خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

یک شب خوابِ راحت نداشتم/ با ورود به وزارت بهداشت دست در لانه زنبور کردم/ آغاز مصرف اضطراری پاستور در روز سه‌شنبه

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۳۰۰۸

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز مصرف اضطراری پاستور در روز سه‌شنبه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در گلستان، ضمن اشاره به مقاومت و فشارها در زمان شیوع کرونا، بیان کرد: در این ۱۶ ماه ما یک لحظه همراه با آرامش نداشتیم و بزرگ‌ترین  آرزوی ما برداشتن این بار از دوش خودمان است، من و همکارانم یک شب خواب راحت نداشتیم.

وی ادامه داد: وقتی وارد وزارت بهداشت شدم، در واقع دست را در لانه‌ی زنبور کردم و گزش‌هایی اتفاق افتاد، توییت‌ها و نقدهای تندی مطرح شد، اما با خدا عهد کردم تا برای مردم و جمهوری اسلامی تلاش کنم.

نمکی افزود: وقتی آقای رئیسی، رئیس قوه قضاییه شد، من مسائلی را مطرح کردم و با ایشان درمیان گذاشتم که باعث قوت قلبی برای من شدند تا ایستادگی کنم، در این مسیر ما رنج بسیار کشیدیم.

وی ادامه داد: الان به پدیده‌ای رسیدیم که باید برای آن جشن گرفت، که آن واکسن کرونا است، در حالی که برخی به ما می‌خندیدند، من همه را جمع کردم، خدا فخری زاده را رحمت کند، ایشان را هم دعوت کردم و کار را شروع کردیم‌.

نمکی گفت: ما تا پاییز علاوه بر استفاده از واکسن داخلی، صادرات واکسن هم می‌توانیم انجام دهیم، سه شنبه مصرف اضطراری پاستور انجام می‌شود و تا الان طبق بررسی ۶۲ درصد ایمنی در برابر ویروس آفریقایی و برزیلی داشته که با استرازنیکا برابری می‌کند و این یک مژده بزرگ است.

وی افزود: همکاران من روز و شب‌های سختی را گذراندند و در آن ایام سخت هر کسی با ما همراهی کرد و دست ما را گرفت ما تا آخر عمر شرمنده و قدردانش خواهیم بود، معتقدم کرونا در آینده به عنوان محور سنجش مدیریت کشورهای جهان شناخته خواهد شد.

نمکی گفت: همانطور که طاعون سیاه تمام ضوابط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در اروپا را تغییر داد، مطمئن باشید کرونا هم در تمام مولفه‌های سیاسی، اقتصادی، مدیریتی، اجتماعی و فرهنگی جهان تاثیر می‌گذارد و مدیریت کرونا عامل میزان سنجش کشورها خواهد بود.

وزیر بهداشت ادامه داد: کسانی که با اندیشه‌ی خردمندانه برای مدیریت بیماری قدم برداشتند، خیلی برای ما مهم هستند و یکی از کسانی که در این راه ما را کمک کرد آیت‌الله رییسی بودند که به همه‌ی قضات دستور دادند تا هرکس در مورد کرونا تعلل کرد با او برخورد شود.

وی گفت: هروقت که می‌خواستند به سفری بروند از دفتر ما استعلام می‌کردند و من در این مدت شرمسار این محبت‌ها و رعایت‌های ایشان بودم و خواستم این را به عنوان کسی شهادت دهم که مشتاق خلاص شدن از این شرایط پر عذاب هستم.

نمکی افزود: در این مدت از طریق کشورهایی که خودشان را دوست ما می‌دانستند به دری نبود که نزنیم که واکسن تهیه کنیم، تازه بعضی‌ها که دوست ما بودند گفتند واکسن را مستقیم به شما نمی‌دهیمتا اسم ما لو نرود و آمریکا به ما فشار نیاورد.

وی گفت: خلاصه این بدبختی‌ها را هم تحمل کردیم و از همه سمت کشیدیم‌، البته این معامله با خدا است.

وزیر بهداشت افزود: موج چهارم با ویروس انگلیسی شیوع پیدا کرد که چند برابر ویروس ووهان قدرت سرایت و مرگ و میر داشت، وقتی دیدم نظام انگلیس را به زانو درآورد به همکاران گفتم این ویروس چموش است و خود را برای امواج سخت آماده کنید.

وی ادامه داد: قبل از عید با روسای دانشگاه‌ها صحبت کردم و گفتم خود را برای یکی از سخت‌ترین امواج اپیدمی آماده کنید، بزرگترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران تحریم‌زده این بود که یک بیمار با ویروس انگلیسی پشت درب هیچ بیمارستانی سرگردان نشد و یک بیمار به دلیل دارو آواره نشد و یک بیمار به دلیل بی پولی پشت درب نماند و ما بیش از ۲۵۰ هزار افاغنه در ایران را رایگان درمان کردیم، همچنین در پیک پنجم روزی ۲۵۰ هزار بیمار کرونایی به ما مراجعه می‌کرد و میزان بستری در روزهای اول دو برابر پیک قبلی شد و ۱۵۰ هزار بیماری که باید روی تخت بیمارستان می‌خوابید.

وی گفت: وقتی سر ریز بیمار به بیمارستان کم شد، مراقبت از بیمار افزایش یافت و مرگ و میر کم شد، ما انتظار داشتیم مرگ و میر در پیک چهارم با ویروس انگلیسی حداقل دو برابر ویروس قبلی شود اما یک دوم شد و حدود ۳۲ هزار مرگ نسبت به پیش‌بینی ما با این مدل کم شد.

نمکی افزود: ما در اوج تحریم در طول یکسال توانستیم تخت‌های آی‌سی‌یو را دو برابر کنیم و حدود ۱۸۰ سی تی اسکن به مناطق محروم فرستادیم و ۵۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی تحویل دادیم و نه تنها بیمار کرونایی بیرون آی‌سی‌یو نماند بلکه بیمار ضربه مغزی هم آواره نشد، در این بین انواع هندی، نیویورکی و آفریقایی جنوبی کرونا در کشور به خصوص استان‌های جنوبی مشاهده شده و ابتلا به آن در کرمان، یزد و آذربایجان غربی، ضرورت توجه بیشتر به پیشگیری از گسترش آن را بیشتر از قبل کرده است.

وی گفت: همچنین در توسعه‌ی زیرساخت‌ها امسال ۱۴ هزار تخت بیمارستانی به تخت‌های کشور اضافه می‌کنیم که در تاریخ ایران اولین بار است، بیشترین سالی که تخت اضافه کرده بودیم ۴۵۰۰ تخت بوده است.

نمکی افزود: اما باز عده‌ای کوته فکر می‌گویند  اینها در روزهای آخر دولت می‌خواهند پروژه افتتاح کنند، اما من نگران پیک‌های بعدی هستم که اگر کسی جای من نشست بگوید خدا پدرش را بیامرزد و ما ۴۷۰ دستگاه اکسیژن ساز در طول یکسال برای بیمارستان‌ها فرستادیم، البته آن مقدار که بود کم نبود، ولی در کرونا شرایط فرق کرد، بیمار عادی در حالت عادی بین ۱ تا ۵ لیتر اکسیژن می‌خواهد اما بیمار کرونا در بیرون از آی‌سی‌یو ۲۵ لیتر و در آی‌سی‌یو ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن می‌خواهد و هیچ کدام از بیمارستان‌ها چنین کیفیتی نداشت.

وی ادامه داد:  این کارها راحت نبود و خوشحالیم که به دولت بعد بگوییم دیگر نباید غصه اکسیژن ساز بخورد، من با راننده تانکر سیار صحبت می‌کردم که رسیده به بیمارستان یا خیر که مردم دچار مشکل نشوند، اما ما دیگر مشکل ونتیلاتور و رمدسیویر و ماسک نداریم و حتی امکان صادر داریم.

نمکی گفت: تاکید می‌کنم که باید برای پدیده‌ی حوزه سلامت جشن ملی گرفت که ساخت واکسن کرونا است، از اردیبهشت پارسال با خارجی‌ها صحبت کردیم و امروز در نقطه‌ای ایستادیم که دولت بعدی دیگر چیزی به اسم واکسن دغدغه‌اش نخواهد بود، ما از اول زمستان علاوه بر تامین نیاز داخل می‌توانیم صادر کننده باشیم و مجموعه برکت راه افتاد و از هفته‌ی دیگر می‌رویم برای تزریق آن و سه شنبه هم که واکسن پاستور اجازه مصرف اضطراری می‌گیرد.

وی ادامه داد: همانطور که گفتم واکسن پاستور روی گونه آفریقای جنوبی و برزیلی اثرگذاری خوبی دارد، روز شنبه هم با حضور سفیرمان در روسیه، واکسن اسپوتنیک ایرانی را رونمایی می‌کنیم، روز یکشنبه  مرحله اول کارآزمایی بالینی واکسن خودمان را در مجموعه سپاه و بیمارستان بقیه الله آغاز می‌کنیم.

وی افزود: ما ویروس هندی، نیویورکی و همچنین ویروس آفریقای جنوبی را در کشور  در استان‌های جنوبی و جنوب شرق را داریم و حتی استان‌هایی مانند کرمان، یزد و آذربایجان غربی ویروس هندی را تقریبا یک ماه و نیم قبل تشخیص دادیم.

نمکی گفت: با این حال در برخی استان‌ها به شدت گرفتاری داریم و این استان‌ها شامل هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان است که اکنون حواس استان گلستان هم باید جمع‌تر باشد چون زابل یکی از نقاط گرفتار ما است و روزانه ۱۰ تا ۱۲ اتوبوس از گلستان به زابل می‌رود و برمی‌گردد.

وی ادامه داد: بنابراین ازهمه مسئولان استان می‌خواهم که به شدت این را مراقبت کنند و در سیستان و بلوچستان پراکندگی جمعیت به گونه‌ای است که ما دیرتر گرفتار می‌شویم، اما اگر در استان گلستان شیوع ویروس هندی یا آفریقای جنوبی را داشته باشیم، آن وقت تمام خطه شمال به دلیل همبستگی جمعیت گرفتار می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز