خبرگزاری کار ایران

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست:

روز محیط‌بان هنوز در تقویم ثبت نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۲۴۵

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: ما انتظار داشتیم که امسال روز ملی محیط‌بان در تقویم ثبت شده باشد، ولی این اتفاق هنوز نیفتاده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سرهنگ جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در نشست خبری سازمان حفاظت محیط زیست که روز یک شنبهه مناسبت روز محیط‌بان و به صورت آنلاین برگزار شد، بیان کرد: با توجه به خشکسالی، این خطر وجود دارد گونه‌های حیات وحش به مناطق مسکونی نزدیک شوند که سوء استفاده احتمالی شکارچیان غیر مجاز را به همراه دارد، برای همین از مردم و همیاران طبیعت می‌خواهیم که در زمینه حفاظت از این گونه‌ها به ما کمک کنند.

وی ادامه داد: البته ما تلاش کرده‌ایم که با ایجاد آبشخورها مانع خروج حیات وحش از مناطق چهارگانه شویم اما به هرحال این مناطق که ۱۳ درصد وسعت کشور را شامل می‌شوند محصور نیستند و  افرادی متخلفی که می‌خواهند از این شرایط سوء استفاده کنند، مطمئن باشند که با آن‌ها برخورد جدی و قانونی خواهد شد.

محبت خانی افزود: بنابراین باتوجه به خروج حیات‌وحش از مناطق چهارگانه در برخی نقاط، پلیس، محیط‌بانان و همیاران در این زمینه کاملا هوشیار هستند.

وی گفت: فردا یک تیر ماه همزمان با ولادت امام رضا (ع) روز ملی محیط‌بان نیز است و  ما مدت‌ها است پیگیر هستیم که روز ولادت امام رضا(ع)  که لقب ضامن آهو دارند، به‌عنوان روز محیط‌بان در تقویم رسمی کشور ثبت شود، حتی رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه‌ نامه‌ای برای رییس جمهوری ارسال کردند و این مسئله در دست پیگیری است.

محیط‌بان افزود: هرچند که ما انتظار داشتیم که امسال روز ملی محیط‌بان در تقویم ثبت شده باشد ولی این اتفاق نیفتاد، در صورتی که بهبود عملکرد اجتماعی محیط‌بانان و کارهای فرهنگی آنان ازجمله اولویت‌های ما است.

وی ادامه داد: طی چهار سال اخیر حقوق محیط‌بانان رشد خوبی کرده است و حتی می‌توان گفت در سطح کارشناسی و حتی بالاتر از آن قرار گرفته است و امیدواریم شرایط آنها بهتر هم شود.

محبت خانی بیان کرد: درحال حاضر حدود ۱۹۰ محیط‌بان داریم که با سازمان حفاظت محیط زیست مراوده مالی ندارند و اکنون حدود سه ماه است که حقوقی دریافت نکرده‌اند، و ما در حال حاضر برای بیمه و حقوق این محیط‌بانان با چالش مواجه هستیم.

وی در مورد وضعیت پرونده شهدای محیط‌بان‌ افزود: طی روزهای اخیر اتفاقات خوبی  در این زمینه رخ داده و پرونده شش محیط‌بان جانباز و دو محیط‌بان شهید در بنیاد شهید پذیرفته شد، این در حالی است که سه سال از شهادت این محیط‌بانان گذشته و متاسفانه حقوق خانواده این شهدا نیز قطع شده بود، به‌هرحال درحال‌ حاضر پرونده آن‌ها ثبت شده است و ما همچنان پیگیری موضوع هستیم، اما درحال حاضر همه‌ی محیط‌بان‌ها بیمه هستند و این مسئله نیز تبدیل به قانون شده است.

محبت خانی افزود: باید توجه کنیم که جامعه مقابل محیط‌بانان، شکارچیان غیرمجازی هستند که بدون سلاح وارد مناطق چهارگانه نمی‌شوند و پیش از این به‌ دلیل آنکه محیط‌بانان بیمه نبودند باید هزینه‌های درمانی آنها از جیب پرداخت می‌شد.

وی گفت: در ناوگان موتوری و خودرویی محیط‌بانان با بحران مواجه هستیم و قرار شده که طی دو ماه آینده  ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت جدید به محیط‌بانان تحویل داده شود و با این حال همچنان در زمینه‌ی خودرو با مشکل مواجه هستیم و همچنین سال آینده از بی‌سیم‌های هوشمند که مجهز به سیستم‌های مکان‌یاب یا دوربین‌های تصویربرداری هستند، استفاده خواهد شد. 

محبت خانی افزود: حتی یکی دیگر از مشکلات ما کمبود نیروی محیط‌بان است که بر اساس چارت سازمانی کمبود ۵۰ درصدی در حوزه‌ی نیروی محیط‌بانی داریم و باید سالانه ۲۵۰ محیط‌بان جدید استخدام کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز