خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا:

ضرورت توجه دولت بعدی به دانش‌آموزان مبتلا به اتیسم و با نیاز ویژه/ اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی باید ۵ تا ۱۰ برابر آموزش عادی باشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۷۱۶۹

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: از دولت توقع داریم در کنار پرداختن به کودکان با نیازهای ویژه بحث دیرآموزان و دانش آموزان مرزی که سالی پنج تا هفت درصد دانش آموزان ما در این گروه قرار می‌گیرند، توجه کنند و خدمات کیفی و پرورشی ویژه برای آنها در نظر بگیرند.

«سید جواد حسینی» معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس آموزش و پرورش استثنایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره مطالبات این سازمان استثنایی به عنوان یکی از بخش‌های مهم آموزش و پرورش از دولت بعدی جهت تسهیل آموزش کودکان با نیاز ویژه بیان کرد: یک آموزش و پرورش با کیفیت باید در چند قلمرو استانداردسازی شود؛ بنابراین استانداردسازی فضا و رساندن سرانه آموزشی به ۲۷ متر مربع از یک طرف و همچنین گسترش فضاهای مورد نیاز مانند مراکز مشاوره‌ای ویژه یادگیری از طرف دیگر بسیار حائز اهمیت هستند. 

وی در ادامه گفت: اکنون بیش از ۷۰۰ مرکز مشاوره و یادگیری داریم در حالی که برای استانداردسازی ما به هزار مرکز دیگر نیاز داریم. همچنین مراکز متعدد مشاوره و توان بخشی، مراکز جامع تشخیصی، خدماتی، توانبخشی و مشاوره‌ای نیاز است که باید به آن توجه شود.

حسینی بیان کرد: ما مراکز جدیدی مثل مراکز اتاق‌های چند حسی مبتنی بر هوش مصنوعی برای بچه‌های اتیسم راه اندازی کردیم اما لازم است که اینها گسترش یابند. به طور کلی نیاز است که فضاهای آموزشی به استاندارد موجود برسند و ما این انتظار را داریم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دانش آموزان با نیاز ویژه به تجهیزات نیاز دارند گفت: بچه‌هایی با نیازهای ویژه به استانداردسازی تجهیزات هم نیاز دارند و چندین بار نیز گفته‌ام که به ۱۰۵ قلم تجهیزات برای این گروه نیاز داریم که در پهنه سرزمینی ۷۲۰۰۰ می‌شود. 

وی بیان کرد: طرحی تحت عنوان توان افزایی دانش آموزان استثنایی برای تجهیزاتی که نیاز دارند را کلید زدیم و البته گسترش آن هم مورد نیاز کودکان استثنایی است. از سال ۱۳۷۰ زمانی که سازمان آموزش استثنایی آغاز شده تا کنون ۱۸ برابر پوشش تحصیلاتی افزایش پیدا کرده در حالی که اعتبارات ما فقط ۱۲ برابر افزایش یافته است در حالی که اعتبارات باید با همان ۱۸ برابر افزایش پیدا کند. 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی گفت: به عبارت دیگر اعتبارات آموزش و پرورش استثنایی باید پنج تا ۱۰ برابر آموزش عادی باشد که این چنین نیست، بنابراین همین مساله نیز بایداستانداردسازی شود. 

حسینی درباره مطالبه دیگر از دولت آینده مبنی بر استانداردسازی منابع انسانی گفت: ما اکنون به ۱۲ هزار نیرو نیاز داریم تا از نظر منابع انسانی بی‌نیاز شویم. البته مصوبه تامین نیرو برای مدارس استثنایی را در شورای سازمان آموزش و پرورش تصویب کردیم و بایستی این را در نظر داشته باشند تا بتوانیم در ابعاد مختلف نیروی انسانی مشکلاتمان را رفع کنیم. 

وی در خصوص مطالبه استانداردسازی محتواهای آموزشی گفت: ما هزار محتوا را تا کنون توانستیم مناسب‌سازی کنیم ولی همچنان باید ادامه پیدا کند. استانداردسازی فرآیندها باید بر اساس سند تحول بنیادین اتفاق بیافتد و یکی از این فرآیندها کیفیت بخشی به رویکرد فراگیرسازی است؛ یعنی از تفکیک به سمت تلفیق و از تلفیق به سمت فراگیرسازی باشد که در طول ۲۰ سال گذشته ۸۲ برابر شده ولی اکنون هم کمیت و هم کیفیتش نیاز به توجه ویژه دارد. 

معاون وزیر آموزش پرورش بیان کرد: دیگر مطالبه ما این است که باید به سمتی رفت که از بدو تولد تمام کودکانی که خدمات ویژه نیاز دارند مورد پوشش صددرصدی قرار بگیرند و لازمه‌اش این است که بر اساس یک سند جامع مداخلات روی طرح به هنگام طلایی هم در غربالگری، هم در تشخیص و هم در مداخله کار شود. 

وی افزود: ما در سازمان استثنایی هفت گروه را پوشش می‌دهیم اما در برخی از کشورهای دنیا بین ۱۰ تا ۱۵ و حتی ۲۰ گروه هستند که خدمات تخصصی استثنایی دریافت می‌کنند. ما نیز این را در دستور کار داریم که در شورای سازمان حداقل سه گروه به گروه‌های موجود اضافه کنیم و این خیلی مهم است. بنابراین از دولت توقع داریم در کنار پرداختن به کودکان با نیازهای ویژه بحث دیرآموزان و دانش آموزان مرزی که سالی پنج تا هفت درصد دانش آموزان ما در این گروه قرار می‌گیرند، توجه کنند و خدمات کیفی و پرورشی ویژه برای آن‌ها در نظر بگیرند. 

حسینی توضیح داد: کیفیت بخشی به این کار از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد. همچنین احیای قانون امتیازاتی که به کارکنان و معلمان استثنایی می‌دهیم باید مورد توجه دولت باشد. پیش‌تر حدود ۵۰٪ مزایا برای یک معلم استثنایی و اتیسم در نظر گرفته شده بود که قطعا حقشان بود. اما قانون جامع خدمات اینها را یکسان‌سازی کرد و الان اجحاف است یک معلم که با یک کودک اتیسم یا یک کودک جسمی حرکتی شدید کار می‌کند با یک معلم عادی مزایای یکسانی داشته باشد. 

رئیس آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه اجرای سند تحول از مطالبات دیگر ما نسبت به دولت آینده است، گفت: نکته مورد انتظار از دولت آینده اجرایی‌سازی دقیق سند تحول بنیادین و زیرنظام‌های ششگانه است. آموزش و پرورش باید گفتمان قالب جامعه باشد تا تحول محقق شود در غیر این صورت تحول عمیق محقق نخواهد شد. ما باید آموزش و پرورش با کیفیت داشته باشیم تا همه ناهنجاری‌ها اصلاح گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز