خبرگزاری کار ایران

شایع‌ترین مشکل سالمندان اختلال‌ حافظه است

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۵۱۶

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی وزارت بهداشت گفت: شایع‌ترین مشکل سالمندان اختلال‌های حافظه است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد تقی جغتایی» مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی وزارت بهداشت در نشست خبری روز چهارشنبه با موضوع سیاست‌ها و اقدامات کشوری توسعه توانبخشی پزشکی کشور، در پاسخ به خبرنگار ایلنا، در مورد مهم‌ترین اولویت‌های سالمندان کشور، بیان کرد: سالمندان یک مسئله‌ی مهم برای کشوری هستند و حتی در این رابطه نیاز به دادن آمار  نیست چون تا الان آمار‌های زیادی در رابطه با سالمندان اعلام شده است و روز به روز هم بیشتر می‌شود، حتی همکاران سازمان بهزیستی به ماجرای سونامی سالمندان اشاره کرده بودند که درست هم بود و به دنبال آن بود که من اعلام کردم برنامه ملی سالمندان تصویب و ابلاغ شده و الان در این مورد سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت در حال انجام و بررسی کارهای مربوط به خودش است.

وی ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان هم مهم‌ترین اولویت این است که اول نیروی انسانی مورد نیاز تکمیل شود، یعنی باید رشته‌های تخصص سالمندی را تاسیس کنیم که چند سال فعال شده بود ولی الان متوقف شده، همچنین دوره‌های کوتاه مدت که الان همکاران متخصص بالینی در چند دانشگاه برگزار می‌کنند تا از این طریق ما متخصصینی داشته باشیم که در حوزه‌ی سالمندی کار کنند.

جغتایی افزود: به عبارتی طب سالمندی باید جایگاهش در کشور گسترش پیدا کند و ما در زمینه‌ی نیروی انسانی متخصصین مختلف داریم ولی آموزش تخصصی لازم برای مداخلات خدمات درمانی و توانبخشی سالمندان کم داریم.

وی گفت: نکته دیگر به پرستارهایی مربوط است که اختصاصاً با سالمندان کار می‌کنند، فوق لیسانس این رشته سال‌هاست که ایجاد شده و باید گسترش پیدا کند تا در این حوزه بتوانند بهتر کار کنند.

جغتایی افزود: موضوع دیگر این است که باید برای سالمندان در مراکز ارائه‌ی خدمات در بیمارستان یا کلینیک‌ها، ساختارهای درست شود تا خدمات اختصاصی سالمندان را بگیرند که این هم همکاران دفتر سالمندی در حال پیگیری هستند تا این اتفاق بیفتد و مهم تر از آن این است که این خدمات در نظام شبکه ادغام شود.

وی ادامه داد: شایع‌ترین مشکل که باید به آن توجه شود، اختلال‌های حافظه است که برنامه‌ایی برای آنها در نظر گرفته شده، افرادی که در معرض این مشکل هستند غربالگری می‌شوند و به دنبال آن خدمات توانبخشی به آنها داده می‌شود.

جغتایی با اشاره به تاثیر رسانه بر شفافیت مشکلات سالمندان افزود: دوستان خبرنگار همیشه به خدمات توانبخشی افرادی که نیاز به این خدمات دارند لطف داشتند، فعالیت رسانه‌ها باعث می‌شود تا حساسیت مدیران و مسئولان نسبت به این مسائل بیشتر شود و طی سال‌های گذشته من شاهد این بودم که مسئولان وزارت بهداشت در تلاشند تا سعی کنند این خدمات را گسترش دهند.

وی گفت: برنامه توانبخشی ابلاغ شده‌ی کشوری است و پیگیری می‌کنیم تا بخش‌هایی از برنامه توانبخشی در قانون هفتم توسعه کشور گنجانده شود تا به تغییرات دولت‌ها ربطی پیدا نکند.

جغتایی ادامه داد: از سوی دیگر خرسندیم که در مناظرات انتخاباتی اغلب کاندیداها به موضوع توانبخشی پرداختند و برنامه کشوری توانبخشی پزشکی توسط مقام وزارت به دانشگاه‌های پزشکی ابلاغ شده است و حوزه توانبخشی ابعاد گوناگونی دارد که بخش سلامت آن متوجه ما در وزارت بهداشت است.

وی افزود: از طرفی در رهنمودهای کلی سلامت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد یکی از بندها در مورد این است که خدمات سلامت اعم از درمان، پیشگیری یا توانبخشی به شکل عادلانه به مردم ارائه شود و برای اقشار آسیب پذیر در دسترس باشد و از طرفی در برنامه‌های تشریحی وزیر محترم به مجلس شورای اسلامی نیز در بندی به تعیین برنامه کشوری توانبخشی پزشکی اشاره شده بود.

جغتایی بیان کرد: در طول سالیان قبل به ویژه از ۲۰۱۴ به بعد سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ای ویژه در حوزه توانبخشی تعیین کرد تا این خدمات در دسترس باشد و گسترش پیدا کند که در سال ۲۰۱۷ این موضوع دقیق‌تر بررسی شد و اصل‌هایی برای آن تعیین شد.

وی ادامه داد: در این راستا مشخص شد که خدمات توانبخشی پزشکی باید در تمام سیاست‌های درمانی تسری یابد و همچنین درون ساختارهای ارائه خدمات سلامت، ساختار خدمات توانبخشی هم وجود داشته باشد و این خدمات دیگر نباید سطح سوم ارائه خدمات باشد و باید در سطوح ارائه خدمات پیشگیری و درمان ادغام شود و حتی خدمات توانبخشی پزشکی باید به تدریج تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

جغتایی گفت: از طرفی وسایل کمکی توانبخشی مانند سمعک، ویلچر در اختیار آنها قرار گیرد و بر اساس این نکات قرار شد برنامه کشوری توانبخشی پزشکی تدوین شود که  ۲ سال برای آن زمان گذاشتیم و حاصل آن به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد، در واقع برنامه‌ی ما این است که خدمات توانبخشی در نظام ارائه خدمات دیگر ادغام شود و مراکز ارائه خدمات توانبخشی گسترش یابد.

وی ادامه داد: همچنین اقداماتی در راستای گسترش خدمات نظام غربالگری ارائه شود که بیماران زودتر شناسایی شوند و موضوع دیگر تحت پوشش رفتن خدمات توانبخشی است، البته اکنون خیلی از خدمات توانبخشی در کشور ارائه می‌شود ولی مشکل ما در خدماتی است که نیاز به کار تیمی دارد مانند افراد دچار سکته مغزی، قطع عضو، ضایعات پیش‌رونده که این بیماری‌ها باید در دسته خدمات اولویت‌دار قرار گیرد و تمرکز ما بر این خدمات است.

جغتایی افزود: بر اساس پیش‌بینی‌ها و بررسی صورت گرفته در کشور سالانه حدود ۱۰۰ هزارنفر دچار ناتوانی ناشی از سکته مغزی می‌شوند که به درمان جواب می‌دهند و همچنین حدود  ۳۰۰۰ نفر در سال دچار ضایعه نخاعی می‌شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز