خبرگزاری کار ایران

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران:

دستاوردهای شورای پنجم برای کارگران/ جبران کسر بیمه از حقوق پرسنل خودرو سرویس با افزایش ساعت اضافه کار/ اختصاص سختی کار به نیروهای چند شرکت شهرداری

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۰۳۸

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران به تشریح دستاوردهای شورای پنجم در زمینه حقوق کارگران پرداخت.

«افشین حبیب زاده» کاندیدای انتخابات شورای شهر ششم تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که دستاوردهای شورای پنجم در حمایت از حقوق کارگران چه بوده است، ضمن تشریح اقدامات شورا و فراکسیون کارگری اظهار کرد: در شهرداری با گروه‌های مختلف کارگری روبرو هستیم و پیمانکاران مختلفی با شهرداری مشغول به کار هستند به گونه‌ای که تعداد کارگران مشغول به کار با پیمانکاران بیشتر از تعداد پرسنل شهرداری تهران است و تقریبا به بیش از دو برابر می‌رسد. 

احصا و جمع‌آوری مطالبات کارگران پس از ورود به شورای شهر

او با اشاره به مطالبات گروه‌های کارگری گفت: این گروه‌ها هر یک مطالباتی داشتند که مورد بررسی قرار گرفت و بعد از جمع‌بندی مطالبات گروه‌های کارگری جلساتی را با آن‌ها یا نمایندگان آن‌ها برگزار کردیم. فراکسیون کارگری با حضور ۱۱ عضو شورای شهر تشکیل شد و خواسته فراکسیون کارگری رسیدگی به مشکلات آن‌ها بود که آن‌ها را احصا کردیم و مورد بررسی قرار دادیم. 

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر پنجم اضافه کرد: تعدادی مشکلات مشابه داشتند که عمدتا مربوط به‌عدم رعایت قانون بود. برای مثال‌ عدم پرداخت اضافه کاری، شب کاری و یا رد نشدن بیمه، قرار ندادن بیمه در اختیارشان، عدم پرداخت حقوق و مواردی از این دست که زیاد بود. 

صدور بخشنامه بمنظور نظارت و رسیدگی به مشکلات کارگران

حبیب زاده با اشاره به بخشنامه‌ای که در این دوره شورای شهر از سوی معاونت منابع انسانی زده شد، گفت: این موضوعات مشترک را مشخص کردیم و بخشنامه‌ای را از طرف معاونت منابع انسانی تهیه کردیم که براساس آن برای کارهای حجمی و پیمانکاری که در شهرداری انجام می‌شود، بالاترین مسئول را در شهرداری تهران به عنوان کارفرما شناسایی و آن شخص به عنوان پاسخگو به این مشکلات باید نظارت و رسیدگی کرده و به شورا پاسخ می‌داد. برای مثال در حوزه پسماند، رئیس سازمان مدیریت پسماند باید پاسخگو می‌شد و به همین ترتیب در سایر بخش‌ها نیز بالاترین مقاوم سازمانی باید پاسخگو می‌شد. 

او ادامه داد: تمام نکات را در این بخشنامه متذکر شدیم و از آقای محجوب رئیس خانه کارگر نیز کمک گرفتیم و بخشنامه را صادر کردیم. پس از آن شهرداری شروع به نظارت کرد و ما نیز از شورا ناظرین را برای بررسی بیشتر می‌فرستادیم و شرایط خیلی بهتر شد. البته نه اینکه مطلوب شده باشد، اما خیلی بهتر از قبل شد و مشخص شد که نظارت و حساب و کتاب وجود دارد. پیمانکاران شروع به پرداخت معوقات کردند و بخش عمده‌ای از پرداخت‌ها از جمله شب کاری و اضافه کار و مواردی از این دست که مورد شکایت کارگران بود به روال قانونی خود باز گشت. 

همسان‌سازی حقوق نیروهای شهربان و معبربان و اختصاص ۱۰۰ میلیارد برای همترازی حقوق 

حبیب زاده با بیان اینکه در مرحله بعد رسیدگی به مشکلات کارگران در حد جزئی‌تری در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: بعد از اینکه این اقدام عمومی را انجام دادیم، سراغ یک یک بخش‌ها رفتیم و رسیدگی به موضوعات کارگری در هر سازمان و مجموعه را در دستور کار قرار دادیم. برای مثال در حوزه شهربان و معبربان یکی از موضوعات واگذاری آن‌ها به پیمانکاران بود در صورتی که نیروهای مشغول به کار در آن از نظر من پلیس شهرداری تهران هستند و واگذاری آن‌ها به پیمانکاران اشتباه بود و باید به شهرداری بازمی‌گشتند و ارتباط مستقیم با شهرداری داشته باشند. یکی از مسائل اصلی آن‌ها این بود که دستمزدی که دریافت می‌کنند پایین است و درخواست تبدیل وضعیت از پیمانکاری به قرارداد مستقیم را داشتند. 

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران افزود: این مساله نیاز به مجوز داشت و پروسه‌ای طولانی را می‌طلبد که در این دوره امکان‌پذیر نبود، اما درخواست دوم آن‌ها هم ترازی بود که به اندازه نیروهای شهربان حقوق بگیرند. حقوق آن‌ها همسان‌سازی نشده بود و خوشبختانه موفق شدیم در بودجه ۱۴۰۰ این مساله را ببینیم و ۱۰۰ میلیارد تومان برای همترازی حقوق آن‌ها در نظر گرفتیم که در این شرایط شهرداری تهران کار بسیار سختی بود، اما توانستیم نظر همکاران در شورا را جلب کنیم و علاوه بر مبلغی که شورای عالی کار اضافه کرده بود این عدد نیز اضافه شد و رقم قابل توجهی شد و فکر می‌کنم الان همه رضایت کامل دارند. 

افزایش ساعت اضافه کار پرسنل شرکت خودرو سرویس بمنظور جبران کسری بیمه از حقوق

حبیب زاده در ادامه به شرکت خودرو سرویس اشاره کرد و گفت: شرکت خودرو سرویس نزدیک به ۴ هزار نفر نیرو دارد و افراد با خودروی خود مشغول به کار هستند و عددی که دریافت می‌کنند خیلی کم است و امکان تامین زندگی را ندارند. درخواست آن‌ها نیز تبدیل وضعیت بود، اما نظر اعضای شورا بر تبدیل وضعیت نبود. آن‌ها نیز چند مطالبه خاص داشتند، برای مثال قرارداد آن‌ها از اول تیرماه منعقد می‌شد در صورتی که افزایش نرخ از ابتدای فرودین انجام می‌شد و سه ماه معوقه داشتند. مقرر شد که معوقات پرداخت شود، اما با توجه به افزایش حداقل حقوق، سهم بیمه آن‌ها نیز افزایش می‌یافت که بخش قابل توجهی از دریافتی آن‌ها را کاهش می‌داد. 

او ادامه داد: طی رایزنی صورت گرفته مقرر شد، میزان ساعتی را به ساعت کاری آن‌ها اضافه کنند که عدد برداشته شده با افزایش اضافه کاری پوشش یابد و از میزان دریافتی نسبت به سال قبل کاهش نیابد. این موارد صورت جلسه و با حضور گروه‌های مختلف ذی نفع به شهرداری ابلاغ شد. در یک تعامل سه سویه، اقدامات مربوط به کارگران را به این ترتیب طی سال‌های حضور در شورا پیگیری کردیم. 

برگزاری مجمع شورای اسلامی کار؛ به زودی

رئیس فراکسیون کارگری با اشاره به دیگر درخواست کارگران که ایجاد تشکل کارگری بود، گفت: تاسیس انجمن صنفی با خودشان بود، اما کرونا مانع از انجام این کار شد. همچنین درخواست شورای اسلامی کار را داشتند که از سوی شهرداری پیگیری شد و به زودی قرار است مجمع شورای اسلامی کاری که شورا ندارند برگزار شود و با کارفرمای مربوطه در شهرداری صحبت شد که آن را پیگیری کنند. 

طی ماه های آینده سختی کار به نیروهای چند شرکت شهرداری تعلق خواهد گرفت

او همچنین به درخواست اختصاص سختی کار نیز اشاره کرد و اضافه کرد: بخشی از درخواست کارگران مربوط به سختی کار بود که برای آن نیز در جاهایی که نیاز بود، مشاور گرفته شد و طی یک الی دو ماه آینده برای دو یا سه شرکت جداول لازم توسط مشاور تنظیم می‌شود و می‌توانند سختی کار را دریافت کنند. 

حبیب زاده در پایان با اشاره به حجم بالای مطالبات کارگری گفت: حجم مطالبات کارگری بالا است، اما به ترتیب آن‌ها را پیش می‌بریم تا به نتیجه برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز