خبرگزاری کار ایران

مدیر بخش رادیوتراپی بیمارستان شهدای تجریش:

پرتودرمانی در بخش دولتی رایگان انجام می‌شود/ اغلب دستگاه‌ها مستهلک شده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۲۷۶

مدیر بخش رادیوتراپی بیمارستان شهدای تجریش با اشاره به مشکلات بیماران در زمینه تامین هزینه های دارویی و درمانی گفت: عمده مشکلات ما مربوط به تجهیزات سرمایه ای پرتودرمانی است و درمان بیماران مبتلا به سرطان وابسته به تجهیزات و دستگاه های شتاب دهنده خطی است که اکثر این تجهیزات از خارج از کشور وارد می شود.

به گزارش ایلنا، رضا صادقی، مدیر بخش رادیوتراپی بیمارستان شهدای تجریش در مورد وضعیت بیماران مبتلا به سرطان در کشور گفت: متاسفانه با روند رو به افزایش ابتلا به سرطان در کشور مواجه هستیم؛ در خانم ها سرطان پستان و در مردان سرطان پروستات و کولون بسیار شایع است.

وی با بیان اینکه هرماه بیش از  ۱۰۰ بیمار برای پرتودرمانی به بیمارستان شهدای تجریش تهران  مراجعه می کنند، افزود: بخش رادیوتراپی و انکولوژی این بیمارستان با قدمت بیش از 30 سال با دارا بودن بخش رادیوتراپی و بخش مجزا جهت شیمی درمانی (بستری و سرپایی) و دو دستگاه شتابدهنده خطی و یک دستگاه براکی تراپی  به منظور پرتودرمانی داخلی و خارجی  آماده ارائه خدمات به بیماران است و با امکانات نرم افزاری پیشرفته هم آماده ارائه خدمات نوین رادیوتراپی و به صورت کامل برای همه بیماران از اقصی نقاط کشور است.

صادقی با اشاره به مشکلات بیماران در زمینه تامین هزینه های دارویی و درمانی، افزود: عمده مشکلات ما مربوط به تجهیزات سرمایه ای پرتودرمانی است و درمان بیماران مبتلا به سرطان  وابسته به تجهیزات و دستگاه های شتاب دهنده خطی است که اکثر این تجهیزات از خارج از کشور وارد می شود.

وی ادامه داد: اغلب این دستگاه ها از سال های قبل وارد کشور شده اند و تقریبا مستهلک شده اند و برای تامین و نگهداری نیاز به پشتیبانی و تامین قطعات دارند.

این فعال پزشکی در حوزه رادیوتراپی و درمان سرطان با بیان اینکه در بخش های  دولتی پرتودرمانی به صورت رایگان انجام می پذیرد، افزود: مشکل اعظم این است زمانی که دستگاه های درمانی خراب می شود قطعات آن در کشور موجود نیست و روند طولانی تهیه از خارج کشور و ترخیص از گمرک حداقل چندین ماه زمان می برد که باعث از  چرخه خارج شدن دستگاه  تا زمان تعمیر و همچنین باعث تعطیلی مرکز و عقب افتادن روند درمان بیماران می شود.

وی با انتقاد از عدم حمایت دولت در این زمینه گفت: قطعات برای این دستگاه ها به سختی وارد می شود؛ چون شرکت هایی که مسئول پشتیبانی تجهیزات این نوع تجهیزات  هستند اغلب انحصاری بوده و بنا بر نیاز مراکز، قطعات را خریداری می کنند که تا چند ماه ترخیص آن از گمرک طول می کشد؛  متاسفانه حمایت دولت در این امر با کاستی رو به روست و تامین قطعات با ارز نیمایی بدون هیچ گونه تخصیص  ارز دولتی  انجام می شود.

این فعال پزشکی در حوزه رادیوتراپی و درمان سرطان با اظهار امیدواری نسبت به تغییر دولت گفت: امیدواریم با تغییر سیاست، بیماران مبتلا به سرطان  سود ببرند و با فراوانی قطعات و دستگاه های شتاب دهنده خطی و دستگاه های به روز دنیا در کل کشور، درمان را در شهر و منطقه خودشان انجام بدهند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در درمان سرطان در کشور از درمان های نوین پرتودرمانی دنیا فاصله داریم، افزود: درمان های بروز پرتو درمانی وابسته به نوین ترین  دستگاه شتابدهنده خطی است و دستگاه های قدیمی موجود در کل کشور امکان درمان های به روز دنیا را ندارد و نیاز است با درایت دولت جدید، تجهیزات به روز تر و درمان های بروزتر را شاهد باشیم.

صادقی در پایان خواستار خریداری دستگاه ها با تکنولوژی به روز رادیوتراپی و  تامین قطعات و تجهیزات دستگاه های رادیوتراپی به مقدار لازم برای مراکز و تسهیل در ترخیص قطعات از گمرک شد تا بتوان زودتر تعمیر دستگاه های شتابدهنده خطی را انجام داد و درمان و خدمت به بیماران شتاب بگیرد.

صادقی با اشاره به سردرگمی بیماران مبتلا به سرطان برای درمان نوین پرتودرمانی نظیر  IMRT در شهرستان ها گفت: بیماران در بسیاری ازشهرستان ها دسترسی مناسب به تجهیزات به روز پرتودرمانی را ندارند و برای درمان مجبور به مراجعه به مراکز پرتودرمانی تهران و یا مراکز استانها با بعد مسافت طولانی می شوند که در این راه با مشکلات زیادی اعم از مواجهه با ابتلا به کرونا و اقامت و هزینه های پیش رو درگیرند و این امر سبب سردرگمی بیماران مبتلا به سرطان می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز