.

به بسیاری از وعده‌های تزریق واکسن عمل نشد

کاظمی افزود: موضوع دیگر این است که در نظام سلامت یک سری برنامه‌ها و وعده‌ها مطرح می‌شود که به هیچ کدام از آنها متاسفانه عمل نمی‌شود و حتی اگر هم به آن موارد عمل شود به غیرقابل انتظارترین نوع عمل می‌شود، مثل واکسیناسیون سالمندان که اگرچه جزو گروه‌های اول تزریق بودند، اما هنوز به طور کامل این گروه پرخطر واکسینه نشده‌اند.

وی گفت: از تبعات چنین موضوعی این خواهد بود که نارضایتی عمومی در زمینه واکسیناسیون بیشتر می‌شود و مردم دیگر منتظر برنامه‌های دولت نمی‌مانند، دقیقا مثل همین الان که برای انجام واکسیناسیون به کشورهای دیگر می‌روند، در واقع کسی که دستش برسد، برای جان خودش کاری می‌کند تا واکسیناسیون را انجام دهد، اما کسی که دستش کوتاه است با نارضایتی و خشم در انتظار واکسن می‌ماند.

تهدید سلامت سالمندان در صف‌های طولانی واکسیناسیون

کاظمی با اشاره به وضعیت نامطلوب نوبت‌دهی به سالمندان برای تزریق واکسن، ادامه داد: در رابطه با سالمندان باید اشاره کرد که اول سلامت جسم آنها در این ماجرا مطرح است که این افراد مجبور هستند، در صف‌هایی که زیر آفتاب است قرار گیرند که همین فضا برای سالمندان پرخطر است، چون در معرض ویروس قرار می‌گیرند. خیلی از این افراد بیماری‌های زمینه‌ای دارند و باید در مدت طولانی در گرمای آفتاب منتظر باشند. در گذشته در مواردی جلوی درب منازل تست کرونا می‌گرفتند، این برنامه را می‌توانستند برای تزریق واکسن به سالمندان هم انجام دهند و واکسن را جلوی درب منازل بزنند تا سالمندان هم به این اندازه معطل نشوند.

حمایتی از سالمندان در تزریق واکسن نشد

کاظمی ادامه داد: در جامعه‌ی ما متاسفانه حمایت خاصی از سالمندان وجود ندارد و عمدتا این گروه متکی به خانواده‌های خود هستند، یعنی خیلی از این سالمندان برای اینکه بخواهند واکسن بزنند باید با حمایت فرزندان خود به مراکز بروند و امکان دارد وقتی پروسه واکسیناسیون طول بکشد از تزریق واکسن به سالمند خود منصرف شوند و باید حتما به این مسائل در روند واکسیناسیون نیز توجه شود.

وی با اشاره به سفر برخی افراد به ارمنستان برای تزریق واکسن، گفت: این ماجرا که افرادی برای تزریق واکسن به کشورهای دیگر همچون ارمنستان سفر می‌کنند، تبعیض در دسترسی به واکسن را کاملا نشان می‌دهد، یعنی وقتی قرار است دولت واکسیناسیون را انجام دهد، اما انجام آن به صورت برنامه‌ریزی شده و همگانی پیش نرود، برنامه‌هایش مختل شود و نتواند به وعده‌هایی که داده عمل کند، در این بین عده‌ای که  از منابع مالی بیشتر برخوردار هستند به این فکر می‌افتند که از طریق راه‌های دیگر جان خود را نجات دهند، اما موضوع این است که همه از این منابع مالی برخوردار نیستند تا بتوانند از راه‌های دیگر واکسیناسیون را انجام دهند و این کاملا نشان دهنده‌ی شکاف در جامعه است، در واقع این نوع عملکرد، شکاف طبقاتی و هم شکاف ملت و دولت را به دنبال دارد.

ناکامی وزارت بهداشت در تحقق شعار "کرونا را شکست می‌دهیم"

این جامعه‌شناس سلامت با اشاره به شعار وزارت بهداشت مبنی بر "کرونا را شکست می‌دهیم" افزود: در نظام سلامت وقتی کرونا شایع شد، شعارشان این بود که ما کرونا را شکست می‌دهیم، این شعار اوایل امیدوار کننده بود و باعث همبستگی ملی شده بود، اما به تدریج دیدیم که این جمله فقط یک شعار بوده و عدم تحقق آن بسیاری را ناامید کرد.

وی گفت: از طرف دیگر هم وقتی این همه‌گیری خیلی طول بکشد برنامه‌های سابق افراد درست پیش نرود، دچار انزوا می‌شوند و این حالت پیش‌بینی ناپذیری خودش باعث ایجاد اضطراب خواهد بود و افسردگی بین جامعه را تشدید می‌کند. برای برون رفت از این مشکل، لازم است هر چه زودتر این همه‌گیری کنترل شود.

کاظمی ادامه داد:  موضوع دیگری که در مورد واکسن باید بگویم، این است که ما چندین واکسن در حال تولید داریم که متاسفانه این نشان می‌دهد، نیازسنجی و اولویت‌بندی وجود ندارد، یعنی به نیازها و اولویت‌های مردم توجه نمی‌شود، درست است که ما می‌دانیم ایران زیرساخت تولید واکسن را دارد و برنامه‌های واکسیناسیون عمومی که برای کودکان انجام می‌شود همه تولید داخل هستند، اما الان در شرایط همه‌گیری و بحرانی که هستیم مردم انتظار ندارند که نظام سلامت آن بودجه‌هایی که دارد را در مرحله‌ی آزمایش واکسن صرف کند.

واکسیناسیون به حال خودش رها شده است

وی افزود: درست است که دسترسی به واکسن داخل بسیار خوب است، اما مسئله این است که در حال حاضر مردم فقط خواهان این هستند که واکسن وجود داشته باشد تا بتوانند از آن استفاده کنند، حال این واکسن ساخت‌ کشور دیگر یا از سهم سبد کووکس باشد. متاسفانه به نظر می‌آید، در رقابت در تولید واکسن به نیازهای مردم آن طور که باید توجه نمی‌شود.

کاظمی گفت: متاسفانه برنامه‌های پیشگیری و آموزش‌های همگانی هم کنار گذاشته شده، به طور مثال قبلا گفته می‌شد، افراد مبتلا باید یکسری پروتکل‌ها را رعایت کنند و در رابطه با رعایت بهداشت فردی صحبت‌هایی می‌شد، اما الان هیچ کدام از آنها دیده نمی‌شود و این مسائل خود به همه‌گیری بیشتر در جامعه کمک می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز