خبرگزاری کار ایران

لزوم برگزاری سالانه مانور سراسری زلزله در پایتخت

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۵۲۳۸

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، بر ضرورت ابقای (احیاء) شورای هماهنگی مدیریت بحران پایتخت و لزوم برگزاری سالانه مانور سراسری زلزله در پایتخت تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، رضا کرمی محمدی در جلسه بازدید اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی از مرکز عملیات اضطراری و ستاد فرماندهی مدیریت بحران پایتخت که با حضور اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی ونیز اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور و جمعی از مدیران و معاونین شهرداری و سازمان برگزار شد، بر ضرورت ابقای (احیاء) شورای هماهنگی مدیریت بحران پایتخت تاکید کرد. همچنین محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی به لزوم توزیع امکانات مقابله با بحران در سطح شهر تهران و نیز استفاده از تمام امکانات پایتخت در این خصوص اشاره کرد. 

کرمی محمدی در ابتدای این جلسه با ارائه گزارش عملکرد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: تهران و پیرامون آن دارای ۸۰ کیلومتر پهنه گسلی است و در صورت وقوع زلزله احتمالی در پایتخت درصد بالایی از درآمد ناخالص ملی کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد. 

رییس سازمان پپیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این گزارش به ارائه توضیحاتی در خصوص میزان تاب آوری پایتخت در برابر مخاطرات طبیعی پرداخت و گفت: این سازمان در ۱۶ سال فعالیت خود موفق به راه اندازی سامانه‌هایی چون هشدار سریع زلزله پایتخت، تخمین سریع خسارات و تلفات زلزله شهر تهران، پیش بینی و هشدار سیل، پیش بینی و هشدار یخبندان، پایش و هشدار خطر فروریزش زمین، پایش ماهواره‌ای پوسته زمین، پایش و پیش بینی دما سرعت و جهت باد شده است که این موارد تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته می‌باشد. 

کرمی محمدی با بیان این که تهران اکنون در مجموع دارای ۱۷۳ سنسور در سامانه‌های مختلف است، گفت: در این میان ۲۶ حسگر شتابنگار لرزه‌ای، ۴۹ حسگر تخمین خسارات و تلفات زلزله، ۱۴ حسگر لرزه نگار، ۱۱ حسگر باران سنج، ۴ حسگر برف‌سنج نصب شده همراه با ۵ حسگر در حال نصب دیگر، ۱۴ حسگر برای سنجش سطح دبی کانال‌های اصلی جهت پیش بینی سیل، ۲۶ حسگر باد سنج، ۱۴ حسگر گازسنج و تشخیص بوی نامطبوع، ۴ حسگر پایش پرتوی و ۱۲ دستگاه جی پی اس برای کنترل حرکت زمین و فرونشست از جمله حسگرهای موجود پایتخت در قالب راه اندازی سامانه‌های مذکور است. 

او افزود: همچنین رصد تصاویر ماهواره‌ای برای تهیه اطلاعات فروریزش، فرو نشست و پیش نشانگر زلزله نیز صورت می‌گیرد که پایش مجموعه این اطلاعات در سیستم سوئیچینگ مرکز عملیات اضطراری سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران صورت می‌گیرد که اخیرا با ارتقائی که در آن صورت گرفت به یکی از بزرگترین سیستمهای سوئیچینگ در کشور تبدیل گردید. این در حالی است که متناسب با این امکانات و هر یک از سامانه‌های ذکر شده میز هشدار یا سنجش در مرکز عملیات اضطراری سازمان ایجاد شد. 

کرمی محمدی با ارائه این گزارش عنوان کرد: با تصویب قانون جدید مدیریت بحران «شورای هماهنگی مدیریت بحران پایتخت» جایگاه قانونی خود را از دست داد؛ این در حالی است که این شورا در طول سال‌های گذشته با ایجاد هماهنگی در بین ارگانهای دخیل در امر مدیریت بحران، توانسته بود اقدامات بسیار خوبی را در این زمینه انجام دهد. سازمان‌های زیرساختی و دستگاه‌های سی و چندگانه عضو این شورا با وجود تغییر قانون همچنان پیگیر ابقای این شورا و برنامه‌هایی هستند که در آن دنبال می‌شد. 

او عنوان کرد: از نمایندگان مردم در خانه ملت درخواست می‌کنیم با وجود آنکه بر اساس قانون جدید مدیریت بحران این شورا دیگر جایگاه قانونی ندارند، اما بدلیل ویژگیهای جمعیتی و سیاسی پایتخت حتی اگر نیاز به تصویب یک طرح ویژه در مجلس شورای اسلامی باشد این شورا را به دلیل اهمیت و کارکرد و سوابق مؤثرش در تهران ابقاء (احیاء) نمایند. 

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در ادامه با اشاره به نیاز مردم در پایتخت به آموزش مقابله با زلزله خاطرنشان کرد: متاسفانه حتی در زلزله‌های کوچک مقیاس نیز مردم دچار ترس و وحشت شده و به خیابان‌ها سرازیر می‌شوند. بدون شک در صورتی که آموزش‌های مقابله با بحران به ویژه زلزله در میان مردم نهادینه نشود، در صورت وقوع زلزله احتمالی، لطمه شدیدی را تجربه خواهیم کرد. لذا درخواست می‌کنم نمایندگان مردم تدبیری بیندیشد تا در مجلس شورای اسلامی الزام به برگزاری سالانه یک مانور سراسری زلزله به تصویب برسد. 

او افزود: در بسیاری از کشورها حتی با به صدا درآوردن آژیر هشدار، مانور سراسری زلزله (بحران) سالانه انجام شده و مردم برای وقوع زلزله (بحران) های احتمالی بزرگ آماده می‌شوند. 

رییس سازمان پپیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به تصویب نشدن بسیاری از آیین نامه‌های اجرایی قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸ خاطرنشان کرد: حدود ۲ سال است که ما در حوزه مدیریت بحران قانونی بدون آیین نامه داریم که اجرای قانون را با چالش جدی مواجه ساخته است. لذا به تصویب رسیدن آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون در کنار تامین اعتبار برای اقدامات مدیریت بحران در بودجه سالانه کشور از دیگر مواردی است که به عنوان یکی از متولیان مدیریت بحران در پایتخت همچنان در انتظار آن هستیم. 

جوکار: لزوم اتصال مراکز مهم به سیگنال سیستم هشدار سریع زلزله تهران

در ادامه محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی سوالات مطرح شده توسط اعضای این کمیسیون عنوان کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، می‌توان گفت دربرابر تصویری که از زلزله احتمالی تهران وجود دارد هر اقدامی که تاکنون انجام داده‌ایم ناکافی به نظر می‌رسد. 

جوکار با تاکید بر اینکه باید سطح اقداماتی که انجام می‌شود متناسب با حجم تهدید مخاطرات موجود باشد، تاکید کرد: ضروری است از هر فضایی در سطح شهر؛ از ورزشگاه‌ها تا پادگان‌ها برای ایجاد امکانات اسکان، دپوی اقلام ضروری یا هر اقدام پیشگیرانه و مقابله‌ای استفاده شده و این فضاها را برای مواقع بحران آماده کنیم. 

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تهران برای مواقع بحران نیاز به توزیع امکانات به صورت نقطه‌ای دارد، گفت: در صورت وقوع زلزله طی مسافت در پایتخت امری بعید و دشوار است؛ لذا باید امکانات در سطح شهر پخش شود. 

او همچنین عنوان کرد: مسائلی همانند کیفیت ساخت و ساز در نقاط بحرانی، عملکرد دستگاه ناظر بر کیفیت این ساخت و سازها یا سوال در خصوص چرایی انجام نشدن سوئیچینگ قطع گاز از جمله دغدغه‌های نمایندگان است. 

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اتصال سازمان‌های زیر ساختی به سیستم هشدار سریع زلزله می‌تواند حجم زیادی از مشکلات ثانویه پس از بحران را کاهش دهد، عنوان کرد: در غیر این صورت این مشکلات خود می‌تواند بحران دیگری را ایجاد کند. 

جوکار با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا در نقاط مختلف شهر دپوی مخصوص بحران به صورت پراکنده موجود است، عنوان کرد: این سوال مطرح می‌شود که در حال حاضر ما چه تعداد از مراکز دپو اقلام ضروری برای مواقع بحران در پایتخت داریم؟ 

او افزود: حتی اگر اطلاع از زلزله دقایقی قبل از وقوع باشد، بدون توسعه امکانات مذکور و بدون اتصال مراکز عملیاتی به سیگنال سیستم هشدار سریع زلزله، این آگاهی بی‌فایده است. 

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با تشکر از اقدامات انجام شده توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تاکید کرد: در صورتی که در حوزه اصلاح قوانین یا هر امر دیگر در حوزه قانونگذاری اقدامی لازم باشد، نمایندگان وظیفه خود می‌دانند ورود کند اما انتظار داریم حوزه مدیریت بحران در پایتخت به صورت عملیاتی هم اقدام نماید زیرا در صورت وقوع بحران در پایتخت موضوع و جه امنیتی دارد و مسئله جان مردم در میان است. 

نجار: ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران دست ما را بسته است

در ادامه اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اقداماتی خوبی که در حوزه مدیریت بحران تهران تا کنون انجام شده است، گفت: البته با توجه به حجم کاستی‌ها در این حوزه تا رسیدن به مرحله مطلوب در همه زمینه‌ها فاصله بسیار زیادی داریم. 

او با اشاره به قانون مدیریت بحران مصوب سال ۱۳۹۸ گفت: متاسفانه نحوه اجرای بخش‌هایی از این قانون با ماهیت مدیریت بحران در تضاد است و در بسیاری از موارد بودجه مورد نیاز ما حتی به پس از بحران هم نمی‌رسد. این در حالی است که اقدامات بسیار زیادی را در حوزه پیشگیری می‌توانیم انجام دهیم. 

نجار عنوان کرد: آمادگی تهران در برابر زلزله مهیب که حدود ۱۷۰ سال از دوره بازگشت آن گذشته و قریب الوقوع است تنها ۲۰ درصد تخمین زده شده. اگر یک زلزله ۷ ریشتر یا بالاتر اتفاق بیافتد، طبیعی است که امنیت ملی کشور به خطر می‌افتد؛ لذا تامین امنیت تهران در چنین مواقعی بر عهده سپاه پاسداران نهاده شده است و همه زوایای آن نیز پیش بینی شده است. 

نجار افزود: شاید یکی از راه‌های کاهش حجم آسیب هنگام بحران در پایتخت، سَبک‌سازی جمعیت به روش‌های متفاوت باشد اما متاسفانه به مرور زمان مشوق‌های حضور مردم در پایتخت در حال افزایش است. اگر بخواهیم اقدامی اساسی در این خصوص انجام شود، جایگاه مناسب تصمیم گیری در مورد آن، ریاست جمهوری است، زیرا در این زمینه، کاری از دست حوزه مدیریت بحران به تنهایی بر نمی‌آید. 

رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین به امکانات مورد نیاز پایتخت هنگام بحران اشاره و عنوان کرد: جهت ایجاد ارتباط پایدار مخابراتی هنگام بحران در حال پیگیری رادیو ترانک هستیم تا بتوانیم از آن برای ارتباط در سراسر کشور هنگام بحران استفاده کرده و اطلاعیه‌ها را در اختیار مردم قرار دهیم. 

نجار همچنین با اشاره به این که بر اساس نظر متخصصان در زمان وقوع زلزله در تهران حدود ۲ میلیون نفر تحت تاثیر مستقیم و ۸ میلیون نفر تحت تاثیر غیر مستقیم قرار می‌گیرند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر موضوع اسکان اضطراری در پارک‌ها و فضاهای باز همچون مصلی در نظر گرفته شده است؛ آدرس این مراکز نیز در سایت سازمان مدیریت بحران شهر (و شهرداری) تهران موجود است؛ اما شرایط اسکان موقت در تهران میسر نیست زیرا بدین منظور زمینی با وسعت بسیار زیاد نیاز داریم تا بتوان چادرها را در آن نصب کرده و مردم را اسکان داد. این در حالی است که بسیاری از موضوعات بهداشتی و حتی امنیتی نیز در خصوص اسکان موقت مطرح است که باید ملاحظه شود. 

به گزارش روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان به اهمیت آموزش مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: بدین منظور طرح آموزش غدیر را در نظر گرفته‌ایم که در ۲ سطح، ۵ نقطه و در هر نقطه ۶ استان را شامل می‌شود. در این دوره آموزشی تمام مدیران اجرایی استان‌ها تحت آموزش فشرده و کارآمد قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز