خبرگزاری کار ایران

کلانتری:

بحران آب اسفناک‌تر از اظهارات مسئولان است/ اگر وزارت نیرو حقابه را ندهد، شکایت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۲۲۰

رئیس سازمان محیط زیست گفت: اولویت اول ما باید آب باشد؛ واقعیت بحران آب اسفناک‌تر از آن است که مسوولین مربوط به آب در موردش صحبت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور و معاون رئیس جمهور در نشست خبری به مناسبت هفته‌ی محیط زیست که در سازمان محیط زیست برگزار شد، بیان کرد: اگر برای محیط زیست نجنگیم، حیوانات بی‌زبان و گیاهان دیگر جایگاهی نخواهند داشت. متوسط بارشی که گفته می‌شود ۲۰۰ میلیمتر بارش در کشور است، فقط به شهرهای شمالی کشور مربوط است.

وی ادامه داد: توجه کنید معضل بزرگ ما آب است. خیلی از مناطق چهار گانه ما دیگر آب طبیعی ندارد، باید برای آبشخورها با تانکر آب برده شود که در این شرایط دیگر تکلیف وضع آب ما مشخص است.

کلانتری افزود: اولویت اول ما باید آب باشد و واقعیت بحران آب اسفناک‌تر از آن است که مسوولین مربوط به آب در موردش صحبت می‌کنند.

وی گفت: ما از وزارت نیرو هم گله داریم، زیرا برای حق آبه‌هایی که به تفاهم رسیدیم هم اجحاف می‌کنند و وزارت نیرو بیش از ۶۰ درصد آب ما را تغییر نداده که اگر حق آبه‌ی ما را ندهد باید به قوه قضاییه شکایت کنیم.

با یک ساعت و نیم خاموشی می‌توانستیم آلودگی نداشته باشیم

کلانتری در واکنش گفته بودید مسئله آلودگی هوا را چند ماهه حل خواهد کرد، افزود: واقعا مساله هوا قابل حل است، منتهی هزینه دارد و مشکل هوای تهران قبلا در دو ماه زمستان بود که به وارونگی و سوخت‌ها مربوط بود و می‌توانستیم با یک ساعت و نیم خاموشی اصلا آلودگی هوا نداشته باشیم، اما متاسفانه دیگران برای ما تصمیم می‌گیرند و همین کار را کمی سخت می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر آلودگی ازون است که مساله جدیدی است که قبلا شاخص اندازه‌گیری آن را نداشتیم ولی وقتی شاخصهای جدید و واحدهای اندازه‌گیری جدید آمد محیط زیست هم آن را اعمال کرد، چون پیش از آن اُزن اصلا اندازه گیری نمی‌شد و بعد از آن مورد توجه قرار گرفت که امروز برای مقابله با آن ۸۰۰ پمپ بنزین طرح کهاب را اجرا کردند و اگر امروز سوخت ما مثل سال۹۲ بود کلانشهرهای کشور قابل سکونت نبود و از این جهت ممنون ارگان‌های مربوطه هستیم.

کلانتری افزود: از طرفی صنعت خودروی ما، به سرعت صنعت سوخت تغییر نکرد، از ابتدای سال آینده باید یورو ۶ باشد اما وزارت صنعت به رئیس‌جمهوری نامه زده است که توان تولید استاندارد یورو۶ را ندارد.

وی در مورد ماجرای معاهده با پاریس، گفت: درباره معاهده پاریس سوالی نیست که پاسخ نداده باشیم زیرا در مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای نگهبان بررسی شده است و در حال حاضر هم معاهده پاریس در مجلس است و علی‌رغم اینکه همه ایرادات شورای نگهبان برطرف شده است، رای گیری نمی‌کنند و از دست ما خارج است، برای بررسی آن هم تا الان پیگیری تقاضاهای زیادی داشتیم اما اتفاقی نیفتاده است.

کلانتری در پاسخ به سوالی در مورد برنامه‌ی کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد محیط زیست کشور، بیان کرد: از برنامه‌های کاندید‌اها خبری نداریم در این مدت هیچکدام از کاندیداها به موضوع محیط زیست اشاره نکردند و این نشان می‌دهد محیط زیست برای آنها اهمیتی ندارد، با این روند احتمالا هیچ کدام از سمن‌های محیط زیست با این شرایط به آنها رای ندهند.

وظیفه‌ی ما آبرسانی به حیوانات حیات وحش است

وی در مورد برنامه‌ی محیط زیست برای خشکسالی، گفت: حمایت ما در رابطه با خشکسالی، فقط نسبت به حیوانات حیات وحش است، تنها وظیفه‌ی ما این است که نگذاریم حیوانات بدون آب بمانند و از بی‌آبی بمیرند.

کلانتری افزود: بقیه موارد وظیفه وزارت نیرو است، وظیفه‌ی ما در همین مناطق چهارگانه است که به طریق‌های مختلف برای حیوانات آب رسانی کنیم.

۳۰ میلیون هکتار اراضی کشور گرد و غبارخیز است

وی در مورد وضعیت گرد و غبار گفت: بیش از ۳۰ میلیون هکتار از اراضی کشور گرد و غبار خیز است که کاملا شناسایی شدند.

کلانتری افزود: در واقع می‌توان گفت امروز خوزستان گرد و غبار‌های ده سال گذشته را ندارد و اگر آلایندگی وجود دارد از خارج از  کشور وارد می‌شود و مهم‌ترین راه حل برای مبارزه با گرد و غبار، قرق کردن مناطق است تا به منبع تولید کننده گرد و غبار برسیم.

وی ادامه داد: یکی از بزرگترین عوامل گرد و غبار در ایران چرای بیش از حد دام و خشکسالی است که باید مورد توجه قرار گیرد و بدانید که از نظر ما مسئله محرمانه‌ای در درون سازمان محیط زیست وجود ندارد.

افزایش حقوق محیط‌بان‌ها

وی در مورد وضعیت محیط‌بان‌ها گفت: در طی ۴سال گذشته یک محیط‌بان یک میلیون و ۵۰۰ تومان حقوق دریافت می‌کرد، اما در حال حاضر افزایش حقوق محیط‌بانان و پرسنل تا حد بیش از ۳۰۰درصد  رخ داده است.

وی افزود: همچنین در این سال‌ها به محیط‌بانان خیلی رسیدگی شده است، مثلا امسال موتور سیکلت و تجهیزات فراوان در اختیارشان قرار گرفته، موضوع دیگر محیط‌بانان نداشتن آموزش بود که روزانه ۱۴ هزار نفر از محیط‌بانان تحت آموزش‌های فراوان قرار می‌گیرند.

کلانتری ادامه داد:  بخشی از گرفتاری محیط‌بانان تقصیر ما است چون به آنها آموزش داده نشده بود و امیدواریم تا اوایل ۱۴۰۲ محیط‌بانان ما به استانداردهای لازم برسند.

محیط زیست در حال تهدید است

کلانتری در مورد آب تجدید پذیر کشور، گفت: امسال سرانه آب تجدید پذیر زیر هزار متر مکعب برای هر فرد است و این یعنی ورشکستگی آبی و آب همچنان مهمترین مسئله کشور است، محیط زیست کشور از طریق کمبود آب تهدید می‌شود و بنابراین امکان زندگی آبزیان در برخی از تالاب ها همچون گاو خونی وجود ندارد.

کلانتری در پایان گفت: آلودگی هوا به خاطر سوخت های غیراستاندارد است، و اگر قرار باشد بر اساس قوانین محیط زیستی اقدام کنیم باید سه چهارم کشور تعطیل شود با این تفاسیر رعایت همه استانداردها امکان پذیر نیست و گویا کسانی که این طرح‌ها را دادند خیلی ایدئالیستی به موضوع نگاه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز