خبرگزاری کار ایران

مهمترین علت توسعه نیافتگی شهر آفتاب فقدان زیربناهای لازم است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۹۲۹

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با بیان اینکه مهمترین علت توسعه نیافتگی شهر آفتاب این است که شهرداری فاقد منابع لازم است گفت: این مکان ۳۰۰ هکتاری سرمایه عظیمی است و لذا نباید از اتخاذ تصمیمات بزرگ صرف نظر کنیم.

به گزارش ایلنا،‌ حسن رسولی در سیصد و پنجمین جلسه شورا و در جریان بررسی لایحه «اعطای مجوز جهت انعقاد قرارداد احداث و تکمیل پروژه‌های نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب» گفت: سند بالادستی ما طرح جامع شهر است و این شهر آفتاب به عنوان یک مجموعه نمایشگاهی هم در طرح جامع و هم در طرح تفصیلی تصویب شده و اینکه ما بیاییم این جا را تبدیل کنیم به شهر بازی و یا به عنوان فضایی برای دستفروشی راه بیاندازیم پیشنهاد چنین موضوعات به دلیل اینکه اختیار نداریم، منتفی است. 

وی ادامه داد: همانطور که آقای میر لوحی گفتند: «ظرف ۴ سال گذشته همان فضای راکد اقتصادی باعث رکود در این بخش نیز شده بود»، گرچه پیشنهادات مختلفی مطرح بود از واگذاری به بخش خصوصی با سرمایه گذار خارجی و خود من چندین جلسه با اتاق بازرگانی داشتم. پیشنهاداتی هم مبنی بر تهاتر این فضا با شرکت نمایشگاه‌های بین المللی بود که عملا به دلیل همین فضای راکد به نتیجه نرسید. 

رسولی همچنین با اشاره به سخن محسن هاشمی که چرا در حقیقت جدول آورده‌مان با تعبیر من با بزرگ شماری مطرح شده است، گفت: ظرف این مدت این عرصه‌هایی که بناست در قالب مشارکت واگذار شود فاقد سند بوده و برای تک تک این عرصه‌ها سند دریافت شده است. لذا این عدد متری ۱۰ میلیون تومان قیمت رسمی کارشناس دادگستری بوده که وفق قانون مناقصات عمومی به عنوان قیمت پایه آورده شده است. 

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ادامه داد: نکته بعدی اینکه مهمترین علت توسعه نیافتگی شهر آفتاب این است که شهرداری فاقد منابع لازم بوده و هست و نیز بخش خصوصی به دلیل همان‌عدم اطمینان، رغبتی برای ورود به این بخش نداشته است. آنچه که در قالب این ۵ پروژه به تصویب کمیسیون رسید این بود که شرایطی فراهم کنیم تا بخش خصوصی ترغیب شود و بیایید بستری را فراهم سازد تا از سایر ظرفیت‌های شهر آفتاب بهره برداری شود تا در آینده شورای ششم و مدیریت شهری آینده چه بخواهد با شرکت نمایشگاه‌های بین المللی تهاتر کند و چه بخواهد بخش خصوصی داخلی و یا خارجی بیاورد قدم بیشتری در جهت تامین زیر بنا‌ها برداشته شود. 

رسولی افزود: همانطور که آقای فراهانی گفتند «تنها یک نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شده که به دلیل فقدان امکانات اولیه ناموفق بوده و عملا از این سرمایه هنگفت بهره برداری لازم صورت نمی‌گیرد». لذا این ۵ پروژه با این ترکیبی که در کمیسیون تصویب کردیم حسب سند سرمایه‌گذاری بوده است و در سند سرمایه‌گذاری اختیار ۱۵ درصد تخفیف را با هدف ترغیب سرمایه گذار به شهرداری دادیم ولی در این موارد خاص شهردار می‌خواهد سهمش، سقف ۴۰ درصد باشد و اگر این را شورا بپذیرد این ۵ پروژه می‌شود ۵ گل میخ توسعه‌ای که سایر سرمایه‌های تملک شده من جمله سوله‌های ساخته شده و خدمات زیر بنایی عملا به اتکا این ۵ پروژه از منافع ارزش افزوده توسعه کلی نمایشگاه بهره‌مند شوند و این منافاتی ندارد در آینده به روش‌های دیگری عمل شود. 

رسولی همچنین خطاب به علی اعطا گفت: آقای اعطا شرایط سرد است، مناقصه برگزار شده و عملا رغبتی صورت نگرفته، لذا پیشنهادم این است که همچنانکه در کشور‌های توسعه یافته بعضا این دارایی‌ها را به خصوص پروژه‌های مقدماتی رابه قیمت صفر واگذار می‌کنند، فقط سود و زیان شهرداری در این پروژه مد نظر نباشد، اینجا ۳۰۰ هکتار است و سرمایه عظیمی است لذا تصمیم بزرگی است و از اتخاذ تصمیمات بزرگ نباید صرف نظر کنیم. در این جا در دراز مدت سرمایه گذار نیاز است و برای تکمیل زیر بناهای شهر آفتاب و تبدیل به سایتی که بهترین دسترسی را به شبکه آزاد راهی، فرودگاه و نیز به شهر دارد، مسئله اصلی فقدان زیر بناهای لازم است که اگر این پروژه‌ها به اجرا دربیاید زیر بناها نیز تکمیل می‌شود. 

رسولی گفت: این امکان نیز وجود دارد که انواع و اقسام نمایشگاه‌های بزرگ مقیاس که دولت تصویب کرده است را در محل برگزار کنیم، لذا شرایط توسعه فراهم می‌شود و در آینده برای تصمیم گیران آتی با توجه به ظرفیت‌هایی که ایجاد می‌شود به کمک بخش خصوصی سرجمع ارزش افزوده متوجه کل ۳۰۰ هکتار عرصه شرکت شهر آفتاب می‌شود، در همین شرایط پیشنهادم این است شورای شهر این تصمیم شجاعانه را بگیرد. هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد و همه موارد قانونی نیز در این مورد رعایت می‌شود. 

رسولی ادامه داد: آقای هاشمی فرمودن که چه بهتر بود آقای شهردار قیمت زمین را ارزان‌تر معرفی می‌کردند، باید بگویم قانون مناقصات به شهردار چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. اگر ما در شرایطی قبل از دریافت اسناد تک برگ این عرصه‌ها می‌خواستیم اقدام کنیم این ۱۰ میلیارد تومان یکی دو میلیارد تومان بیشتر قیمت‌گذاری نمی‌شد. لذا درست است دیر هنگام است ولی این یک اقدام خوب است و چه بهتر که در این دوره گذار این قدم را برداریم تا منافع شهر تامین شود و اینجا بستری می‌شود برای تصمیمات بعدی شورای ششم و مدیریت شهری آینده و با اطمینان خاطر دوستان می‌توانند، رای دهند. 

خزانه دار شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد ما با سرمایه گذار منافع مشترک داریم به ویژه در پروژه‌های اول، لذا در اینجا چندین پروژه در ادامه تکمیل فراینده توسعه شهر آفتاب قابل تعریف است. لذا هر چه قدر آورده‌ی اولیه‌مان به خصوص از حیث منافع ناشی از ارزش توسعه همه جانبه شهر آفتاب افزایش پیدا کند منافع بیشتری عاید شهرداری می‌شود. این نکته نیز مد نظر باشد که تا به حال شهرداری مالک این املاک نبوده است لذا ما زمینی را که از منابع طبیعی و موسسه نشر و آثار حضرت امام به ثمن بخس خریدیم، دارایی‌مان را سند دار کردیم. 

رسولی گفت: ما باید این تصمیم هوشمندانه را اتخاذ کنیم و موکول به آینده نکنیم این بیماری مدیریت کشور است که هر زمان می‌خواهیم تصمیم بگیریم بهانه می‌آوریم که تحریم هستیم و انتخابات است و چه و چه، ما این اجازه را به شهرداری و مجموعه شهر آفتاب می‌دهیم که همه موارد مد نظر دوستان است و وفق قانون مزایده‌ها و مناقصه‌های رعایت خواهد شد. 

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران فضای گشایشی پیش روی خواهد بود، می‌تواند مفید باشد تا این قفل سرمایه‌گذاری در شهرداری و بستر‌هایی که داریم باز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز