خبرگزاری کار ایران

قدرت کشف موادمخدر توسط ایران در سال‌های اخیر به دو برابر افزایش یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۵۹۸

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر جمهوری اسلامی ایران گفت: سال گذشته حدود ۱۲۰۰ تن موادمخدر از سوی جمهوری اسلامی ایران کشف شد؛ این، یعنی قدرت کشف موادمخدر توسط ایران در سال‌های اخیر به دو برابر افزایش یافته و مفهومش کم شدن عبور و ترانزیت موادمخدر به سمت اروپا است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ اسکندر مؤمنی در صبح امروز در نشست تخصصی «یاریگران زندگی-همکاری‌های فرابخشی و بین‌المللی-پیشگیری از اعتیاد» که به مناسبت بزرگداشت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر و با حضور سردار اشتری فرمانده نیروی انتظامی، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در وین و فدولوف نماینده دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل در تهران برگزار شد، گفت: علیرغم تصویب سه کنوانسیون بین‌المللی و پروتکل‌های الحاقی در سطح بین‌المللی، شاهد «افزایش فزاینده عرضه و تولید و مصرف موادمخدر در سطح جهان» هستیم، به‌گونه‌ای که در ۱۳ سال گذشته مصرف موادمخدر در دنیا، ۲۹ درصد افزایش یافته و این زنگ خطر بسیار جدی است و نیازمند به‌کارگیری شیوه‌های نو در امر مبارزه از سوی مجامع بین‌المللی می‌باشد.

وی افزود: یکی از چالش‌های بزرگ ما، افزایش فراوان تولید موادمخدر و محرک‌هایی مانند شیشه در همسایگی ایران است که این افزایش با همکاری و حمایت کشورهای فرا منطقه‌ای و ارائه تکنولوژی‌های نوین برای ساخت مواد صنعتی و بذرهای پربار توسط این کشورها انجام می‌شود که موجب افزایش تولید موادمخدر در افغانستان شده و تبعات آن، دامن همه کشورها را گرفته است.

دبیرکل ستاد بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان پرچمدار مبارزه با موادمخدر در دنیا؛ علی‌رغم افزایش فزاینده تولید در افغانستان، تحریم‌های ظالمانه آمریکا و شرایط کرونایی، سال ۹۹ را سال بی‌سابقه‌ای در عرصه مبارزه با موادمخدر در دنیا پشت سر گذاشت؛ به‌طوری‌که سال گذشته حدود ۱۲۰۰ تن موادمخدر کشف شد؛ این یعنی قدرت کشف موادمخدر توسط جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر به دو برابر افزایش یافته و مفهومش کم شدن عبور و ترانزیت موادمخدر به سمت اروپا است.

مؤمنی گفت: بیش از ۹۰ تریاک، ۷۰ مرفین و ۲۰ درصد هرویین جهان به‌تنهایی توسط ایران کشف می‌شود، همچنین در سال گذشته ایران ۹ شهید و ده‌ها جانباز در راه مبارزه با موادمخدر تقدیم کرد و همان‌طور که سازمان ملل رسماً اعلام کرده است، این آمارها حاکی از تلاش مجاهدانه فراوان ایران است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران قاطعانه و صادقانه با انواع موادمخدر برخورد می‌کند و برایش فرقی نمی‌کند این مخدرها در داخل کشور توزیع می‌شود یا کشور دیگری؛ زیرا امنیت را در سراسر جهان یکپارچه می‌بیند و تفاوتی بین جوان ایرانی و جوانی غربی قائل نیست.

دبیرکل ستاد در ادامه؛ چالش بزرگ جهان امروز در مبارزه با موادمخدر را عدم هماهنگی و اجرای مسئولیت مشترک توسط همه کشورها خواند و گفت: ایران پایبند به همه مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی است اما بسیاری از کشورها به موضوع مسئولیت مشترک در این خصوص پایبند نیستند و نه تنها کمک نمی‌کنند، بلکه خودشان ترویج‌دهنده موادمخدر هستند.

مؤمنی گفت: جمهوری اسلامی ایران رویکرد متوازنی را بر اساس تعالیم اسلامی و دینی و منطبق با تعهدات بین‌المللی در مبارزه با موادمخدر در نظر دارد و تنها به حوزه مقابله و مبارزه توجه ندارد؛ به طور مثال در عرصه کاهش تقاضا طرح «یاریگران زندگی» را با هدف پیشگیری از اعتیاد در کشور تصویب و اجرا کرده است و در این طرح، غیر از دستگاه‌های دولتی، همه مردم و گروه‌های مرجع از این بلیه شوم پیشگیری می‌کنند.

وی تصریح کرد: این طرح تاکنون، در بیش از ۴۰ هزار مدرسه اجرا شده و بیش از ۸ میلیون دانش‌آموز تحت پوشش این طرح قرار گرفتند تا مهارت‌های توانمندسازی و نه گفتن در مقابل موادمخدر را بیاموزند.

دبیرکل ستاد از فعالیت ۹ هزار مرکز درمان در سطح کشور خبر داد و افزود: همچنین در حوزه درمان در ماه گذشته، خط تولید داروی بوپرنورفین توسط دانشمندان و شرکت‌های دانش‌بنیان افتتاح شد که نقطه عطفی در حوزه درمان است و یک داروی گیاهی به نام دتوکسین نیز وارد چرخه درمان شده است.

مؤمنی گفت: بسیاری از گروه‌های مرجع اعم از روحانیون، اساتید دانشگاه، هنرمندان و ورزشکاران امروز به پویش پیشگیری از اعتیاد پیوسته‌اند؛ زیرا هیچ دولتی به‌تنهایی نمی‌تواند بر این پدیده خانمانسوز فائق شود مگر با اتحاد و یکپارچگی همه اقشار جامعه و همدلی دستگاه های دولتی و خصوصی.

وی در پایان بر وحدت همه کشورها در مبارزه با موادمخدر در سطح جهان تاکید کرد و گفت: همه کشورها می‌بایست مانند ایران قاطعانه، صادقانه و مبتنی بر اصل مسئولیت مشترک وظیفه خود را انجام دهند تا شاهد ریشه کن شدن مواد مخدر در دنیا باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز