خبرگزاری کار ایران

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر:

برگزاری آزمون‌های مکرر در طول ترم برای کاهش تقلب/ تامین زیرساخت‌های لازم برای دروس تئوری

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۴۹۷۷

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در واکنش به تقلب در بستر امتحانات مجازی گفت: به اساتید توصیه شده امتحانات به یک یا دو مرحله محدود نشده و امتحان‌های مکرر گرفته شود، در واقع آزمون‌های مستمر در طول ترم به کاهش تقلب کمک می‌کند.

«سید احمد معتمدی» رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره افت یادگیری دانشجویان طی این مدت و راهکارهای قابل ارائه اظهار داشت: ما در این مدت و در طول ترم‌هایی که درگیر کرونا شدیم، سعی کردیم تبعات منفی را به حداقل برسانیم. در واقع تلاش شد زیرساخت‌های مناسب برای درس‌های تئوری را فراهم کرده و همچنین کلاس‌های موجود در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها را در موقعیت مناسب برگزار کنیم. در خصوص پروژه‌ها و تحصیلات تکمیلی نیز تلاش شده که دانشجویان در این حوزه بتوانند حضور پیدا کنند و کار خود را به اتمام برسانند. 

وی افزود: امیدواریم تا مهرماه مشکلات برطرف شوند و مسئولان وزارت بهداشت به واکسیناسیون اساتید، کارمندان و دانشجویان توجه کنند تا ما بتوانیم ترم عادی را از مهرماه شروع کنیم. البته در این میان مواردی هم وجود دارد مانند آزمایشگاه‌ها و یا پروژه‌هایی که هنوز انجام نشده و باید کمک کنیم انجام شوند. 

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص ضرورت رفع ضعف‌های موجود در حوزه آموزش اظهار داشت: برای درس‌هایی که به شکل سلسله‌وار به هم متصل هستند و معمولا یک درس که پیش نیاز یک درس دیگر است؛ اگر ضعفی در پیش نیازهای قبلی بوده، آن ضعف باید در درس‌های جدید جبران شود. همچنین در مقطع کارشناسی ارشد، دکتری و تحصیلات تکمیلی باید بتوانیم جبرانی برای عقب‌ماندگی‌های به وجود آمده در آزمایشگاه و کارگاه‌ها داشته باشیم. به هر حال ما به نوع برگزاری ترم پساکرونایی فکر می‌کنیم. 

معتمدی خاطرنشان کرد: دوره‌های مجازی ظرفیت خوبی ایجاد کرده و تجربه مهمی شده است. ضمن اینکه زیرساخت‌های مطلوبی ایجاد شده که باید از آن استفاده شود. در این میان اساتید ما تجربه‌هایی کسب کردند که بتوانند از فضای مجازی بهتر استفاده کنند و این روند مانند یک آموزش برای اساتید، کارمندان و دانشجویان بوده است. در آینده باید در کنار کلاس‌های حضوری که داریم از مزیت فضای مجازی هم استفاده کنیم. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر سعی می‌کنیم در سال تحصیلی جدید اقداماتی که عنوان شد را پیاده کنیم تا هم جبران احتمالا عقب ماندگی‌های برخی دانشجویان را از نظر کمی و کیفی داشته باشیم و هم از مزیت‌ها و تجربه‌های حاصل شده به خوبی استفاده کنیم. 

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره منویات رهبر انقلاب در خصوص تقویت زیرساخت‌های آموزشی و نگرانی ایشان از ایجاد کانال‌های تقلب در امتحانات بیان کرد: همه دانشجویان تقلب نمی‌کنند ولی شاید یک درصدی هم وسوسه شوند و گریزی به این مسائل بزنند اما اساتید ما روش‌هایی را اعمال می‌کنند که این مسئله را به حداقل برسانند به عنوان مثال در امتحانات بیشتر مسئله طرح می‌شود آن هم مسائلی که جزوه باز هستند. در این بین اساتیدی داریم که چند نوع سوال طرح می‌کنند که این هم احتمال تقلب را کم می‌کند. 

وی افزود: همچنین توصیه شده امتحانات به یک یا دو مرحله محدود نشود و امتحان‌های مکرر گرفته شود و این برنامه هم در حال اجرا است. یعنی آزمون‌های مستمر در طول ترم به کاهش تقلب کمک می‌کند. در جلساتی که با اساتید دانشگاه‌ها داشتیم آن‌ها عنوان کردند که متوسط نمره آن‌ها به نسبت سال‌های قبل چندین تفاوتی نداشته است. یعنی اینطور نیست که به خاطر وقوع تقلب سطح نمرات خیلی خوب شده یا حتی افت داشته باشد. 

رییس دانشگاه امیرکبیر گفت: به طور کلی درصد تقلب در دانشگاه‌هایی که مانند ما مهندسی هستند پایین است، به خصوص اینکه در سال‌های اخیر پروژه‌های درسی بیشتر شده و این مساله را به حداقل رسانده است اما امکان دارد این موضوع در رشته‌های علوم انسانی بیشتر مطرح باشد. 

معتمدی بیان کرد: ما در ترم اول که شیوع کرونا را داشتیم به دانشجویان نمره ندادیم چون دانشجویان کلاس حضوری نداشتند، فقط به شکل رد یا قبولی ارزیابی را انجام دادیم و تاثیری در معدل آن‌ها ندارد. اما بعدها متوجه شدیم که این مسئله برای دانشجویان مشکل ایجاد خواهد کرد و دیگر این رویه را ادامه ندادیم. 

رییس دانشگاه امیرکبیر در پایان اظهار داشت: بعد از آن تجربه‌های دیگری کسب کردیم که ببینیم چطور می‌توانیم امتحانات را برگزار کنیم. امیدوارم این ترم، ترم آخری باشد که همزمان کرونا را هم داریم و از سال تحصیلی آینده با چنین مشکلی درگیر نشویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز