خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت:

طرد شدن از خانه اولین گام برای افتادن در دام آسیب‌های اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۸۶۰

سخنگوی دولت با بیان اینکه بدترین پدیده اجتماعی را طرد کردن افراد از سوی خانواده عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ «علی ربیعی» سخنگوی دولت در مراسم بازگشایی سرای غزل مرکز حمایت و بازتوانی زنان آسیب دیده اجتماعی که عصر امروز در محل این سرا با حضور «محمود علیگو» رییس اورژانس اجتماعی برگزار شد، گفت: راه‌اندازی این مرکز در راستای سلسله اقدامات مربوط به مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است. در دولت این نظریه را از ابتدا دنبال کردیم که یک آسیب‌شناسی عمیق در خصوص آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همچنین شیوه مدیریت آسیب‌های اجتماعی با روش‌هایی که شناخته شده بود، سازگاری نداشت و بیشتر یک تفکر سنتی درباره آسیب‌های اجتماعی داشتیم به عنوان مثال اگر طلاق را یک آسیب اجتماعی تلقی کنیم، یک روش خطی بود که فکر می‌کردند، فقر و اعتیاد منجر به طلاق می‌شود، اما مطالعات نشان داد که فقر و اعتیاد در طلاق شاید در رتبه چهارم هم نباشند.تغییرات فرهنگی و ارزشی و حتی فقدان آموزش‌ها نیز منجر به این موضوع شده است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در آسیب‌های اجتماعی بنای ما بر پیشگیری گذاشته شده است و این مرکز برای پیشگیری از مزمن شدن آسیب‌های اجتماعی زنان است. سیاست‌گذاری ما باید تمرکز بر زنان و کودکان باشد.

وی با اشاره به بحث زنانه شدن اعتیاد و پایین‌ آمدن سن اعتیاد گفت: وقتی این موضوع مطرح شد مسئله زنان و کودکان در کانون توجهات قرار گرفت و این مرکز که امروز افتتاح می‌شود به موضوع زنان خیابانی به عنوان یک امر واقعی نگاه می‌کند. متاسفانه دیدگاه‌های بسیار غلطی در بالاترین مراجع فرهنگی ما وجود داشته و من متاسف بودم وقتی با این افراد مواجه می‌شدم آن‌ها بجای اینکه این پدیده‌ها را بیماری تلقی کنند این پدیده‌ها را به عنوان نوعی بی‌هنجاری‌های لذت‌جویانه نگاه می‌کنند، درحالی که این موضوع یک پدیده‌ای است که عوامل موثری در آن دخالت دارد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه آسیب‌ها چند بُعدی است، تصریح کرد: ما در این دولت سعی کردیم این موضوع را مورد توجه قرار دهیم در بحث اعتیاد مطالعات نشان داد از عوامل اعتیاد در بین زنان ناامنی روانی و عدم امنیت اجتماعی است و در حقیقت نوعی تحت سلطه بودن بدون حمایت‌های قانونی از دلایلی است که زنان را به سمت اعتیاد سوق می‌دهد. بنابراین در کنار اینکه فقر هم از عوامل این موضوع است، اما عوامل اجتماعی از عوامل اصلی اعتیاد زنان است. همچنین مطالعات ما نشان داد به هر میزان که خودباوری فردی کم شود افراد دچار بی‌اعتمادی نسبت به خود چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ سیاسی شوند؛ به سمت آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد می‌روند. بنابراین گسترش اعتماد و خودباوری یکی از موضوعاتی است که در تحقیقات آسیب‌های اجتماعی در دولت ما به آن توجه داشتیم البته شاید ما تبلیغات رسانه‌ای گسترده‌ای در این زمینه نداشتیم.

ربیعی با بیان اینکه مطالعات به ما نشان داده است که دولت به تنهایی نمی‌تواند عهده‌دار پیشگیری و مدیریت آسیب‌های اجتماعی شود، تصریح کرد: نظریه سمن‌ها و نهادهای مردمی به عنوان میانجی‌های اجتماعی برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی موضوعی بود که در دولت یازدهم جلو رفت به طوری که از ۴۵۰۰ مرکز تحت نظر بهزیستی در سال ۱۳۹۳ در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۹۶۰۰ مرکز رسیده ایم و مجموعه سمن‌ها که تعداد بسیار کمی بودند به ۲۲ هزار سمن ارتقا پیدا کرد. این براساس تحلیلی بود که  در آن نقش نهادهای میانجی مدنی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی بررسی شد و ما نهادهای میانجی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی نیاز داریم. طلوع بی‌نشان‌ها نیز یکی از سازمان‌های مردمی است که در فرآیند کاری به موضوع کارتن‌خوابی ورود کرده است این مرکز می‌تواند به زنانی که هنوز به مرحله کارتن‌خوابی و موضوعاتی مانند سوء استفاده جنسی نرسیده‌اند، خدمت ارائه کند. نهادهای مدنی مانند طلوع بی‌نشان‌ها در این زمینه بسیار موفق عمل کرد‌ه‌اند.

وی ادامه داد: یکی از سیاست‌های ما این است که این مراکز گسترش یابد نگرانی که من همیشه داشته ام و سعی کردیم در دولت با آن مقابله کنیم نگاه امنیتی به سازما‌ن‌های مردم است معمولا به سازمان‌های مردم نهاد با نگاه سوءتفاهم نگریسته می‌شود و متاسفانه این موضوعات را در حوزه محیط‌زیست و یک سری از جمعیت‌ها شاهد بودیم. دولت موافق نگاه امنیتی نبود. به هرحال گروه‌هایی که درجامعه کار می‌کنند خود به خود ممکن است به نوعی دیگر حرفی هم داشته باشند که باید با آنها تعامل شود. به هرحال حضور من در اینجا به نوعی حمایت دولت از سازمان‌های مردم نهاد و گسترش نهادهای مدنی است.

سخنگوی دولت با ارائه یک کتاب شعر از دختر جوانی که از خانه طرد شده بود، گفت: متاسفانه این دختر جوان از خانه طرد شد درحالی که مبتلا به بیمار سرطان بود و در نهایت هم بیماری بر او غلبه کرد و جان خود را از دست داد.

وی ادامه داد: متاسفانه طرد بدترین پدیده در خانواده‌ها است و گاهی اوقات با تحمل‌ و مدارا می‌شود از اشتباهات افراد در خانه گذشت. طرد شدن از خانه اولین گام برای افتادن در دام آسیب‌های اجتماعی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز