خبرگزاری کار ایران

سخنگوی ستاد ملی کرونا:

کاهش شدید رعایت پروتکل‌ها/ مشاهده ویروس دلتا در مناطق مختلف کشور

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۶۰۴

سخنگوی ستاد ملی کرونا گفت: در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی ویروس در حال گسترش است و متاسفانه رعایت پروتکل‌ها هم با افت مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «علیرضا رئیسی» سخنگوی ستاد ملی کرونا، در حاشیه جلسه‌ی ستاد کرونای تهران، با اشاره به وضعیت شیوع کرونای هندی در دیگر کشورها، بیان کرد: در دنیا موج جدیدی از ویروس دلتا که همان ویروس هندی است در حال گسترش است که در حال حاضر ۶۸ کشور درگیر شدند، در برزیل بیشترین آمار مرگ و میر را شاهد هستیم، در هندوستان هم با وجود کاهشی که داشتند  الان ۷۵۰ مرگ به بالا را دارند و در کشورهای دیگر هم  بیماری در حال گسترش است.

وی ادامه داد: در کشور خودمان هم استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب شرقی ویروس در حال گسترش است و متاسفانه رعایت پروتکل‌ها هم با افت شدید مواجه شده است و الان به کم‌تر از ۶۹ درصد رسیده، در صورتی که برای اثر بخشی پروتکل‌ها در برابر ویروس باید در کل بالای ۸۵ درصد رعایت شود.

او ادامه داد: ویروس دلتا در جای جای کشور پیدا شده و الان ۹۲ شهر قرمز، ۱۸۳ شهر نارنجی و ۱۷۳ شهر هم زرد است و بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر هستند.

رییسی افزود: برخی از استان‌ها ابتدای درگیری قرار دارند که اگر خوب رعایت کنند، می‌توانند بیماری را مهار کنند، اما اگر سهل‌انگاری کنند بیماری می‌تواند کل استان را درگیر کند، مثلا در استانی مانند اصفهان فعلا فقط شهر اردستان درگیر و قرمز است، در ایلام یک شهر مهران درگیر است و خراسان شمالی و خراسان جنوبی هم فقط یک شهر درگیر دارند.

وی گفت: همچنین در کرمانشاه فقط گیلان‌غرب درگیر است، در کهگیلویه و بویر احمد فقط گچساران درگیر است و در گیلان و استان مرکزی هم فقط یک شهر درگیر است، اما متاسفانه بقیه استان‌ها تعداد شهرهای درگیرشان بالاست.

رییسی ادامه داد: در تهران ۱۰ شهر؛ اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه، قرچک درگیر  است. همچنین ۱۰ شهر استان سیستان و بلوچستان درگیر است که تقریبا سراسر استان درگیر شده است، همچنین استان فارس شهرهای جنوبی و جنوب شرق استان درگیری دارند.

وی افزود: در کرمان ۱۵ شهر و در هرمزگان ۱۱ شهر درگیر هستند، به همین صورت استان های مختلف درگیری‌های مختلف دارند و حتما نیاز است پروتکل ها با دقت بیشتری رعایت شود.

رئیسی در مورد وضعیت مرزهای کشور بیان کرد: نیروی انتظامی و ستاد نیروهای مسلح و سپاه تاکنون اقدامات خوبی برای کنترل مرزهای شرقی انجام دادند و امروز تاکید شد که کنترل مرزها به ویژه در مرزهای شرقی کشور تشدید شود.

وی گفت: اقدامات نظارتی زیادی در مرزها انجام می‌شود و ۱۱۷ درصد رشد نظارت و مراقبت خواهد شد، اما باز هم تاکید شد که بیش از این کنترل شود و موضوع دیگری که در ستاد مطرح شد این بود که به طور ویژه استان‌های درگیر مورد نظارت و دقت و کمک  قرار دهیم، به ویژه در سیستان و بلوچستان که ارتباط مستقیمی با استاندار و دانشگاه آنجا برقرار شد و مسائل و مشکلات مطرح و قرار شد به صورت ویژه کمک‌هایی ارسال شود و اگر نیاز باشد، کمک‌های بیشتر هم انجام شود.

رئیسی افزود: البته زیرساخت‌ها برای شیوع بیماری و پذیرش بیمار مهم است، خوشبختانه در زمینه اکسیژن ساز و تخت در استان سیستان و بلوچستان مشکل خاصی نیست، اما اقدامات بیشتری به ویژه در حوزه نظارت و رعایت پروتکل‌ها و اعمال قانون با پروتکل شکنان نیاز است که در این منطقه انجام شود.

وی بیان کرد: میزان رعایت پروتکل‌ها در سیستان و بلوچستان به طور میانگین زیر ۵۰ درصد است و نیاز است که مردم آن منطقه در رعایت پروتکل‌ها دقت بیشتری را داشته باشند و قرار شد در سیستان و بلوچستان بسیاری از اماکن و ادارات تعطیل باشند، از جمله بانک‌ها و ادارات دولتی، مگر آن‌هایی که خیلی ضروری هستند، باز باشند.

رئیسی افزود: در استان‌هایی هم که شهر قرمز در آن‌ها اعلام شد، بر اساس پروتکل‌ها و رنگ بندی که وجود دارد، باید اقداماتی اعمال شود، مثلا در شهرهای قرمز کارکنان دولتی حداکثر ۳۰درصد باید حضور یابند و بقیه باید دورکار باشند، البته به جز مشاغل بسیار ضروری که حداکثر تا ۵۰ درصد می‌توانند کار کنند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا، در مورد وضعیت واکسیناسیون کرونا، گفت:  در هفته‌ای که گذشته سرعت واکسیناسیون بهتر شد و طی این هفته و به ویژه هفته‌ی آینده سرعت واکسیناسیون قابل قبول خواهد بود، میزان قابل توجهی هم واکسن در اختیار خواهیم داشت.

وی افزود: در سطح کشور  ازدحام و تجمع آنچنانی طی هفته‌ی گذشته نداشتیم و واکسیناسیون خوب و روان انجام شد و در دو یا سه مرکز شلوغی‌هایی بود که با تمهیداتی نظیر افزایش مراکز تجمیعی و نوبت دهی، آنجا هم به وضعیت عادی بازگشته و واکسیناسیون با سرعت و دقت بهتری ادامه پیدا خواهد کرد.

رئیسی گفت: بنابراین مردم نگران دز دوم واکسن نباشند و قطعا کسانی که دز اول را دریافت کردند، دز دوم را هم دریافت می‌کنند، الان تقریبا وضعیت انجام واکسیناسیون گروه سنی که اعلام کردیم مطلوب و مناسب است و طی هفته‌ی آینده به احتمال خیلی زیاد گروه سنی پایین‌تری اعلام می‌کنیم که واکسیناسیون انجام دهند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا افزود: قابل ذکر است که خوشبختانه قریب به ۳۰۰ هزار دز واکسن داخلی برکت به دستمان رسیده که توزیع هم شده است و امید داریم در هفته‌های آینده میزان واکسن‌های تولید داخل و خارجی افزایش یابد و سرعت واکسیناسیون قابل قبول باشد.

وی گفت: تا کنون حدود ۷ میلیون دز واکسن توزیع کردیم که حدود ۲ میلیون نفر هر دو دز و حدود ۴ میلیون نفر هم دز اول را دریافت کردند که دز دوم را هم دریافت خواهند کرد و قطعا در هفته‌های آینده وضعیت تامین واکسن ما بسیار مطلوب‌تر خواهد بود چون طبق برنامه از شهریور ماهیانه ۱۰ میلیون دز واکسن داخلی به دستمان خواهد رسید و تا پایان سال همه گروه هدف کشور را واکسینه می‌کنیم.

او افزود: مردم برای واکسن به سیستم نوبت دهی توجه کنند و افرادی که پیامک دریافت نکردند مستقیما به مراکز مراجعه نکنند که باعث شلوغی نشود چون حدود ۸۷۰ مرکز تجمعی داریم که ۷۵  مرکز در تهران است و از این جهت با توجه به موجودی واکسن روزانه توانایی واکسیناسیون ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دز را داریم و این توانمندی به ۵۰۰ هزار دز واکسن در روز هم خواهد رسید.

رئیسی گفت: از مردم می‌خواهم پروتکل‌ها را جدی بگیرند چون در صورت عدم توجه به پروتکل‌ها خیز و پیک بعدی اتفاق می‌افتد و این می‌تواند نگران کننده باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز