خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون آموزش در گفت‌وگو با ایلنا:

جذب نیرو از بین تجمع‌کنندگان یکی از دلایل افت کیفیت آموزش و پرورش است/ ۵۰ درصد املاک وزارتخانه رها شده و سند ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۶۸۰۴

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش با وجود کمبود اعتبار از ذخایر خود درست استفاده نمی‌کند، چرا که ۵۰ درصد املاک این وزارتخانه رها شده و سند ندارند.

حجت‌الاسلام «احمدحسین فلاحی» سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به تجمع‌ اخیر کارنامه سبزها در مقابل آموزش و پرورش گفت: راه‌حل مشکل این افراد، تجمع نیست. به هر حال آموزش و پرورش با اعلام ظرفیت‌ها،  نیروی مورد نیاز خود را در مقاطع مختلفی که توانسته اعتبار آنها را تامین کند، پذیرش کرده است.

وی افزود: پیگیری‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و سازمان امور اداری استخدامی انجام شده که طی آن به وزیر آموزش و پرورش قول داده شده است، نزدیک به ۱۰ هزار ظرفیت دیگر به سقف قبلی، اضافه شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: متاسفانه بحث تجمع سال‌هاست که جا افتاده و خیلی از نیروهای آموزش و پرورش با همین شیوه تجمع پذیرفته شده‌اند و این باعث شده کیفیت آموزش و پرورش پایین بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش چند سال است با کمبود نیرو مواجه است، چرا از کارنامه سبزها استفاده نمی‌کند؟ گفت: این که آموزش و پرورش کمبود نیرو دارد درست است، این نهاد اکنون ۲۲۰ هزار نفر کمبود نیرو دارد. از طرف دیگر جوانان مستعدی که می‌توانند در این قضیه ایفای مسئولیت کنند، زیاد هستند، پس باید تدابیری اتخاذ شود.

حجت الاسلام فلاحی در ادامه توضیح داد: راه تامین نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش از طریق دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است، اگر به غیر از این دو مسیر بخواهیم راه دیگری برویم و نیرو جذب کنیم همین وضعیتی فعلی را شاهد خواهیم بود.

وی بیان کرد: بعضا گفته می‌شود، ۷۰ درصد نیروی آموزش و پرورش از بین همین تجمع‌کنندگان مقابل مجلس و وزارتخانه گرفته شده است و در واقع عاقبت آموزش و پرورش را به بد جایی می‌برد؛ بنابراین باید ظرفیت دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی افزایش یابد. یکی از شکایاتی که اغلب به ما ارائه می‌شود، این است که برخی فارغ‌التحصیلان دانشگاه شهید رجایی با اینکه دوره گذراندند، ولی جذب نشدند و باید به این مساله هم باید پاسخ داده شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طی چند سال گذشته دولت ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را کاهش داده و ظرفیت آن را از ۲۵ هزار نفر به ۳۵۰۰ نفر رسانده است، یعنی عملا کار را تعطیل کرده است. وقتی امروز می‌گوییم که آموزش و پرورش ۲۲۰ هزار نفر کمبود نیرو دارد به خاطر همین تصمیم گیری و به دلیل تخلفاتی بوده که در مسیر جذب نیرو صورت گرفته است.

وی افزود: نمی‌گویم اینها مشتاق معلمی نیستند، ولی راه حل مشکلات اینها صرفا از طریق آموزش و پرورش نیست و باید مسیرهای دیگری را باز کرد تا اصل اشتغال در کشور حل شود. اگر اشتغال در جایی غیر از آموزش و پرورش باشد، خیلی‌ها مستعد جاهای دیگر هستند. به عنوان مثال اکنون در وزارت جهاد کشاورزی کمبود نیرو داریم و اگر افراد تخصص داشته باشند باید در آنجا جذب شوند و مسیرهای دیگر هم وجود دارد.

حجت الاسلام فلاحی تاکید کرد: من راه حل را تجمع نمی‌دانم، این گروهی که مقابل وزارتخانه تجمع کردند، چند روزی است که مقابل مجلس هم تجمع کردند و برخی هم از راه‌های دور آمده بودند، اما در نهایت نتیجه‌ای هم حاصل نشد. در واقع حل مشکل کارنامه سبزها ارتباطی به تجمع ندارد، زیرا آن‌ها می‌گویند که در آزمون قبول شده‌ایم.

وی افزود: من در جمع تجمع‌کنندگان صحبت کردم، ولی اصل موضوع تامین اعتبار است. به عنوان مثال اکنون آموزش و پرورش برای رتبه‌بندی معلمان ۱۶ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد، در حالی که دولت فقط ۵۲۰۰ میلیارد دارد و این مشکل منابع مالی است. همین مساله آموزش و پرورش را مجبور کرده، معاونان و مدیران را به کلاس بفرستند یا از معلمان موجود اضافه کاری بکشد که این امر کیفیت آموزش و پرورش را پایین می‌آورد بنابراین باید مساله مالی حل شود.

حجت الاسلام فلاحی گفت: از طرفی ۵۰ درصد املاک آموزش و پرورش هم رها شده و سند ندارند و از ذخایر موجود آنهم درست استفاده نمی‌شود که البته مربوط به یک دوره نیست، طی سال‌های اخیر این اتفاق افتاده است. مشکل اساسی آموزش و پرورش منابع مالی است که باید تامین شود، سپس نیرو بگیرد، به آن‌ها آموزش دهد و وارد سیستم آموزش و پرورش شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز