خبرگزاری کار ایران

سردار کریمی خبر داد:

شهادت ۸ پلیس مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۹/کشف سیگارهای الکترونیکی حاوی روغن حشیش

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۵۲۷

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: در سال ۹۹، ۸ نفر از همکاران ما به شهادت رسیده و ۳۰ نفر در عملیات ها مجروح شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سردار مجید کریمی» رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز برگزار شد، گفت: مشکل اصلی ما در حوزه مواد مخدر تولید این مواد در کشورهای همسایه ما است. ماحدود ۸۷۰ کیلومتر با افغانستان و ۸۰۰ کیلومتر با پاکستان داریم و تمام مواد مخدر چه از دریا و‌چه از مرزهای خشکی از این دو کشور وارد ایران می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹، ۷۶ درصد مواد مخدر وارد شده در کشور در مرزهای شرقی کشف شده است، گفت: در سال ۹۹ بالغ بر یک هزار و ده تن انواع مواد مخدر کشف شده که ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۹، ۸ نفر از همکاران ما به شهادت رسیده و ۳۰ نفر در این عملیات ها مجروح شده اند. همکاران من توانسته اند ۱۷۹ نفر از عناصر فعال در زمینه قاچاق مواد مخدر را شناسایی و دستگیر کنند.

سردار کریمی با اشاره به تولید شیشه در کشور افغانستان گفت: در سال قبل ۱۶ هزار کیلوگرم شیشه توسط همکاران من کشف شده است. برنامه ما نیز در سال جاری برخورد شدید با ورود شیشه است و به توفیقات خوبی نیز رسیده ایم در سال جاری و در سه ماهه ابتدایی۵۵۰۰ کیلوگرم شیشه که از کشور افغانستان تولید و به کشور ما وارد شده بود شناسایی و توقیف شد. بخشی از این مواد به صورت نمادین‌ در برخی استانها منهدم خواهد شد. مجموع کشفیات ما در سه ماه ابتدایی سال ۳۰۰ هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر بوده است.

وی ادامه داد: ما می توانیم در ظرف ۴۸ ساعت کل معتادان متجاهر را جمع آوری کنیم اما فرایند جمع آوری، نگهداری و بهبود معتادان متجاهر نیاز به بازنگری است البته اقداماتی از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در طول یکسال گذشته انجام‌شده و ظرفیت‌ها دو برابر شده است اما هنوز کافی نیست. براساس قانون وظیفه دستگاهای درمانی و حمایتی نگهداری از معتادان متجاهر است براساس قانون معتادان متجاهر باید سه ماه در مراکز نگهداری شوند. باید فکری در این خصوص صورت بگیرد چراکه براساس اظهارات کارشناسان این زمان برای بهبود و درمان معتادان کافی نیست و امیدواریم در دولت جدید برنامه های جدیدی در این خصوص تدوین شود.

وی با اشاره به نگهداری مجرمان مرتبط با مواد مخدر گفت: مجرمان مواد مخدر باید جدا از سایر زندانیان نگهداری شوند تا هم‌ دیگر افراد آلوده نشوند و هم شیوه هایشان را به دیگران آموزش ندهند. مجرمان مواد مخدر باید براساس قانون در شرایط سخت نگهداری شوند و جدا از سایر محکومان تا متنبه شده و به دیگر به این راه باز نگردند. یکی از مشکلات ما بازگشت این افراد به چرخه قاچاق مواد مخدر است اما ما به  مردم اطمینان می‌دهیم که با آنها برخورد خواهیم کرد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا تصریح کرد: مشکل اصلی ما در بحث مواد مخدر، همسایگان شرقی‌ است چراکه  سالانه ۶ تا ۱۰ هزار تن مواد مخدر در کشورهایی که در همسایگی شرقی ما قرار دارند، تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و ۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با مرز پاکستان داریم به توفیقات ایران در امر مبارزه با مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: متأسفانه علاوه بر مواد مخدر سنتی، شاهد تولید شیشه در کشور افغانستان هستیم به‌طوری که در سال گذشته ۱۶هزار کیلوگرم ماده روانگردان شیشه تولیدشده در کشور افغانستان، توسط همکاران من از قاچاقچیان کشف شد.

وی گفت: در سه ماه ابتدای سال جاری نیز پنج‌هزار و ۵۰۰ کیلوگرم شیشه در کشور شناسایی و توقیف شد که بخشی از آنها در روز جهانی مبارزه با مواد مخدر امحاء می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس آمار در سال ۲۰۲۰، در بیش از ۲۲۴ هزار هکتار زمین، خشخاش در افغانستان تولید شده و کشور ما به‌عنوان نزدیک‌ترین مسیر ترانزیت مواد مخدر از کشور افغانستان به کشورهای اروپایی است.

وی افزود: در سال گذشته، ۱۲ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و در سه ماه نخست سال جاری سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بنیانهای مالی قاچاقچیان مواد مخدر ضربه وارد شده است.

سردار کریمی با بیان اینکه فرآیند جمع‌آوری و نگهداری معتادان در کشور نیازمند بازنگری است؛ اظهار داشت: اقداماتی صورت گرفته اما کفایت نمی‌کند، پلیس این ظرفیت را دارد که معتادان متجاهر را در مدت ۴۸ ساعت جمع‌آوری کند.

وی گفت: وظیفه پلیس است که معتادان متجاهر را جمع آوری و در اختیار مراکز درمانی قرار دهد، اما به نظر می رسد که فرآیند نگهداری و درمان آنها نیازمند بازنگری جدی است؛ نگهداری معتادان متجاهر به منظور درمان و بازپروری بر عهده دستگاه های درمانی است اما یک خلاء قانونی وجود دارد.

سردار کریمی افزود: بر مبنای قانون معتاد متجاهر درمراکز نگهداری و درمانی سه ماه نگهداری می شود که در هیچ جای دنیا اینگونه نیست و حداقل یک تا ۲ سال زمان لازم است که این فرد از نظر فیزیکی و روحی درمان شده و سپس وارد چرخه صیانت پس از درمان شود. متاسفانه علیرغم اینکه پلیس به جمع آوری متعادان متجاهر و تحویل آنان به مراکز درمانی اقدام می کند اما پس از یک بازه زمانی کوتاه فرد رها می شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با تاکید بر لزوم افزایش ظرفیت مراکز نگهداری و بهبود معتادان متجاهر تصریح کرد: علیرغم اینکه پلیس در این حوزه وظیفه ای ندارد اما با راه اندازی مرکز سروش نه تنها فرآیند بهبود معتادان متجاهر را دنبال می کند بلکه به مهارت آموزی و حرفه آموزی آنان نیز کمک می کند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک به رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری مدظله العالی فرمودند پیروز این میدان مردم بودند و ان شاء الله در دولت جدید توجه ویژه ای به موضوع بازه زمانی نگهداری و درمان معتادان متجاهر در سیاست های ستاد مبارزه با مواد مخدر تعریف شود، هر چند که به هرحال در این دولت نیز اقدامات مثمرثمری صورت گرفته که ما قدردان تلاش شان هستیم، اما در این حوزه نیازمند عزم جدی و برنامه جدید در حوزه نگهداری و درمان معتادان متجاهر هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز