خبرگزاری کار ایران

جمالی نژاد عنوان کرد:

خدمت رسانی ۳۴۵ کیلومتر خط مترو با ۲۳۳ ایستگاه در پنج کلان شهر به مردم

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۱۱۵۶

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: برنامه احداث طرحهای قطارشهری در ۱۰ شهر کشور شامل تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج، اهواز، قم،کرمانشاه و اسلامشهر با مجموع جمعیتی حدود ۲۰ میلیون نفر درحال انجام می باشد.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی نژاد با بیان خبر فوق در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاههای متروی مدافعان سلامت و شهرک آزمایش در تهران با دستور رئیس جمهور، اظهار  کرد: در این شهرها احداث ۹۳۰ کیلومتر خط مترویی مصوب شده که از این مقدار، عملیات اجرایی ۲۴۲.۷ کیلومتر خطوط مترویی نیمه تمام در حال انجام، ۳۴۲ کیلومتر در مرحله مطالعات تکمیلی و ۳۴۵.۷ کیلومتر مربوط با ۱۲ خط شامل ۲۳۳ ایستگاه در کلان شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز در مرحله بهره برداری می باشد. 

وی ادامه داد: تعداد جابجایی مسافرین مترویی سالانه ۸۲۴ میلیون سفر و تعداد واگن موجود در کلانشهرهای کشور ۱۸۷۲ واگن می باشد که ۷۳۰ میلیون سفر و تعداد ۱۵۲۱ واگن مربوط به کلان شهر تهران است. 

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: در صورت بهره برداری از ۲۴۳ کیلومتر خط مترویی نیمه تمام در کلانشهرها تا پایان سال ۱۴۰۳، جمع خطوط مترویی در دست بهره برداری به ۵۸۸ کیلومتر افزایش می یابد.

وی اضافه کرد:  پیش بینی می گردد با تامین دو هزار دستگاه واگن دیگر و افزایش تعداد کل واگن ها به ۳۸۷۲ واگن، تعداد سفرهای سالیانه از طریق مترو به ۲۳۷۷ میلیون نفرسفر برسد.

جمالی نژاد در ادامه اظهار کرد: برای توسعه خطوط انبوه بر و قطار شهری کلان شهرها، از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ ، مبلغ ۱۸۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی توسط شهرداری ها با تضمین پنجاه درصدی دولت و پنجاه درصدی شهرداری ها منتشر شده است و در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز مبلغ ۸۰۰۰۰ میلیارد ریال برای توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه مترو پیش بینی شده است.

 

وی افزود: همچنین از محل اعتبارات طرح های تملک دارایی سرمایه ای از ابتدای شروع اجرای طرح های مترویی تا کنون، بیش از ۸۰هزار میلیارد ریال توسط دولت وبیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال توسط شهرداریها پرداخت شده که از این مقدار بیش از ۱۲۰هزار میلیارد ریال توسط شهرداری تهران صورت پذیرفته است.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور،  جمالی نژاد همچنین گفت: بر اساس آخرین برنامه ریزی ها و اقدامات صورت گرفته الحاقیه قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترویی با توجه به امضای اعضای کنسرسیوم، در شرف امضاست و قطعات ۶ رام شامل ۳۰ واگن مترویی قطار شهری شهرهای شیراز ،اصفهان، و تبریز، در مرحله آزاد سازی اسناد حمل و ترخیص کالاها از گمرکات برای تولید و ساخت داخل در کارخانه واگن سازی ایریکو ابهر قرار دارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز