خبرگزاری کار ایران

معاون ابتدایی آموزش و پرورش:

توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی از ضروریات است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۲۹۵

جلسه مشترک شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش و مدیران و روسای آموزش و پرورش و معاونین پرورشی و فرهنگی نواحی، مناطق و شهرستان‌های ۱۴گانه استان یزد با حضور دکتر «رضوان حکیم زاده» معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر که عصر روز گذشته به منظور بازدید از برخی اقدامات و رونمایی از چند طرح معاونت ابتدایی استان یزد به این استان سفر کرده است، صبح امروز درجلسه مشترک شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش و مدیران و روسای آموزش و پرورش و معاونین پرورشی و فرهنگی نواحی، مناطق و شهرستان‌های ۱۴گانه استان حضور یافت.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در این جلسه عنوان کرد: توجه ویژه به اقتضائات دوران کودکی و جایگزین کردن تکالیف مهارتی با تکالیف سنتی از ضروریات است، اگر می‌خواهیم در دوره ابتدایی توفیق به دست آوریم و تربیت و تحول اتفاق بیافتد باید براساس سند تحول بنیادین نگاه تخصصی به کودک داشته باشیم و اقتضائات دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم و بدانیم که ما مسئول تربیت و هدایت همه دانش آموزان هستیم و باید در کلام و رفتار خود عدالت تربیتی داشته باشیم و به بچه‌ها اجازه اشتباه کردن بدهیم تا یاد بگیرند و اعتماد به نفس و عزت نفس پیدا کنند.

وی خاطر نشان کرد: ما به هیچ وجه تکلیف را حذف نکردیم بلکه براساس اصول تربیتی تکالیف مهارتی را جایگزین مشق شب سنتی کردیم و می‌خواهیم به جای رونویسی صرف، مهارت نوشتن افکار، مشاهدات، احساسات و نظرات را در دانش آموز تقویت کنیم و اگر بخواهیم بچه‌ها در مدرسه و منزل همه چیز را کاربردی یاد بگیرند باید تکالیف مهارتی را جایگزین تکالیف سنتی کنیم.

حکیم زاده ادامه داد: مهارت‌های خواندن، نوشتن، گوش کردن و سخن گفتن که در بسته تحولی خوانا مدنظر است در درجه اول برای یک زیست سالم انسانی مورد توجه خداوند در قرآن نیز قرار گرفته و در آیات متعددی به آن‌ها اشاره شده است.

حکیم زاده گفت: ارزشیابی سنتی نخواهیم داشت، به دنبال آن هستیم که نتایج را در رفتار دانش آموزان مشاهده کنیم و افرادی داشته باشیم که زبان فارسی را به شکل درستی بخوانند و بنویسند و اگر به این مهم دست یابیم یکی از ماموریت‌های اساسی دوره ابتدایی در سندتحول بنیادین حتماً محقق خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: هدف سند تحول بنیادین محور قراردادن تربیت بود اما عملا تربیت را تبدیل کردیم به آموزش و آموزش را تبدیل کردیم به تست زدن.

حکیم زاده گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا هیچ گونه جداسازی و گروه‌بندی برای دانش آموزان وجود ندارد و گروه‌بندی دانش آموزان به ضعیف، متوسط و قوی کاری اشتباه است زیرا که باور و توانمندی دانش آموز را از بین می‌برد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دلیل حذف آزمون‌های پیشرفت تحصیلی، کتاب‌های کمک آموزشی، مصاحبه‌ها و آزمون ورودی را لطمه زدن و خدشه دار کردن کرامت بچه‌ها دانست و اذعان داشت: این برنامه‌ها محیط مشارکتی و رفاقتی را که مد نظر مبانی دینی ما است را از بین می‌برد و دستاورد دیگری نخواهد داشت.

حکیم زاده خاطر نشان کرد: ما هرگز نمی‌توانیم بپذیریم که آموزش از پرورش جداست، کار معلم پرورش و تربیت است، از لحظه ورود معلم به کلاس درس، نوع پوشش و حرف زدن او همه یک کار تربیتی است.

وی یادآور شد: با اطمینان می‌توان گفت اگر نقش معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا نبود، موضوع یاددهی، یادگیری و تربیت دچار چالش‌های بسیاری می‌شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: معلمان همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفند سال ۹۸ در زمانی که هنوز برنامه آموزش و پرورش مشخص نبود، با ابتکار عمل، کار خود را با ارتباط گرفتن با دانش آموزان در فضای مجازی آغاز کردند.

حکیم زاده ادامه داد: پس از آن با فراهم شدن شبکه شاد و سایر بسترها تدریس در فضای مجازی به صورت منظم‌تری پیگیری شد، همچنین با تلاش معلمان در مدرسه تلویزیونی ایران هزاران ساعت تدریس درتمام موضوعات درسی را بر عهده گرفتند.

وی افزود: معلمان فرصتی را فراهم کردند تا دانش آموزان در مناطق محروم امکان دسترسی به شیوه تدریس و بهره مندی از تجربه معلمان را در اختیار داشته باشند و همچنین منبع یادگیری خوب برای سایر همکاران بودند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان در شبکه شاد به صورت فعالانه وارد شدند، گفت: اتفاقی که در دوران شیوع ویروس کرونا در رشد مهارت‌های فناوری و سواد اطلاعاتی معلمان افتاد، بی‌سابقه بود.

حکیم زاده افزود: در دوران کرونا یک مسیر بسیار طولانی در مدت کوتاهی پیموده شد، فاصله بین نیازها و الزامات تدریس در فضای مجازی و وضعیت موجود از جهت برخورداری از توانمندی‌ها صورت گرفت که در این حوزه معلمان انگیزه‌های خودجوش و توان درونی خود را به کار بستند تا بتوانند تدریس در فضای مجازی را یاد بگیرند.

وی عنوان کرد: هر چند وزارت آموزش و پرورش سعی کرده دوره‌هایی را برای توانمندسازی برگزار کند اما اگر انگیزه‌های درونی و تلاش فردی معلمان نبود، این اتفاقات نمی‌افتد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای خوبی که در دوران شیوع ویروس کرونا حاصل شد این بود که معلمانی تا پیش از کرونا مصرف کنندگان محتوا بودند و نقشی در تولید محتوا نداشتند، پس از این دوران به تولیدکنندگان محتوا تبدیل شدند.

حکیم زاده ادامه داد: در حال حاضر معلمان با خلاقیت و توانمندی تولید محتوا می‌کنند و با نوآوری منابع یادگیری متعدد و ارزشمندی را فراهم می‌کنند که در شبکه شاد و سایر بسترها در اختیار سایر دانش آموزان و معلمان نیز قرار می‌گیرد.

«محسن موحدی فرد» مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد هم در ابتدای این جلسه گزارشی از وضعیت آموزشی استان در مقطع ابتدایی ارائه کرد و افزایش آمار دانش آموزان به دلیل مهاجرت و حضور دانش آموزان اتباع را یکی از چالش‌های پیش روی استان برشمرد

موحدی فرد ایجاد شبکه ملی شاد در بستری امن برای پوشش تحصیلی دانش آموزان را موفقیت بزرگی برای آموزش و پرورش دانست و از مسئولین امر قدردانی کرد.

پیگیری امور معلمان خرید خدمات آموزشی، حمایت از پست راهبران آموزشی در جهت توسعه عدالت آموزشی، توجه ویژه به برنامه بوم، درس پژوهی، و طرح جابرابن حیان، راه اندازی شبکه ملی آموزش در راستای زیست بوم کرونا، توجه به طرح بزرگ و زیربنایی خوانا، توجه به رشد تمام ساحتی دانش آموزان برابر سند تحول بنیادین، ممنوعیت کتاب‌های کمک آموزشی و حذف آزمون‌ها و مصاحبه در دوره ابتدایی، بالا رفتن ترک تحصیل دانش آموزان دوره ابتدایی در سطح کشور، مشکلات ارزشیابی توصیفی و بهبود کیفیت دوره‌های ضمن خدمت، پیگیری طرح شهاب و آسیب‌شناسی آن، فرآیند آموزش در دوران پسا کرونا، برگزاری کلاس‌های جبرانی برای دانش آموزان به خصوص دوره اول ابتدایی از دیگر مباحث و مصوبات این جلسه بود که توسط مدیر کل آموزش و پرورش استان مطرح شد.

ارائه پیشنهادات و نظرات نماینده روسا و کارشناسان مناطق و همچنین نماینده مدیران مدارس استان، از دیگر برنامه‌های این جلسه بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز