خبرگزاری کار ایران

در راستای تحکیم و گسترش روابط علمی بین‌المللی:

رایزن فرهنگی سفارت عراق با رئیس دانشگاه حکیم سبزواری دیدار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۶۱۷۳

در راستای تحکیم و گسترش روابط علمی بین دانشگاه‌های ایران و عراق، نشست مشترک دکترامجد حمید المظفر رایزن فرهنگی سفارت عراق نشست با دکتر علی اصغر مولوی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و دیگر مسئولان این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران در این نشست گفت: وزارت علوم عراق در پی توسعه همکاری با دانشگاه‌های ایران است و دانشگاه حکیم سبزواری ظرفیت‌های خوبی جهت توسعه همکاری‌های علمی با دانشگاه‌های عراق دارد.

امجد حمید المظفر افزود: نزدیک بودن سبزوار با مشهد مقدس و نیز ارتباط دینی وتاریخی بین سبزوار با شهرهای عراق بستر توسعه همکاری‌های علمی این دانشگاه را با دانشگاه‌های عراق فراهم کرده است.

وی افزود: موضوع انعقاد تفاهم‌نامه بین دانشگاه حکیم سبزواری با دانشگاه‌های مختلف عراق در حوزه‌های مختلف، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری دوره‌های آموزشی و پژوهش‌های علمی مشترک در رشته‌های مختلف عملیاتی می‌شود.

رایزن فرهنگی سفارت عراق در ایران افزود: یکی از سیاست‌های وزارت علوم عراق توسعه همکاری با دانشگاه‌های مختلف ایران و جذب بیشتر دانشجویان عراقی در ایران است.

امجد حمید المظفر تصریح کرد: رایزنی فرهنگی سفارت عراق هم اینک امور مدیریت و پشتیبانی حدود ۲۲ هزار دانشجوی این کشور را در دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد.

وی ادامه داد: روابط و پیوندهای مشترک دینی، اجتماعی، تاریخی و فرهنگی از عوامل رغبت وزارت علوم عراق برای گسترش توسعه همکاری با دانشگاه‌های ایران است.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری نیز در این نشست گفت: امیدواریم این سفر نقطه عطفی در ارتباطات علمی و فرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری با دانشگاه‌های عراق رقم بزند.

علی اصغر مولوی افزود: دانشگاه حکیم سبزواری در رویکرد برندسازی و بین‌المللی خود در دو حوزه آموزش و پژوهش، هم اکنون به عنوان دومین دانشگاه منطقه شمال شرق دارای سرمایه و پتانسیل بسیار در بخش‌های علمی؛ آموزشی و آزمایشگاهی و عمرانی است.

مولوی با اشاره به تحصیل بیش از ۳۰۰ دانشجوی بین المللی در دانشگاه حکیم سبزواری خاطرنشان کرد: این دانشگاه زیرساخت‌های لازم جهت جذب ۱۰۰۰ دانشجوی بین المللی را دارا می‌باشد.

رئیس دانشگاه حکیم سبزواری ادامه داد: همکاری با دانشگاه‌های عراق در دو حوزه تبادل استاد و دانشجو تحصیلات تکمیلی زمینه‌های تحقیقاتی، علمی و پژوهشی و همچنین در حوزه آموزشی و تحصیل دانشجویان عراقی به صورت دانشجویان شهریه‌پرداز و دانشجویان بورسیه باشد.

مولوی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های آموزش‌عالی در ایران ظرفیت گسترده‌ای است، اظهار داشت: این ظرفیت می‌تواند پاسخ گوی نیازهای علمی و آموزشی کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان و کشورهای حوزه آسیای میانه باشد.

مدیر همکاری‌های بین المللی و امور دانشجویان خارجی دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه این نشست با اشاره به اینکه سبزوار یکی از شهرهای تاریخی ایران است که همواره در ارتباطات بین المللی بسیار فعال بوده است، گفت: ارتباطات دینی و مذهبی مردم سبزوار با کشورهای مسلمان منطقه از جمله کشور عراق به یمن حضور مراجع گرانقدری مانند سید عبدالاعلی سبزواری دارای سبقه تاریخی است.

غلامعلی فرزی افزود: دانشگاه حکیم سبزواری نیزبه عنوان دومین دانشگاه بزرگ شمال شرق کشور، بستری است برای تقویت و ادامه این ارتباطات بین المللی.

وی با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر فعالیت‌های بسیاری در جهت تقویت زیرساخت‌های دانشگاه جهت افزایش ارتباطات بین المللی صورت گرفته است، گفت: مدل گسترش روابط بین الملل در دانشگاه حکیم سبزواری در سه حوزه از کشورهای جهان شامل کشورهای مسلمان (عراق- افغانستان و…)، کشورهای همجوار و کشورهای توسعه یافته، شکل گرفته است.

مدیر همکاری‌های بین المللی و امور دانشجویان خارجی دانشگاه حکیم سبزواری با اشاره به اینکه بالغ بر ۳۰۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه در حال تحصیل می‌باشند، خاطرنشان کرد: در جهت تسهیل امور دانشجویان بین المللی مرکز آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان (مجهز به تجهیزات لابراتوار زبان)، دپارتمان آموزش زبان انگلیسی و دفتر امور کنسولی در چند سال اخیر در دانشگاه حکیم سبزواری افتتاح شد.

وی گفت: دانشگاه حکیم سبزواری هم اکنون دارای ۳۱ عضو هیئت علمی وابسته از اساتید خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور است که ۶ عضو هیئت علمی وابسته دانشگاه از کشور عراق هستند.

فرزی با اشاره به امکانات علمی و پژوهشی و رفاهی دانشگاه، اظهار داشت: دانشگاه حکیم سبزواری ضمن جذب دانشجوی شهریه پردار از کشور عراق، امکان بورسیه کردن دانشجویان مستعد عراقی را نیز دارد.

وی ادامه داد: هم اکنون این دانشگاه با دانشگاه تورین ایتالیا، لیون فرانسه (لیون ۱- لیون ۲ – لیون ۳ و اینسا لیون)، پاریس ۱۳، دانشگاه‌های صلاح الدین و دانشگاه تیشک کردستان عراق و دانشگاه‌های سید جمال الدین اسدابادی، لغمان و دانشگاه غالب افغانستان تفاهم نامه همکاری دارد.

فرزی با اشاره به فعالیت‌های گسترده بخش بین الملل دانشگاه در کارگروه‌های ملی همکاری‌های علمی بین المللی با سایر کشورها، ابراز داشت: دانشگاه حکیم سبزواری هم اکنون عضو کارگروه‌های ملی همکاری‌های علمی بین المللی ایتالیا (مسئول راه‌اندازی سایت همکاری‌ها به زبان انگلیسی)، فرانسه، چین و هند است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز